Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy

Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy

Stát přenáší některá rizika spojená s účastí ve II. pilíři důchodové reformy na zprostředkovatele, přičemž zakazuje penzijním společnostem tuto skutečnost kompenzovat zprostředkovatelům přiměřenou odměnou.

Aniž bych se chtěl pouštět do jakýchkoliv politologických rozborů, nelze přehlížet opakované výroky představitelů ČSSD o úmyslu zrušit II. pilíř důchodové reformy v případě jejich vítězství ve volbách. A vzhledem ke zveřejňovaným preferencím nelze takový scénář označit za nereálný…

Riziko zrušení II. pilíře

Narozdíl od Slovenska, kde je opt-out bez finanční spoluúčasti klienta, byl u nás zvolen model s 2% spoluúčastí. Kdo podepíše smlouvu na II. pilíř, zavazuje se tak navždy (resp. po dobu trvání II. pilíře) odvádět ze svého příjmu o 2 % více než ten, kdo do II. pilíře nevstoupí.

Samo o sobě to není jistě nic špatného, kdyby zde ovšem nebyla výše zmíněná hrozba zrušení tohoto pilíře. V takovém případě by se nepochybně peníze převedly do prvního – průběžného pilíře, a to včetně těch 2 % odváděných navíc. Pak bude ovšem zprostředkovatel první, komu klient „poděkuje“ za doporučení vstoupit do II. pilíře, které by v konečném důsledku pro něho znamenalo pouze dočasné navýšení odvodů o 2 % bez všech pozitivních efektů, které může II. pilíř přinést, ovšem jen pokud nebude zrušen…

Riziko neznámých parametrů pojistky

V případě, že by nakonec bylo politiky dopřáno II. pilíři přežít všechny parlamentní volby, je třeba si uvědomit, že současně se smlouvou na tento produkt prodává zprostředkovatel de facto i pojistnou smlouvu – peníze z II. pilíře může živý účastník čerpat pouze formou nákupu důchodu u pojišťovny. Problém je v tom, že v tuto chvíli nikdo nezná parametry těchto pojistek a klient tak vstupem do II. pilíře kupuje zajíce v pytli.

Přitom tentýž stát v poslední době neustále volá po transparentnosti pojistných produktů a tzv. předsmluvních informacích, předávaných klientovi před podpisem smlouvy. Jaké informace má ovšem dát zprostředkovatel klientovi před podpisem smlouvy II. pilíře o budoucí pojistce, která bude jediným možným výstupem tohoto produktu?

Je zajímavé, že zde netransparentnost a neexistence předsmluvních informací najednou nevadí… A reputační riziko případné nevýhodnosti budoucí pojistné smlouvy opět nese zprostředkovatel.

Informační kampaň musí odpracovat zprostředkovatelé

V neposlední řadě musíme vzít v úvahu, že rozhodnutí klientů vstoupit do dobrovolného II. pilíře bude z podstatné části odvislé od toho, zda klientovi celou důchodovou reformu někdo řádně vysvětlí. A to nedokáže stát nějakou reklamní kampaní, ale výhradně zprostředkovatel, jednající s klientem osobně. 

Je na zvážení každého zprostředkovatele, zda je ochoten nést výše popsaná reputační rizika a navíc vysvětlovat penzijní reformu klient od klienta, když stát dovolí akcionářům penzijní společnosti vyplatit odměnu pouhých 830 Kč na jednu uzavřenou smlouvu.

Pro srovnání – na Slovensku to bylo až 6 000 Sk za smlouvu, a to tam zprostředkovatel nenesl žádné reputační riziko, protože klient neplatil vstupem do II. pilíře ani korunu navíc a v případě jeho zrušení by tak o nic nepřišel – to, co původně odváděl do I. pilíře by se tam prostě vrátilo… I kampaň byla na Slovensku podstatně jednodušší, protože reforma tam nebyla spojena s navýšením DPH a nikdo tam tehdy otevřeně nevyhrožoval zrušením II. pilíře.

Nálada mezi obyvateli byla tedy na Slovensku podstatně více nakloněna pro reformu a zprostředkovatel to měl podstatně jednodušší. Přesto dostal až 7× větší odměnu, než dovoluje vyplatit náš stát…

Přitom je třeba zdůraznit, že v systému odděleného majetku klienta a správce a jasně definovaných a regulovaných poplatků za správu, nezatěžuje vyplacená provize účet klienta. Její zastropování zákonem je tak názornou ukázkou nesmyslné přeregulace, která nemá žádnou oporu v ochraně klienta. Je to typická regulace pro regulaci, která brání akcionářům penzijních společností investovat do distribuce podle vlastního uvážení, jak by se v tržní ekonomice slušelo.

Pokud si snad tuto nesmyslnou regulaci politicky vynutila opozice, byl to bohužel – ve spojení s výroky o zamýšleném zrušení II. pilíře – geniální krok, jak ohrozit úspěch celé penzijní reformy.

Autor je generální sekretář AFIZ

Anketa

Budete si spořit na důchod v soukromých fondech?

Spíše ano (56)
 
Rozhodně ano (181)
 
Rozhodně ne (682)
 
Spíše ne (51)
 
Nevím (21)
 Celkem hlasovalo 991 čtenářů

Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Související subjekty

AFIZ

Poslední přidané komentáře (celkem 9 komentářů)

Re: Proč nabízet druhý pilíř Petr.spk | 01.02.2013 16:24
Re: Re: Proč nabízet druhý pilíř Zdena | 30.03.2012 16:52
Re: Proč nabízet druhý pilíř Ondřej | 30.03.2012 14:12
Re: Re: Proč nabízet druhý pilíř Zdena | 30.03.2012 12:56
Re: Re: Proč nabízet druhý pilíř Zdena | 30.03.2012 12:54

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Penze

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 6 / 6 Poslední komentář: 27.06.2016 09:38

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 20.06.2016 14:32

Petr Gola | 17.06.2016 00:00 Máte vysoký příjem? Do důchodu jste měli jít dřív…

Pro občany s nadstandardními příjmy je výpočet státního důchodu v roce 2016 méně výhodný o tisícikoruny než v minulosti. Podívejme se na praktický příklad. Úloha vlastního zabezpečení na penzi je pro lidi s vysokými příjmy nezastupitelná.  Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 21.06.2016 13:36

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.06.2016 14:22Další články »

Krátké zprávy z Penze

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.06.2016 13:18 Vláda hledá řešení pro chudé důchodce. Chce, aby si úspory vybírali postupně

Vláda pověřila důchodovou komisi, aby našla způsob, jak donutit lidi, aby nevybírali své úspory ze třetího důchodového pilíře jednorázově, ale po částech. Lidé často peníze utratí a v penzi pak musejí vyjít pouze ze státních důchodů a sociálních dávek.  Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 20.06.2016 09:57

03.06.2016 10:21 Komise se nesešla. Důchodci si tak nepřilepší

Návrh na vyšší valorizaci důchodů neprošel. Na čtvrteční hlasování dorazily totiž z 21 členů pouhé dvě třetiny. Důchodci si tak v dohledné době rozhodně nepřilepší. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (154)
 
Aktivní. (151)
 
Žádnou. (742)
 Celkem hlasovalo 1047 čtenářů

Nejčtenější články z Penze za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Gola | 17.06.2016 00:00 Máte vysoký příjem? Do důchodu jste měli jít dřív…

Pro občany s nadstandardními příjmy je výpočet státního důchodu v roce 2016 méně výhodný o tisícikoruny než v minulosti. Podívejme se na praktický příklad. Úloha vlastního zabezpečení na penzi je pro lidi s vysokými příjmy nezastupitelná.  Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »