Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Plánování: Základ úspěchu

Autor: Jan Hausmann | 02.06.2011 00:00 | Kategorie: Finanční poradenství | 0 komentářů
Plánování: Základ úspěchu

Chcete postavit dům či koupit auto? Zajistit si pestrou dovolenou? Založit firmu? Zefektivnit rodinné finance? Začněte kvalitním plánem! Jak plán sestavit? Na co nesmí zapomenout? A jak s plánem pracovat?

Při plánování je nutné dodržovat daný postup, a to jak z hlediska obsahu jednotlivých bodů, tak z hlediska jejich posloupnosti. Jen tak lze sestavovat plány, které uspoří čas a vytvoří komfort v obtížných situacích.

1. Cíl

Cíl se stanovuje prostě, např. „Koupit auto“. Je třeba vyvarovat se kritériím. Oddělíme-li jasně cíl od kritérií, snáze v budoucnu řešíme neočekávané potíže. Na základě nově získaných informací můžeme upravovat kritéria, aniž bychom měnili cíl.

2. Kritéria

Kritéria jsou podmínky, za kterých je dosažení cíle užitečné. Podmínky, které musí být splněny, abych měl z dosažení cíle dostatečný prospěch. „Auto, které koupím, bude červené, bude stát méně než 200 000 Kč, bude pětimístné, bude pojízdné, bude na splátky atd.“

3. Dílčí cíle

Dílčí cíle se nestanovují vždy, neboť ne vždy nějaké existují. Jedná se o předem předpokládané body na cestě ze současného stavu k cíli, jejichž dosažení je

  • nevyhnutelné pro dosažení cíle,
  • má pro nás hodnotu i tehdy, nedosáhneme-li svého cíle.

„Než si koupím auto, musím ušetřit alespoň ještě 100 000. Ušetřené peníze budou pro mne i pro mou rodinu přínosné, ať už auto koupím, nebo ne. Zároveň bez nich auto koupit nemohu, tedy jsou nevyhnutelným krokem ke koupi auta.“

4. Zdroje

Zdroje jsou výčtem všech prvků, na které máme přímý vliv a mohou nám pomoci k dosažení cíle. Do zdrojů patří zejména

  • naše aktiva (finance, znalosti, dovednosti, vlastnosti, majetek atd.),
  • kontakty (Kamarád s dovedností, kterou my nemáme. Kolega se znalostmi, které nám chybí. Banka s finančními prostředky, které potřebujeme. Internet s informacemi, které nám pomohou).

„Ke koupi auta mám následující zdroje: 100 000 Kč, staré auto které mohu prodat, znalosti o spotřebě běžných vozů, kamarád Josef je automechanik a dokáže mi poradit, moje banka se svými úvěry, internet s informacemi o nabízených vozech a recenzemi řidičů atd.“

5. Posloupnost činností

Posloupnost činností vždy navrhujeme bez časových údajů a bez zodpovědných osob, ty dodáme v pozdějších blocích plánování.

„V bance zjistit, jestli je dostupná půjčka. Podívat se na internet a podle nabídek, recenzí řidičů a mých znalostí o spotřebě si vybrat typy vozů které mě zaujaly. Zajít za Josefem na konzultaci a vybrat vůz. Telefonicky zjistit přesnou cenu vybraného vozu. Prodat staré auto. Navštívit prodejce a objednat nový vůz, atd.“

6. Ověření 1

Ověření 1 je procesem, ve kterém:

  • porovnáním ověřujeme, zda jsme dostatečně využili své zdroje,
  • porovnáním ověřujeme, zda jsme v činnostech nepoužili zdroj, který nemáme,
  • imaginací ověříme, zda řetězec činností považujeme za důvěryhodný a dobře navazující.

„Po ověření vidím, že své zdroje využívám dostatečně. V posloupnosti činností používám telefon, který nemám ve svých zdrojích.  Budu mít k dispozici telefon? Budu, připisuji jej ke zdrojům. V posloupnosti činností kontaktuji prodejnu automobilů, kterou nemám ve svých zdrojích. Jsou v dosažitelném okolí prodejny automobilů a jaké? Tyto tři. Připisuji je do svých zdrojů. Představuji si, jak budu celým procesem procházet. Aha, sice jsem si v bance ověřil, že půjčku dostanu, ale už jsem si ji nevyřídil. Po prodeji starého auto tedy připisuji vyřízení půjčky. Teď už posloupnosti důvěřuji a zdroje mi odpovídají.“

7. Alokace zdrojů

Alokace zdrojů je přidělení zdrojů jednotlivým osobám, které se budou účastnit naplnění plánu. Osoby, které se plnění plánu budou účastnit, je možné vyjmenovat ve zdrojích, ale není to nezbytné. Velmi zde záleží na osobnosti plánovače, zda mu zpřehlední práci vyjmenování těchto osob ve zdrojích, či jinde, např. v seznamu u popisu projektu nebo na zvláštním listu.

Manžel

Manželka

Internet

Banka

Znalosti o spotřebě

Telefon

Josef

 

Staré auto

 

Prodejny

 

100 000 Kč

 

8. Ověření 2

Následně je třeba ověřit:

  • že jsou všechny zdroje přiděleny,
  • že jsme nepřidělili zdroj, který nemáme, popř. zdroj, se kterým nepočítáme v posloupnosti činností.

9. Harmonogram

Harmonogram je graficky ztvárněný rozvrh činností s určením času a zodpovědnosti za danou činnost. Z harmonogramu vždy musí vyplývat, kdy daná činnost začíná, kdy je úspěšně dokončena a kdo za její dokončení zodpovídá. V harmonogramu je velmi vhodné vytvářet časové rezervy, aby v případě nesplnění dílčí činnosti bylo možno použít alternativní řešení.

Hodiny

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

V bance zjistit, zda rodina dostane úvěr

Manželka (F)

       

Na internetu vybrat vhodné typy vozů

                 

Manžel (M)

                             

S Josefem vybrat konkrétní auto

                                                 M    

Zjistit přesnou cenu auta

                                                     F  

Prodat staré auto

                                                       M

Vyřídit úvěr

                                                       

Koupit nové auto

                                                       

„Ukázka harmonogramu“

10.  Krizové body a alternativní řešení

Rozpoznat krizové body a stanovit alternativní řešení je asi nejobtížnější částí plánu. Zároveň na jejich dobrém určení a kvalitním řešení z velké části závisí celý plán, potažmo výsledek plánované činnosti. Jedná se o seznam neúspěchů, které dokážeme předpokládat, a návrh alternativních řešení, ke kterým přistoupíme v případě, že se neúspěch skutečně dostaví. Krizové body musí obsahovat způsob jak ověřit, že ke krizi došlo, okamžik, kdy se bude ověřovat, osobu, která bude ověřovat a alternativní řešení, ke kterému bude přistoupeno v případě krize. Krizové body jsou v zásadě dvojího druhu:

  • činnost není dokončena v termínu (alternativní řešení by tu rozhodně nemělo vypadat způsobem „ještě počkám“, ale například „pomohu manželce s vyřízením úvěru“),
  • při činnosti se vyskytl problém, který nám brání dosáhnou cíle, naplnit určité kritérium či kritéria, nutí nás k časově náročným činnostem mimo plánovaný harmonogram. Zde je pro plánovače nezbytná schopnost imaginace a rozsáhlé zkušenosti. Otázky, se kterými u každé činnosti pracujeme, jsou „Co vše se může pokazit?“ a „Co přesně je třeba udělat v případě, že se právě toto pokazí, abych dosáhl ve stanoveném čase cíle s ohledem na všechna kritéria?“

Co udělám, když manželka nevyřídí úvěr v termínu?
  • Kdy se bude ověřovat: tři hodiny před vypršením termínu
  • Kdo bude ověřovat: manžel
  • Jak ověří: dotazem (Budeme mít za tři hodiny na účtu peníze z úvěru?)
  • Alternativní řešení: Nabídnu svou součinnost při vyřízení úvěru, zjistím od manželky či v bance, jak dlouho získání úvěru zabere, když se zapojíme oba, posunu celý harmonogram o zjištěnou dobu

Co udělám, když nezískáme potřebný úvěr?

