Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Výnos ze spoření v rámci II. pilíře bude mít každý ve svých rukou

Výnos ze spoření v rámci II. pilíře bude mít každý ve svých rukou

Výnos ze spoření v rámci druhého pilíře bude záviset především na vybraném fondu a jeho investičních bariérách. Zatímco každá penzijní společnost bude mít stejné investiční bariéry pro daný typ fondu, samotné investování již ale bude mít ve svých rukách, a díky přirozené konkurenci mezi jednotlivými společnostmi bude kladen pomyslný tlak ze strany účastníků na co nejvyšší možné zhodnocení. Přináším výpočet zhodnocení jednotlivých fondů na základě investičních bariér a návrhem zákona danou poplatkovou politiku těchto fondů.

Zhodnocení jednotlivých fondů

Dluhopisový

Dluhopisy ČR

min. 90 %

min. 60 %

3,29 %

Peněžní pokladniční poukázky ČR

1,74 %

Dluhopisy OECD, MFI (rating A+, A1)

max. 30 %

4,00 %

Řízení likvidity, měnového, úrokového rizika

max. 10 %

0,25 %

Zdroj: Návrh zákona č. 412

Prvním fondem je fond dluhopisový. Dluhopisový fond má za úkol nakupovat výhradně české dluhopisy, může ale nakupovat dluhopisy i členských států OECD či dluhopisy mezinárodních finančních institucí, přičemž rating těchto dluhopisů nesmí být horší než A+, dle hodnocení ratingových agentur S&P a Fitch, resp. A1, dle hodnocení ratingové agentury Moody’s. Dále může nakupovat peněžní pokladniční poukázky České republiky. Do těchto čtyř instrumentů musí investovat minimálně 90 % prostředků vložených účastníky, a z toho 30% musí být maximálně do dluhopisů členských států OECD či mezinárodních finančních institucí. Z toho vyplývá, že minimálně 60 % musí investovat do dluhopisů či peněžních pokladničních poukázek ČR. Zbývajících 10 % použije k řízení měnového a úrokového rizika.

Pro postup výpočtu zhodnocení dluhopisového fondu byly oceněny jednotlivé složky možného investování průměrným zhodnocením. Dluhopisy ČR byly oceněny zhodnocením 3,29 %, kterého bylo dosaženo výpočtem pomocí váženého průměru dluhopisů nabízených dle stránek Ministerstva financí při uvažovaném investičním horizontu 5 let. Dluhopisy členských států OECD a MFI byly oceněny zhodnocením 4 %, a to dle databáze ratingové agentury Fitch. Pro peněžní trh ČR byla zvolena sazba PRIBOR, v současnosti s roční sazbou 1,74 %. V rámci řízení kurzového a úrokového rizika byla zvolena diskontní sazba, v současnosti 0,25 %.

V rámci poměru nakupování dluhopisů a peněžních poukázek byl zvolen z podstaty dluhopisového fondu poměr 4:1, neboli dluhopisový fond bude investovat 4 krát více peněžních prostředků do dluhopisů než do peněžních pokladničních poukázek. U každého investičního limitu bylo uvažováno s 10% rezervou, neboli, má-li být 10 % maximálně vloženo do řízení úrokového a měnového rizika, penzijní společnost zde vloží 9 % atd.

Konzervativní

Dluhopisy ČR

min. 70 %

3,29 %

Peněžní pokladniční poukázky ČR, OECD (rating A-1, P-1)

1,74 %

Dluhopisy OECD, MFI (rating A+, A1)

4,00 %

Řízení likvidity, měnového, úrokového rizika

0,25 %

Dluhopisy nečlenských zemí (rating A+, A1)

max. 30%

4,00 %

Peněžní pokladniční poukázky nečlenských zemí (rating A-1, P-1)

1,91 %

Zdroj: Návrh zákona č. 412

Druhým fondem je fond konzervativní. Konzervativní fond má jako investiční limit nákup maximálně 30 % dluhopisů či peněžních pokladničních poukázek z nečlenských zemí OECD. Zbývajících minimálních 70 % použije pro nákup dluhopisů a peněžních pokladničních poukázek ČR, členských zemí OECD či mezinárodních finančních institucí a k řízení měnového a úrokového rizika. Dluhopisy musí dosahovat stejného maximálního ratingu jako dluhopisy fondu dluhopisového, peněžní pokladniční poukázky musí dosahovat maximálního možného krátkodobého ratingu A-1, dle hodnocení ratingových agentur S&P a Fitch, resp. P-1, dle hodnocení ratingové agentury Moody’s.

Zhodnocení jednotlivých složek je vzhledem k obdobné míře rizikovosti stejné jako u dluhopisového fondu, kromě peněžních pokladničních poukázek nečlenských zemí, kde je přidáno 10 % navíc jako riziková přirážka. Otáčí se zde však poměr dluhopisů a peněžních pokladničních poukázek ze 4:1 na 1:4. Konzervativní fond by měl být více zaměřený na méně riziková aktiva v podobě peněžních pokladničních poukázek.

