Mírné posuny jsou vidět uvnitř celkového ukazatele důvěry. Zatímco v průmyslu se důvěra velmi mírně snížila, ve stavebnictví, obchodě a zvláště pak u spotřebitelů je vidět další posílení pozitivní nálady.
Za pozornost stojí především dění v nejvýznamnějším tuzemském odvětví, a sice v průmyslu. Firmy čekají o něco horší výsledky pro příští tři až šest měsíců. Přitom vytížení výrobních kapacit zde zůstává stále vysoké, zakázky stále narůstají a na slabší poptávku si stěžuje stále méně firem. Z tohoto pohledu proto žádný obrat změny dosavadního pozitivního trendu průmyslu nepředpokládáme. Mírnou vzpruhu navíc průmysl začíná dostávat díky klesajícím cenám nafty.
Nálada naproti tomu roste v případě spotřebitelů. Méně se již bojí budoucnosti a i jejich strach z nezaměstnanosti dále poklesl. Je vidět, že domácnosti pociťují zlepšení ekonomické situace i jejich vlastní reálné finanční situace, kterou v posledním roce pozitivně ovlivňují nižší náklady za energie a v posledních měsících i prudce klesající ceny pohonných hmot.
„Již několik měsíců v řadě ale vévodí optimismu samotní spotřebitelé, od kterých se letos čeká, že pro ekonomický růst udělají opravdu hodně. A leden tyto naděje nijak nepřiškrtil, když se ukazatel důvěry Čechů zvýšil z prosincových 2,8 bodu na 4,3 bodu. Lépe byli naposled spotřebitelé naladěni na začátku roku 2007. Optimismus jim do žil nalévají nižší obavy o ztrátu zaměstnání a menší strach z růstu cen. Tuto dobrou náladu domácností sdílí i odvětví obchodu, kde se důvěra v ekonomiku díky pozitivnímu výhledu taktéž meziměsíčně zvýšila,“ uvedl Ing. Filip Fyrbach, makroekonomický analytik GE Money Bank.
Nálada domácností nahrává dalšímu umírněnému růstu spotřeby v české ekonomice. A právě spotřeba bude letos zřejmě tím nejvýznamnějším faktorem pohánějícím tuzemský ekonomický růst. Velké naděje přitom vkládáme do dalšího zlepšení finanční situace domácností, kterou znovu ovlivní snížení nákladů na energie a zvláště pak na pohonné hmoty. Jen za pohonné hmoty totiž mohou domácnosti letos ušetřit zhruba deset miliard korun.
REKLAMA
Petr Dufek, investiční výzkum ČSOB