  • Kdy se bude ověřovat: ve dvacáté páté hodině (okamžik, kdy manželka zjistila informace v bance)
  • Kdo bude ověřovat: manželka
  • Jak ověří: přečtením vyjádření banky
  • Alternativní řešení: Požádám o půjčku Josefa. Pokud mi nepůjčí, změním  kritérium (cena max. 100 000 Kč + zisk z prodeje starého auta) atd.

11. Poslední ověření

Poslední ověření provádíme opět jak z hlediska logiky (jednotlivá bloky spolu musí obsahově souhlasit, nesmí zde nic přebývat ani chybět), tak z hlediska představivosti (musíme svému plánu důvěřovat, umět si představit jeho úspěšnou realizaci. Jakmile během imaginace přijdeme na bod, ve kterém si nejsme jisti, co se vlastně bude dít nebo kdo to bude dělat, je třeba se vrátit a plán doplnit.).

„Nikde mi nic nechybí, nic nepřebývá. Tak jak to vlastně budeme dělat…hmm... když mi banka nepůjčí, můžu si vlastně půjčit i od bratra. Toho nemám ve zdrojích, ale mým zdrojem je, tak zdroje upravím. V alokaci zdrojů patří ke mně, ne k manželce, dopisuji tedy bratra i do alokace zdrojů, a to k sobě. V krizových bodech doplňuji… požádám o půjčku bratra, v případě neúspěchů Josefa... a pak už je to stejné. Ano, nyní jsem spokojen.“

12.  Poznámky

Poznámky je třeba vytvořit vždy. U poznámek je vhodné najít si svůj formát tak, aby bylo možné se v nich rychle orientovat při realizaci plánu. Jedním z dobrých formátů pro začátek je rozdělení poznámek na tři kategorie:

  • harmonogram (ten je dobré mít u sebe vždy),
  • krizové body a alternativní řešení (nejsou v zásadě k ničemu, pokud je nemáte po ruce v případě krize),
  • alokace zdrojů (vhodné pro průběžnou kontrolu vybavení při fyzických výkonech s nářadím a pomůckami.),

„Při koupi auta mi bohatě stačí mít u sebe harmonogram a krizové body, tak si je přehledně seřadím a vytisknu.“

Anketa

Jaký je váš rodinný rozpočet?

Přebytkový. (492)
 
Vyrovnaný. (255)
 
Schodkový. (235)
 
Nevím... (18)
 Celkem hlasovalo 1000 čtenářů

Plánování: Základ úspěchu >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Finanční poradenství

Petr Zámečník | 24.05.2016 00:00 Vstup Aegonu do Chytrého Honzy: Jen první krok?

Chytrý Honza si koupil broker pool Bonnet.cz. Následně do společnosti vstoupil Aegon. To ale není zdaleka vše. Kdo Chytrého Honzu ovládne a co chystá? Celá zpráva »

Komentářů: 11 / 11 Poslední komentář: 25.05.2016 15:53

Zbyněk Drobiš | 19.05.2016 00:00 Pomoc pro spotřebitele: Řešení přeshraničních sporů online

„S využitím online platformy lze obchodníka přímo kontaktovat s požadavkem na řešení sporu. Nebude-li obchodník reagovat, zapojí se místní kontaktní místo, které bude postupovat podle národních předpisů. Spotřebiteli pomůže znalostí jazyka i místních zákonů a poměrů. Stačí jen vyplnit formulář, popsat problém a vše pak postupuje podle předepsaných pravidel,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, k nové platformě pro řešení přeshraničních sporů online. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 13.05.2016 00:00 Ladislav Šincl trvá na omezení výše provizí

Schyluje se k dalšímu rozkolu vládní koalice kvůli provizím životního pojištění? Navzdory „dohody“ vlády v poslanecké sněmovně opět přistál pozměňovací návrh. Jeho autorem je znovu Ladislav Šincl. Celá zpráva »

Komentářů: 33 / 33 Poslední komentář: 15.05.2016 13:40

Petr Zámečník | 12.05.2016 00:00 Patrik Nacher: Regulace provizí nemá s ochranou klientů nic společného

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 12.05.2016 23:03Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19

12.05.2016 15:13 Největší nezávislý kongres pro finanční poradce FPG MoneyExpo Profi 2016

Již ve středu 25. května se uskuteční v Praze-Pankráci největší nezávislý kongres finančních poradců v ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

10.05.2016 15:41 Skončí daňové ráje?

Více než 300 světových ekonomů vyzvalo světové lídry, aby skončili s daňovými ráji. Podle ekonomů existence daňových rájů zvyšuje nerovnosti a nemá „žádné ekonomické opodstatnění“. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

05.05.2016 16:44 Jiří Šindelář zůstává předsedou představenstva USF

Členové Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF) na jubilejní desáté valné hromadě zvolili členy nejužšího vedení. Shodli se, že se budou nadále aktivně podílet na všech legislativních procesech a hájit tak zájmy svých členů a jejich klientů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

04.05.2016 14:44 Ako znížiť počet nespokojných a frustrovaných klientov

Píšeme na Investujeme.sk: Dnešné časy investorom a sporiteľom príliš neprajú. Nízke úrokové sadzby odrádzajú sporiteľov, a volatilné trhy znechucujú investorov. V tomto prostredí to má poradca zaoberajúci sa investíciami veľmi ťažké. Na konci všetkého totiž býva často nespokojný klient. Je však možné sa na veci pozrieť i z druhej strany a situáciu zobrať ako výzvu. Rebecca Murphy, šéfka predaja a marketingu nadnárodnej poradenskej spoločnosti Praemium, zdôrazňuje zásady, ktorých by sa mala moderná poradenská spoločnosť držať. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (119)
 
Aktivní. (121)
 
Žádnou. (557)
 Celkem hlasovalo 797 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 19.05.2016 00:00 Pomoc pro spotřebitele: Řešení přeshraničních sporů online

„S využitím online platformy lze obchodníka přímo kontaktovat s požadavkem na řešení sporu. Nebude-li obchodník reagovat, zapojí se místní kontaktní místo, které bude postupovat podle národních předpisů. Spotřebiteli pomůže znalostí jazyka i místních zákonů a poměrů. Stačí jen vyplnit formulář, popsat problém a vše pak postupuje podle předepsaných pravidel,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, k nové platformě pro řešení přeshraničních sporů online. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 12.05.2016 00:00 Patrik Nacher: Regulace provizí nemá s ochranou klientů nic společného

Patrik Nacher se do veřejného povědomí dostal iniciativou proti poplatkové politice bank. Stojí na straně klientů. Přesto odmítá regulaci provizí, která je ochranou klientů zastřešována. Proč? Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 13.05.2016 00:00 Ladislav Šincl trvá na omezení výše provizí

Schyluje se k dalšímu rozkolu vládní koalice kvůli provizím životního pojištění? Navzdory „dohody“ vlády v poslanecké sněmovně opět přistál pozměňovací návrh. Jeho autorem je znovu Ladislav Šincl. Celá zpráva »

Komentářů: 33 / 33 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 10.05.2016 00:00 Tomáš Martinovský: Chceme ovlivňovat kvalitu finančního poradenství v České republice

Zemské ředitelství Tomáše Martinovského je nejrychleji rostoucím ve Fincentru. Jedním z důvodů je aktivní využívání nástrojů nabízených finančně poradenskou společností. A některé z nich jsou zaměřeny na konkurenci. „Věřím, že se nám letos naší prací podaří zase o kousek zkvalitnit celý finančně poradenský trh u nás,“ říká v rozhovoru. Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »