Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Osobní účet České spořitelny není drahý

Autor: Jaroslav Kokeš | 24.06.2008 00:00 | Kategorie: Banky | 17 komentářů
Osobní účet České spořitelny není drahý

Poplatky za bankovní služby jsou cílem stále silnější kritiky ze strany médií a klientů. Banky by si měly začít uvědomovat, že klienti jsou nespokojeni a že přestávají být konzervativní a hledají výhodnější nabídky. Jak je na tom Česká spořitelna se svým „novým“ produktem – Osobním účtem?

Následující stručná analýza struktury poplatků u Osobního účtu ČS, vám pomůže před případným podpisem smlouvy mnohé ujasnit.

Zařadil jsem se mezi klienty, kteří mají Osobní účet u ČS. Přechod na Osobní účet brali na pobočce jako samozřejmost, i když, jak si dodatečně vybavuji, na můj přímý dotaz o nutnosti nebo povinnosti přechodu odpověděli pouze úsměvem. Teprve články, ve kterých jsem si přečetl, že jsou tyto Osobní účty drahé, mě donutily se problematikou poplatků v ČS a částečně i v jiných bankách zabývat.

Můj původní pocit byl, že jde o omyl. Že nejde v žádném případě o nějaké zdražení oproti sporožirovému účtu. Domnívám se, že tato drobná analýza můj názor v podstatě potvrzuje. Ale opakuji, že jde v prvé řadě o srovnání sporožirového a Osobního účtu ČS. Začal jsem studovat obchodní podmínky, obecné informace a sazebník poplatků. A také srovnání s jinými bankami.

Ano, je to tak. Jsem klient ČS asi dvacet let a teprve nyní se zajímám o to, co jsem to kdy podepsal a za co a kolik vlastně platím. V souvislosti s pojištěním jsem před podobným přístupem varoval. Ovšem, na druhé straně, pokud nejdete podepisovat smlouvu po předchozím pečlivém posouzení všech relevantních přepisů a nabídek konkurence, pak před vlastním podpisem smlouvy již žádný časový prostor nedostanete. A pokud nejste opravdu důslední, pohled na frontu za vámi vás zcela jistě odradí. A nakonec, podepsali to i jiní.

To prosím neberte jako návod, to je spíše rezignace! A bohužel také následek obchodního stylu.

Osobní účet ČS

Spořitelna nabízí pro Osobní účet tři řady produktů – Standard, Plus a Speciál. Buďme skromní, pro běžné potřeby plně postačí Standard. Plus je určen pro zákazníky s větší bonitou a Speciál zahrnuje i pestrou paletu osobního pojištění, právní odpovědnosti a asistenčních služeb pro motoristy. V rámci těchto tří řad pak spořitelna nabízí poměrně široký výběr služeb.

V nabídce Standardu jsou jako služby nabízeny kontokorent, debetní karty, Servis 24 (tj. Telebanking, Internetbanking nebo GSMbanking), výběry z bankomatů zdarma, zůstatkové SMS zdarma a platby v rámci ČS zdarma. Cena služeb závisí od jejich počtu. Za žádnou až jednu službu zaplatíte měsíčně 29 Kč, za 2 – 3 služby 69 Kč a za 4 – 6 služeb 109 Kč. Sazebník kalkuluje i s více službami. Za 7 – 9 je to 149 Kč a za každou další 20 Kč. Výběr služeb lze provést na pobočce nebo pomocí služby Servis 24.

S jednou službou, v úvahu přichází zřejmě jen karta, vystačí jen silné povahy. Já jsem měl ještě kontokorent a výběr z bankomatů zdarma. To vše za relativně slušný poplatek 69 Kč. Problém nastal, když jsem manželce pořídil přístup na účet a také  kartu. Ukázalo se, že druhá karta je chápána jako další služba. A já bych tak vlastně platil za tu nejobyčejnější kartu 480 Kč za rok.

Za co se, mimo pravidelné poplatky, vlastně platí?

Platí se 2 Kč za každý pohyb na účtu při platbě z/do jiné banky. To nelze ovlivnit a nejde o duplicitu s poplatkem za účetní položku. Jde o poplatek inkasovaný za zúčtování transakce clearingovým centrem ČNB. Na druhé straně ne všechny banky jej ve svých cenících explicitně uvádějí.

Pak jde o již avizovaný poplatek za účetní položku. Účetní položka je, zjednodušeně řečeno, každý příkaz k úhradě nebo příjem peněz. Mezi účetní položky se u ČS nepočítá nabíjení mobilu přes bankomat, platbu kartou u obchodníka a účetní položku vzniklou použitím karty. Tyto operace jsou nabízeny zdarma. Za dobití telefonu prostřednictvím Servis 24 se platí 2 Kč. Výběr z bankomatu ČS je zpoplatněn 6 Kč u běžné debetní karty nebo, pokud si objednáte příslušnou službu, je zdarma.  

