CZK/€ 25.305 -0,06%

CZK/$ 23.413 +0,02%

CZK/£ 29.594 +0,24%

CZK/CHF 25.911 +0,38%

02. 10. 2014

0 komentářů

Subjekty:

Do školy na kole? Podle Allianz jde o nejnebezpečnější způsob dopravy!

 


 

Existuje několik důvodů, proč je pro děti obzvlášť riskantní jezdit do školy na kole. „Jedním z rizikových faktorů je dětský výhled na vozovku. V porovnání s dospělou osobou je totiž značně omezený. Vzhledem ke své výšce děti často čelí problémům s výhledem na provoz, a to zejména v případě, kdy stojí mezi zaparkovanými auty. Navíc, malí cyklisté jen těžko odhadnou rychlost ostatních účastníků silničního provozu. V neposlední řadě může způsobit nehodu i to, že školáci mají větší problémy koncentrovat se výlučně na provoz a snadno se rozptýlí,“ uvádí nejčastější důvody nehod cyklistů Christian Weishuber, expert na bezpečnost silničního provozu Allianz.

Ještě dříve než rodiče své dítě pustí na kolo, měli by precizně zkontrolovat brzdy, reflexní prvky, světlo a pláště kol. Důležité je také výškové nastavení sedadla a dodržení jednoduchého bezpečnostního pravidla: vidět a být viděn. Osvědčenou radou je proto dětem oblékat světlé a barevné bundy nebo reflexní vesty a používat speciální školní tašky s reflexními prvky. Děti by měly také znát základní pravidla silničního provozu a rodiče by je měli důsledně učit, aby si zvolily vždy co nejbezpečnější trasu a hlavně si nezapomněly nasadit helmu.

Zákon o silničním provozu totiž cyklistům do 15 let přímo uděluje povinnost jezdit s ochrannou přilbou, starším dětem a dospělým ji pak doporučuje. Přilba by tak měla být podstatnou součástí výbavy bez ohledu na věk. Podle studie skupiny Allianz způsobí více než 40 procent ze všech kolizí cyklistů s automobily závažné poranění hlavy a mozku. „V případě, že ji cyklista při nehodě na kole nemá, pravděpodobnost, že utrpí poškození mozku, je až dvojnásobně vyšší. Nebezpečná však není jen srážka cyklisty s autem. Až jedna třetina všech cyklistických smrtelných nehod či těžkých zranění pochází z jiných druhů pádů a kolizí,“ uvádí Eva Pištíková z likvidace událostí z pojištění osob Allianz. 

Zajímavé je, jak se povinnost cyklisty nosit přilbu v různých zemích liší. Ve Francii, Itálii, Německu, Švýcarsku, Velké Británii, ale i třeba v Indii nebo Hongkongu se helma jako povinná výbava nevyžaduje. Naopak, její nošení je pro cyklisty povinné v mnoha amerických státech, Jižní Koreji a Japonsku, kde si děti musí chránit hlavu do věku 13 let. V Rakousku zákon přilbu ukládá do 12. roku života, což je stále méně než v Česku, nebo Slovensku.
V Německu například nosí pouze 10 % cyklistů helmu, proto se rozpoutala diskuse o tom, že helmy budou pro cyklisty povinné. Výzkumy ukázaly, že pokud by tomu tak bylo, počet cyklistů by rapidně klesl, takže se od tohoto kroku ustoupilo. A tak aktuálně existují pouze dvě země – Nový Zéland a Austrálie, kde jsou cyklistické přilby povinné pro všechny věkové skupiny a za nedodržení této povinnosti se dokonce ukládají pokuty.

Dvě švédské designérky Teresa Alstin a Anna Haupt si daly za cíl vymyslet helmu, kterou by lidé rádi nosili bez ohledu na zákon. A vytvořili jakýsi mobilní airbag „Hövding“ (viz. foto), který se za normálních okolností nosí kolem krku a na první pohled vypadá jako límec větrové bundy. Uvnitř se ale skrývá nylonový airbag, který se uvolní v případě nehody
a ihned se naplňuje heliem. Nebezpečnou situaci odhalí a vyhodnotí přesné snímače pohybu, rychlosti cyklisty, případného nárazu či dalších nestandardních situací umístěné uvnitř šátku. Takže helma v podstatě není vidět, dokud není potřeba. Odborníci
na bezpečnost z Allianz by uvítali, pokud by se jakákoli varianta ochrany hlavy rozšířila, ale v tomto případě mají určité pochybnosti, zejména s ohledem na váhu límce a cenu.

REKLAMA

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů

Zdroj a více informací: CII750.cz


Související články

Přinesou útoky v Rudém moři inflaci?

Útoky na lodě v Rudém moři mohou způsobit potíže mezinárodnímu obchodu. Rejdařské společnosti pozastavují dopravu důležitou tepnou a náklad posílají alternativními trasami. Ekonomikám ale hrozí, že za delší cesty a rostoucí náklady zaplatí vyšší inflací.

Text: Karel Pučelík

Foto: Zdroj: Pixabay.com

08. 01. 2024

Hyperloop: výhody a nevýhody

Vyplatí se futuristická investice do hyperloopu?

I přes komplikace způsobené celosvětovou pandemií koronaviru se vývoj nejen v technologických firmách nezastavil. Důkazem může být přelomový test amerického hyperloopu. I ten má však ke konečnému úspěchu zatím poměrně dalekou a komplikovanou cestu. Stejně jako řada mnohých vymožeností má za sebou prvotní úspěchy, ale konečnou stopkou mohou […]

Text: Karel Pučelík

30. 11. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *