Sobota 12. června. Svátek má Antonie.

Přílišná regulace bude pro důchodovou reformu brzdou

libor-pergl 01.04.2011 | 12:38 0 Komentářů

Představy o budoucí podobě penzijní reformy už začínají nabývat konkrétních kontur. Mnoho detailů je však stále zahalenou mlhavými otazníky. Zatímco veřejnost už se předběžně dělí na ty, kteří do 2. pilíře rozhodně nevstoupí a na ty, kteří to zkusí, protože nedůvěřují státnímu systému, samotné penzijní fondy mají pramálo informací k tomu, aby se rozhodly, zda se do reformy zapojit.

Ministerstvo financí minulý týden zveřejnilo konzultační materiál, který jednak nabízí základní definici čtyř investičních strategií, a také má rozpoutat diskusi nad výší poplatků za spravování peněz v druhém pilíři. Právě nastavení výše poplatků by mělo být zárukou, že se fondy budou chovat co nejekonomičtěji. Nevím proč, ale řada lidí má dojem, že je potřeba „ohlídat“, aby penzijní společnosti na novém systému příliš nevydělaly. Základním hlediskem by přitom mělo být to, zda vydělají střadatelé. Pokud fondy budou moci spravovat svěřené prostředky efektivně, pocítí to především klienti. Proč by ale za dobře odvedenou práci nemohly být odměněny i fondy? Opravdu je představa modelu, kde z dobré investiční strategie profitují oba, natolik absurdní?

Přestože jakákoliv regulace s sebou přináší náklady (na administraci, kontrolu…), které se v konečném důsledku negativně promítnou do výnosů střadatelů, připravují se další regulační návrhy. Jejich cílem přitom není větší stabilizace systému, ale omezení výdajů na distribuci a marketing penzijních společností. Připomínám, že účty střadatelů a majetek společností budou striktně odděleny, takže se nemůže stát, že by se zmíněné náklady hradily z peněz určených na penze. Co jiného ale představují náklady na distribuci a marketing, než přímou propagaci nového systému zajištění na penzi? Role fondů v komunikaci bude klíčová. Bude totiž na nich, aby lidem vysvětlily potřebu reformy a výhody opt-outu. Nakonec to budou muset být fondy, kdo udělá reformě reklamu a prodá myšlenku vlády k zapojení do systému. Poslední týdny totiž ukazují, že od politické reprezentace se přesvědčivá ideová podpora reformy zatím očekávat nedá.

Samozřejmě je nutné zajistit stabilitu a důvěryhodnost systému, přeci jen jde o úspory lidí na jejich stáří. V oblasti investičních pravidel je tedy regulace důležitá, je významnou zárukou ochrany klientských vkladů. Regulace v oblasti obchodu a marketingu by měla sledovat zejména ekonomickou racionalitu první náborové fáze, aby nedocházelo k takovým extrémům, jako například při startu reformy na Slovensku. Neschovávejme však za regulaci víc, než je nutné.

PS – Pokud ovšem na přísné regulaci bude chtít někdo trvat, ať jí provádí důsledně. Proč tedy neregulovat náklady na marketing a distribuci třeba ve stavebních spořitelnách?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.