Vyvážený

Dluhopisy ČR

min. 60 %

3,29 %

Dluhopisy OECD, MFI (rating A-, A3)

5,00 %

Dluhopisy nečlenských zemí (rating A-, A3)

5,00 %

Peněžní pokladniční poukázky ČR, OECD (rating A-2, P-2)

1,74 %

Peněžní pokladniční poukázky nečlenských zemí (rating A-2, P-2)

1,91 %

Řízení likvidity, měnového, úrokového rizika

0,25 %

Akcie

max. 40 %

9,87 %

Zdroj: Návrh zákona č. 412

Třetím fondem je fond vyvážený. Vyvážený fond už má dovoleno investovat část vložených prostředků účastníky kolektivního investování do akcií, a to maximálně 40 % portfolia. Zbytek, minimálně 60 %, investuje do dluhopisů ČR, dluhopisů členských států OECD, dluhopisů mezinárodních finančních institucí a dluhopisů nečlenských zemí, dále do peněžních pokladničních poukázek ČR, členských států OECD a nečlenských zemí. Poměr dluhopisů vůči peněžním pokladničním poukázkám je zde podobně jako u fondu dluhopisového opět 4:1, vyvážený fond má dovoleno více investovat do rizikovějších aktiv, než je tomu u fondu konzervativního.

Zhodnocení akcií bylo oceněno dle amerického indexu S&P 500, ve kterém průměrný výnos akcií dosahuje hodnoty 9,87 %. Dluhopisy členských i nečlenských zemí byly dle databáze ratingové agentury Fitch oceněny průměrným zhodnocením ve výši 5 %, o jeden procentní bod výše než v předchozích případech, neboť maximální akceptovatelný rating zemí emitujících dluhopisy se v případě vyváženého portfolia snížil na A- dle hodnocení ratingových agentur S&P a Fitch, resp. A3, dle hodnocení ratingové agentury Moody’s. Obdobně tomu je u peněžních pokladničních poukázek, kde se akceptovatelný krátkodobý rating snížil na A-2 dle hodnocení ratingových agentur S&P a Fitch, resp. P-2, dle hodnocení ratingové agentury Moody’s.

Dynamický

Dluhopisy ČR

min. 20 %

3,29 %

Dluhopisy OECD, MFI (rating BBB, Baa2)

6,00 %

Dluhopisy nečlenských zemí (rating BBB, Baa2)

6,00 %

Peněžní pokladniční poukázky ČR, OECD (rating A-3, P-3)

1,74 %

Peněžní pokladniční poukázky nečlenských zemí (rating A-3, P-3)

1,91 %

Řízení likvidity, měnového, úrokového rizika

0,25 %

Akcie

max. 80 %

9,87 %

Zdroj: Návrh zákona č. 412

Čtvrtým, posledním povinným fondem je fond dynamický. Investiční bariéry dynamického fondu jsou velmi podobné investičním bariérám fondu vyváženého, jen namísto 40 % má dovoleno investovat do akcií až 80 % a zbytek ve stejném poměru do zbytku portfolia jako vyvážené portfolio. Dále se mění maximální dovolený rating investičních instrumentů a to u dluhopisů na BBB, dle hodnocení ratingových agentur S&P a Fitch, resp. Baa2, dle hodnocení ratingové agentury Moody’s. A u peněžních pokladničních poukázek na A-3, dle hodnocení ratingových agentur S&P a Fitch, resp. P-3, dle hodnocení ratingové agentury Moody’s. Dluhopisy tedy se sníženým ratingem dosahují průměrného zhodnocení dle databáze ratingové agentury Fitch 6 %, u peněžních pokladničních poukázek zvýšené průměrné zhodnocení nebylo uváženo.

Poplatková politika jednotlivých fondů

 Každá penzijní společnost má nárok na úplatu za obhospodařování penzijních fondů, tato úplata má dvojí podobu. První část úplaty tvoří poplatek za správu majetku v důchodových fondech, výše tohoto poplatku nesmí překročit 0,3 % z průměrné roční hodnoty fondového vlastního kapitálu v důchodovém fondu státních dluhopisů, 0,4 % v konzervativním důchodovém fondu, 0,5 % ve vyváženém důchodovém fondu a 0,6 % v dynamickém důchodovém fondu. Druhá část úplaty tvoří poplatek za zhodnocení majetku v maximální výši 10 % z rozdílu průměrné roční hodnoty důchodové jednotky v příslušném období a nejvyšší průměrné roční hodnoty důchodové jednotky v letech předcházejících. Tato druhá část úplaty se týká pouze fondů konzervativního, vyváženého a dynamického.

 Po odečtení poplatků pak výsledné zhodnocení jednotlivých fondů dosahuje těchto hodnot. Jedná se o průměrné dlouhodobé zhodnocení, založené na dosavadním vývoji jednotlivých aktiv.

Výsledné zhodnocení

Poplatek za správu

Poplatek za zhodnocení

Připsané zhodnocení

Dluhopisový

3,011%

0,300%

0,000%

2,711%

Konzervativní

2,178%

0,400%

0,160%

1,618%

Vyvážený

5,906%

0,500%

0,487%

4,919%

Dynamický

8,248%

0,600%

0,688%

6,959%

Zdroj: Vlastní propočet

Investiční autopilot

II. pilíř bude nabízet služby investičního autopilota neboli převod peněžních prostředků z více rizikového portfolia do méně rizikového ke konci spořící fáze. Účastník může, pokud tak učiní s dostatečným předstihem, tento převod sám ovlivnit.

Anketa

Budete si spořit na důchod v soukromých fondech?

Spíše ano (58)
 
Rozhodně ano (181)
 
Rozhodně ne (689)
 
Spíše ne (53)
 
Nevím (22)
 Celkem hlasovalo 1003 čtenářů

Výnos ze spoření v rámci II. pilíře bude mít každý ve svých rukou >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 16 komentářů)

ohlupování v 2. pilíři josef | 24.02.2012 13:46
Nesmysl alfa | 06.02.2012 18:31
Re: ... pohádka pro Neználka Slovák | 05.02.2012 20:10

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Penze

Petr Gola | 02.02.2017 00:00 Předčasný důchod může snížit penzi až o třetinu

Lidé mající řádný důchodový věk vyšší než 63 let mohou odejít do předčasného důchodu již v 60 letech. Občané s vyššími příjmy však mají v takovém případě státní důchod nižší o třetinu oproti případu, kdy by odešli do řádného důchodu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 12.01.2017 00:00 Přebytek rozpočtu rozdat na důchody? Ne!

Státní rozpočet České republiky skončil rekordním přebytkem. A volební rok nahrává porcování medvěda. Jak naložit s přebytkem rozpočtu? Rozhodně ho nerozdat např. v důchodech! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 10.01.2017 00:00 Penzijní společnosti se zbavují státních dluhopisů

Státní dluhopisy nesou záporný výnos. Není proto divu, že se jich penzijní společnosti zbavují. U transformovaných fondů ale nemají moc možností jiných investic. Jak se to dotkne účastníků doplňkového penzijního spoření? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Gola | 05.01.2017 00:00 Vdovských důchodů se vyplácí rok od roku méně

Legislativa pro přiznání vdovského důchodu se v posledních letech zpřísnila, a proto každoročně klesá počet vyplácených vdovských důchodů. Tento trend bude v budoucnu pokračovat. Živitelé rodiny by měli mít vlastní komerční zajištění, aby se rodina nedostala do finančních problémů v případě úmrtí.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Gola | 29.12.2016 00:00 Pokles příjmů v předdůchodovém věku

Státní důchod závisí na průměrné mzdě za odpracované roky a získané době pojištění. Jak však ovlivní výši státního důchodu významný propad příjmů v předdůchodovém věku? Není lepší odejít pro lidi s vysokými příjmy do předčasného důchodu?  Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 04.01.2017 21:57Další články »

Krátké zprávy z Penze

21.02.2017 11:57 Cieľom 2. piliera nikdy nebolo dosiahnuť švajčiarske dôchodky

Píšeme na Investujeme.sk: „Druhý pilier nebol nikdy konštruovaný s cieľom, aby sa budúci seniori utápali v peniazoch. Jeho úlohou nikdy nebolo zabezpečiť rozprávkovo vysoké dôchodky. Cieľom bolo zaviesť do systému prvok kapitalizácie a jedinou hlavnou ambíciou bolo zabezpečiť, aby aj v budúcnosti bolo dôchodky z čoho vyplácať,“ uvádza jeden zo spoluautorov dôchodkovej reformy Michal Nalevanko z The Benchmark Research & Consultancy. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.02.2017 17:11 Na důchod si spoří méně lidí než v roce 2015

Ve třetím pilíři penzijního systému si na konci loňského roku spořilo na penzi se státním příspěvkem 4,536 milionu lidí. Počet účastníků se tak oproti konci roku 2015 snížil o 107 tisíc. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 13:15 Účastníci druhého pilíře neprojevili zájem o 186 milionů korun

84 tisíc účastníků druhého důchodového pilíře mělo do konce září 2016 říci, kam chtějí svůj naspořený kapitál převést. Výsledek byl překvapivý. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 11:54 K dobrému dôchodku je potrebná zodpovednosť a iniciatíva

Píšeme na Investujeme.sk: Slováci ešte nie sú od mladosti zvyknutí sporiť na dôchodok, no zároveň sa radíme ku krajinám, ktoré výrazne rýchlo starnú. Kombinácia týchto dvoch parametrov neveští príliš ružovú budúcnosť. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

13.01.2017 14:49 Přebytek rozpočtu jako rezerva na důchody?

Ministryně práce Michaela Marksová chce navrhnout, aby přebytek státního rozpočtu z roku 2016 ve výši 62 miliard korun sloužil jako rezerva na důchody. Uspořené peníze by byly použity na výplatu a valorizaci důchodů v příštích letech. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (148)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1314)
 Celkem hlasovalo 1477 čtenářů

banner-300-300