U bezhotovostních operací se platí 2 Kč za převzetí příkazu službou Servis 24 a 5 Kč při použití bankomatu. Za převzetí příkazu prostřednictvím sběrného boxu, poštou a na přepážce se platí 8 Kč, tedy pokud nežádáte okamžité zpracování platebního příkazu. Za platbu prostřednictvím trvalého příkazu se platí 5 Kč. Dále zaplatíte 5 Kč za každou příchozí bezhotovostní platbu.

Eliminace finančních dopadů je v mém případě jednoduchá. V poplatku 109 Kč mám nárok  na 4 - 6 služeb. To znamená, že další dvě služby v rámci výběrové sady č. 3 mám zdarma. Zatím jsem použil pouze jednu, tj. platby v rámci ČS zdarma.

V každém případě jsem tyto informace a souvislosti při podpisu neznal a byl jsem tak zcela vystaven obchodní taktice ČS. Jak si to zpětně uvědomuji, mám za to, že drobný nátlak na zřízení čtvrté, a tudíž značně finančně nevýhodné, služby (Servis 24) jsem před prvním podpisem zaregistroval. Na pobočce mi také nikdo nepodal přesné informace, neporadil mi, co je pro mě výhodné. Ocenil bych to zejména při požadavku na vydání druhé karty. Přeci jen se tím změnily moje poplatky. Poněkud ochotnější byly pracovníci ČS až při mé třetí návštěvě. Ale mám za to, že až po té, co jsem projevil určité znalosti o Osobním účtu.

Vzhledem k těmto mým nepříliš dobrým zkušenostem předpokládám, že uvedený rozbor poplatků, nabídky a zpoplatnění služeb ČS pomůže těm, které podpis smlouvy teprve čeká. Rozbor poplatků by měl být také osvětou a návodem, jak před podpisem smlouvy postupovat. A ti, kteří již osobní konto mají, si mohou ověřit, zda mají zasmlouvané služby nastaveny optimálně a zda by neprospěla jejich redukce nebo se naopak nevyplatilo rozšíření.

A jak je to u sporožirového účtu?

Měsíční poplatek za vedení účtu je 20 Kč. Za povolení kontokorentu se platí jednorázově 200 Kč, zvýšení povoleného debetu 150 Kč a za vedení úvěrového účtu 10 Kč měsíčně. Za vydání běžné karty VISA Electron se platí jednorázově 200 Kč, za výběr z bankomatu ČS se platí 6 Kč (pro přesnost - u některých programů jsou 2 i více výběrů zdarma). Za vyhotovení výpisu banka účtuje 5 Kč.

Pokud lze sporožirový a Osobní účet srovnat, pak se za Osobní účet se třemi službami (karta, kontokorent, výběry z bankomatu zdarma) platí 69 Kč/měsíc. Jednorázové platby za povolení kontokorentu, vydání karty se neplatí. Stejně se neplatí za vyhotovení výpisu.

U sporožira jsou stálé poplatky pro tento případ 35 Kč (20 účet + 10 kontokorent + 5 výpis). K tomuto je nutné přičíst podíl jednorázových poplatků. U kontokorentu jde o úvěr na dobu neurčitou. Dá se proto říci, že přepočtené měsíční náklady se limitně blíží 0. U karty jde za tři roky její platnosti o necelých 6 Kč na měsíc. Významné jsou náklady na výběr z bankomatu. U čtyř výběrů se tak dostaneme na cenovou úroveň jako u osobního účtu, na cca 65 Kč.

A obdobně to vyjde při navýšení o další tři služby, např. Servis 24, platby v rámci ČS zdarma a 2. karta. Tento balíček lze v rámci osobního konta pořídit za 40 Kč. V rámci  sporožira zaplatíte 25 Kč za Servis 24 a cca 6 Kč za přepočtené náklady za kartu. Platby zdarma v rámci ČS zde realizovat nelze. Jednoznačně z toho vyplývá, že pro toto portfolio služeb je již Osobní účet dokonce výhodnější.

Jak je to u jiných bank?

Pokud víme, kolik a za které služby platíme, máme v ruce zcela přesný etalon  pro porovnání obchodních podmínek ostatních bank. Je ale nutné dávat pozor při výběru vhodného kalkulátoru. Ne všechny jsou natolik kvalitní, aby na nich bylo možné nastavit přesný počet různých účetních položek, výběrů z bankomatů, trvalých příkazů atp. Bez této možnosti jsou výstupy z kalkulátoru minimálně silně zavádějící.

Pro korektnější srovnání jsem použil poslední výpis z účtu, který jsem před tím pečlivě zanalyzoval a zadal jsem do  srovnávacího systému na finančním serveru zcela konkrétní údaje o příchozích a odchozích platbách, o způsobu placení a tom zda jde o platby v rámci banky. A vyšlo zcela stejné číslo, jako byl můj poplatek. Po tomto ověření bylo možné považovat vykalkulované měsíční náklady na stejné účetní položky u ostatních bank za dostatečně korektní.

Po důslednějším rozboru je však i takové pořadí trochu zavádějící. Suverénně vede mBanka. Dále je v popředí Poštovní spořitelna. Ovšem s konty Handicap a Senior. Tedy se speciálními zvýhodněnými konty pro starší a tělesně postižené spoluobčany. Stejně tak u eBanky, respektive Raiffeisenbanky jsou na počátku pořadí zvýhodněná konta. Nutno přiznat, že kriteria pro zvýhodnění jsou poměrně nenáročná. Jde o účty s pravidelnými vklady přes 20 000 Kč, respektive 25 000 Kč. Nicméně běžný, nezvýhodněný účet již vyžaduje náklady významně vyšší.

Komerční banka má vyrovnanou nabídku. Měsíční náklady pro různé typy účtů se pohybují jak těsně pod, tak i těsně nad náklady u ČS.

Jen pro úplnost. Mimo tyto banky se mezi nejméně nákladovými bankami ještě objevuje Volksbank. Ovšem nejlevnější účet, který je uváděn, již zřejmě neexistuje a o výsledku výpočtu u FIT konta pochybuji. Hodnoty v ceníku banky naznačují trochu jiný výsledek (to samozřejmě není chyba banky, ale programu, respektive jeho vstupních dat).

Zhodnocení

Podle mého názoru nevychází hodnocení výhodnosti osobního účtu ČS zásadně negativně. Pozice ČS je někde na konci první poloviny. Existuje určitě poměrně slušná nabídka kont, u kterých jsou náklady za měsíc až o několik málo desítek Kč nižší. A s narůstající elektronizací se budou náklady stále snižovat. Na druhé straně je ČS prostě klasická kamenná banka, která má něco okolo 560 poboček. Jejich provoz něco stojí, nicméně jejich existence je zejména tou starší, konzervativnější částí klientely vyžadována. Jejich vzájemná zastupitelnost a možnost vyřídit libovolnou záležitost v libovolné pobočce je penězi obtížně vyčíslitelná. O síti bankomatů nemluvě.

Pokud jsem si vyhodnotil jednotlivé ceníky, pak jediný významnější rozdíl v ceně služby je stálý měsíční poplatek za vedení účtu. Poplatky za vlastní bankovní služby jsou, s výjimkou zcela nulových u mBanky, srovnatelné, bez ohledu na způsob předávání příkazů k úhradě. Výhoda, kdy je nějaká položka jednou bankou poskytovaná zdarma se v podstatě srovná jinou dražší službou.

E-bankovnictví

Budoucnost zcela nepochybně patří bezkontaktním formám bankovnictví a zcela jistě i bezhotovostnímu platebnímu styku. Všechny banky nabízí svoje formy zadávání jednotlivých příkazů, zadávání a úpravy trvalých příkazů, atp. prostřednictvím telefonu nebo internetu. Dálkově lze konfigurovat parametry konta. Také je možné podat on-line žádosti o úvěr nebo o hypotéku.

Do extrému jde v tomto ohledu mBanka. Neplatíte žádný poplatek za vedení účtu, za příchozí a odchozí platby a ani za kartu. Za druhou kartu je poplatek u eMax 100 Kč ročně. Tři výběry z libovolného bankomatu měsíčně jsou zdarma, za každý další se platí 19 Kč. A výběry z bankomatů v zahraničí jsou také bez poplatků. Drahé jsou však papírové výpisy (25 Kč), telefonní služby a ještě dražší telefonní nebo dokonce písemné upomínky. Jde řádově o desítky korun. Další nevýhodu vidím v tom, že dosud chybí nabídka kontokorentu a je omezena možnost hotovostních operací. Zajímavé bude sledovat, jak si tato banka právě s poskytováním kontokorentu poradí. Pokud si mohu tipnout, pak nulové náklady neudrží. Ostatně i za změnu PIN si účtuje 25 Kč.

Domnívám se, že se vždy najdou bankovní operace, kdy osobní kontakt a návštěva pobočky bude výhodou, ne-li nutností. Ona se může každá zdánlivě drobná nejasnost hodně prodražit. A pak je (hustá) síť poboček sice, jak bylo řečeno, drahá, ale prospěšná a pohodlná.

Anketa

Co především očekáváte od banky?

Nízkou cenu služeb. (175)
 
Komplexní služby. (24)
 
Diskrétnost. (2)
 
Stabilitu a bezpečí. (18)
 
Něco jiného. (2)
 
Nic. (1)
 Celkem hlasovalo 222 čtenářů

Osobní účet České spořitelny není drahý >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 17 komentářů)

RE: Jenom takový názor Jonatánek | 30.10.2008 08:44
Bláboly v článku PatrikChrz | 29.10.2008 22:08
ČS a jak je to doopravdy. Karlík | 05.07.2008 09:30
RE: Ale je drahy ... neanalytik | 01.07.2008 21:35
ZÁVĚR neanalytik | 01.07.2008 21:29

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Banky

Patrik Nacher | 23.02.2017 00:00 Bankovní sektorová daň: Pravý populismus

Slovo populista či populistický se stalo frekventovanou a vcelku módní replikou na znevážení téměř jakéhokoliv návrhu či názoru politického oponenta či strany. Když dojdou argumenty či je dotyčný ani nechce hledat, označením populista celou věc jednoduše shodí ze stolu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48

Radovan Novotný | 31.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Daňové úniky a offshore bankovnictví

Daňový ráj se může stát i noční můrou. Pokud chcete před daněmi a mocí daňových úředníků utéct do daňového ráje, pak si to raději rozmyslete. I když třeba na daních něco ušetříte, pravděpodobně narazíte na finanční žraloky, kteří se o peníze odkloněné do zahraničí rádi postarají. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 30.01.2017 00:00 Petr Žabža: S pravidelným investováním neotálejte

Investice do fondů nabízených v České republice nepřestávají růst. Stále populárnější jsou také pravidelné investice. „Pravidelné investice by měly tvořit základ portfolia každého investora a s jejich začátkem není třeba otálet,“ říká ředitel investiční produktů ING Bank Petr Žabža, který v lednu 2017 přešel do ING Bank ze společnosti Patria Finance. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 23.01.2017 00:00 České bankovnictví: Je bezpečné

Luxusní stavby na prestižních místech. Ty nejhezčí domy na náměstích. Chrom, sklo, kamenná schodiště a elegantně oblečení zaměstnanci. To vše se nám vybaví při slově „banka“. Banka ale není jen onen honosný dům.  Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 24.01.2017 09:06Další články »

Krátké zprávy z Banky

22.02.2017 17:14 Britská banka Lloyds se vzpamatovala z krize

Hospodářské výsledky britské finanční společnosti Lloyds Banking Group za rok 2016 ukazují, že se bance podařilo vymanit z finanční krize. Banka více než zdvojnásobila zisk před zdaněním na 4,2 miliardy liber (téměř 135  miliard korun), což je nejvíce za posledních deset let. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

22.02.2017 09:00 Fincentrum Hypoindex leden 2017: Sazby rostou, ale klienty to nechává chladné

Píšeme na Hypoindex.cz: Rekordní hypoteční rok 2016 už odvál čas, ale jeho střípky se promítly i do roku 2017. Úrokové sazby u hypotečních úvěrů vzrostly na 1,82 procenta. Jenže zájemce o hypotéku to nijak zvlášť neodradilo. Pravděpodobně s vidinou dalšího zdražování si do bank v lednu přišlo rychle pro hypotéku 8 665 lidí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.02.2017 17:48 Italské banky dostanou záchranný balíček, aby přežily

Italský bankovní trh se topí v dluzích. Vláda se nyní rozhodla pro záchranu svých bank, kterých je v zemi na 600 a přislíbila dotazi 20 miliard eur. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.02.2017 14:46 Papír již netáhne. Banky se přiklánějí k elektronizaci

Přechod z tištěných smluv na ty elektronické začíná využívat větší a větší procento bank. Pro klienta je yvužití elektronického podpisu a biometrického ověřování jednodušší. Pro banku zase levnější. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.02.2017 15:38 Home Credit chystá expanzi mikropůjček do zahraničí

Českému Home Creditu se na poli mikropůjček daří. Začal proto plánovat zahraniční expanzi nových produktů. Do zahraničí chce zamířit s novým produktem, kterým je původní mikropůjčka Click Credit, která se posléze přejmenovala na Japonskou půjčku a v únoru na Kamali. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (139)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1256)
 Celkem hlasovalo 1410 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »