Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Ochrana spotřebitele? Jenom když se to zrovna hodí!

Ochrana spotřebitele? Jenom když se to zrovna hodí!

Ochrana spotřebitele je v poslední době skloňována ve všech pádech, mimo jiné i v souvislosti s připravovanou rozsáhlou novelou zákona 38//2004 Sb. o pojišťovacích zprostředkovatelích. Legislativa důchodové reformy však jasně ukazuje, že nejde o žádný koncepční prvek naší legislativy, ale že je používána zcela účelově jenom tam, kde se to zrovna hodí.

Nově uzákoněný tzv. druhý pilíř penzijního systému, tedy důchodové spoření, bude představovat zcela nový finanční produkt. Je sice postaven na běžných fondech, jaké si dnes můžeme koupit např. v podobě otevřených podílových fondů, nicméně obsahuje dva nové významné prvky. Tím prvním je možnost do tohoto systému vyvést 3 % svého vyměřovacího základu z průběžného systému a vytvořit si tak osobní účet, který lze mimo jiné i dědit. To vše za podmínky, že si k těm 3 % stávajícího pojistného přidáme 2 % navíc a dobrovolně si tak snížíme svůj současný příjem ve prospěch zajištění příjmu v postproduktivním věku.

Druhým zcela novým prvkem tohoto produktu je nemožnost smlouvu jakkoliv vypovědět nebo od ní odstoupit. Takový finanční produkt zatím na trhu neexistuje. Z hlediska stability systému je to opatření pochopitelné. Nepochopitelné ovšem je, že tuto možnost nebude klient mít ani na samém začátku – zákon neobsahuje žádnou (ani minimální) ochranou lhůtu, ve které by si klient mohl podpis smlouvy o důchodovém spoření rozmyslet a své rozhodnutí změnit. 

Takovéto „ochranné“ lhůty jsou přitom zcela standardním prvkem ochrany spotřebitele. Právní úprava pojistné smlouvy obsahuje již mnoho let ochrannou dvouměsíční lhůtu, ve které lze smlouvu vypovědět se zkrácenou osmidenní výpovědní lhůtou. Přitom každou pojistnou smlouvu lze vypovědět i následně vždy k jejímu výročí, nejde tedy o smlouvu na celý život. Přesto zde ochranná lhůta uzákoněna je.  Nově byla nedávno ochranná lhůta uzákoněna i u spotřebitelského úvěru, přičemž ani to není produkt na celý život.

A nyní tu máme důchodové spoření – smlouvu na celý ekonomicky aktivní život a ochranná lhůta žádná! Najednou se ochrana spotřebitele nehodí, protože by bylo třeba se trochu více zamyslet nad systémem registrace smluv. Přitom je snad každému jasné, že zejména na počátku roku 2013, kdy nebude povinná odborná zkouška, se distribuce nepochybně chytnou různí příležitostní prodejci čehokoliv a budou smlouvy prodávat systémem „po mně potopa“. Co je platné, že mohou (možná) dostat následně pokutu od ČNB, když pro klienta už nebude cesty zpět!

Na rozdíl od Slovenska máme systém II. pilíře spolufinancovaný, nevratný podpis tedy znamená nevratné navýšení pojistného o 2 procentní body, tedy reálné snížení čisté mzdy. Uvědomí si to každý, kdo bude smlouvu podepisovat, nebo se to dozví až z nejbližší výplatní pásky? Obávám se, že druhá varianta nebude ojedinělá. Co si takový klient pak vezme na tom, kdo mu smlouvu předložil a tuto podstatnou informaci mu nesdělil? Vůbec nic!

Je tedy bohužel skutečností, že zatímco někdy jsou pod záminkou ochrany spotřebitele vymýšlena až neuvěřitelná ustanovení zákona, tak jinde, kde by to bylo opravdu namístě, najednou není spotřebitele třeba systémově chránit a je odkazováno na povinnost zprostředkovatele poskytnout úplné předsmluvní informace. A když je náhodou neposkytne nebo je klient nepochopí, má klient navždy smůlu, ledaže by o neplatnosti smlouvy rozhodl soud. Takový spor ovšem vyhraje málokdo, protože zpravidla neunese důkazní břemeno, že mu nebyly informace opravdu poskytnuty. Nehledě na čas a náklady s žalobou spojené.

Proto by měla možnost od smlouvy odstoupit v přiměřené lhůtě bez uvedení důvodů zcela zásadní význam a předešla by mnoha sporům a negativním emocím. V současné době se projednává tzv. technická novela legislativy důchodové reformy, bohužel návrh AFIZ na zavedení ochranné lhůty MF neakceptovalo.

Autor je generální sekretář AFIZ

Anketa

Vstoupíte do 2. pilíře?

Ano. (605)
 
Ne. (2469)
 
Ještě nevím. (162)
 Celkem hlasovalo 3236 čtenářů

Ochrana spotřebitele? Jenom když se to zrovna hodí! >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

ceskych-100-nej-300-300px

Články z Penze

Petr Zámečník | 08.12.2016 00:00 Finanční produkty na 30 let? Ano, ale…

Finanční poradenství pracuje s mnoha dlouhodobými finančními produkty. Jsou uzavírány na 20, 30 a někdy i na 40 let. Je to skutečně třeba, nebo je cílem jen provize za jejich sjednání? A jak pracovat s produkty na dlouhém horizontu? Celá zpráva »

Komentářů: 25 / 25 Poslední komentář: 08.12.2016 23:14

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 07.12.2016 14:34

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 02.12.2016 15:01

Paul Stanfield | 28.11.2016 00:00 Hra Trumpovou kartou

Nuže, pro ty z nás, které překvapilo hlasování o brexitu – a v londýnské City takových bylo rozhodně dost – získává údiv díky americkým volbám zcela nový rozměr, a to v daleko širším měřítku. Nevím, co se v této souvislosti říká o Hillary Clintonové a její kampani – no, když se zamyslím, tak něco bych si pravděpodobně vybavil – nicméně vítězství Trumpa, spolu s výsledkem britského referenda o vystoupení z Evropské unie a rostoucím neklidem po celé Evropě, zdá se, ukazuje na vzrůstající problémy se současným stavem západního světa. Nebo přinejmenším na nelibost, s níž tento stav vnímá široká veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 25.11.2016 00:00 Lukáš Lichtenberk s finančním zprostředkováním nekončí. Míří do OK Klient?

Přinejmenším jeden ze tří vypovězených zemských ředitelství OVB Allfinanz s finančním zprostředkováním nekončí. Podle informací z několika důvěryhodných zdrojů míří i s částí svého zemského ředitelství do OK Klient. Celá zpráva »

Komentářů: 16 / 16 Poslední komentář: 28.11.2016 00:12Další články »

Krátké zprávy z Penze

22.11.2016 16:08 Průměrný starobní důchod vzrostl o 107 korun

Průměrná starobní penze se v září 2016 meziročně zvýšila o 107 korun na 11 441 korun. Vzrostl i počet vyplacených starobních důchodců o více než 18 tisíc na téměř 2,4 milionu. Vyplývá to z údajů České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.11.2016 11:57 Úspech, či neúspech je otázkou postoja

Píšeme na Investujeme.sk: Záujem, motivácia, odhodlanie. To všetko niekedy nestačí, aby sa dostavil požadovaný úspech. Niekedy mu treba trochu pomôcť. Obchodnícke profesie všeobecne vyžadujú veľkú vytrvalosť. Vedieť na sebe pracovať, ísť za svojim cieľom a nedať sa odradiť počiatočným neúspechom. To sú základné vlastnosti úspešných obchodníkov. Platí to aj v oblasti finančného sprostredkovania. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

15.11.2016 14:43 Který z fondů zvolit pro nejvhodnější penzijní pojištění?

Doplňkové penzijní spoření funguje již čtvrtým rokem. Otázka většiny lidí bývá který penzijní fond mají zvolit. Valná většina proto volí fond konzervativní. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

14.11.2016 15:58 Česká spořitelna má nejhodnotnější značku

Značka Česká spořitelna má i v letošním roce nejvyšší hodnotu na českém finančním trhu. Pojišťovnám kraluje Kooperativa. Hodnotu značky více než ztrojnásobila Fio banka a Aegon Pojišťovna. Vyplývá to z žebříčku sestavovaného v rámci ocenění Fincentrum Banka roku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

12.11.2016 09:49 Senior director Petr Havel odchází z Partners

Senior director Petr Havel opouští po vzájemné dohodě finančně poradenskou společnost Partners Financial Services. Důvodem jsou zdravotní potíže. Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 21.11.2016 08:09Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (26)
 
Ne. (136)
 
Nemám spořicí účet. (339)
 Celkem hlasovalo 501 čtenářů

Nejčtenější články z Penze za posledních 14 dní

Paul Stanfield | 28.11.2016 00:00 Hra Trumpovou kartou

Nuže, pro ty z nás, které překvapilo hlasování o brexitu – a v londýnské City takových bylo rozhodně dost – získává údiv díky americkým volbám zcela nový rozměr, a to v daleko širším měřítku. Nevím, co se v této souvislosti říká o Hillary Clintonové a její kampani – no, když se zamyslím, tak něco bych si pravděpodobně vybavil – nicméně vítězství Trumpa, spolu s výsledkem britského referenda o vystoupení z Evropské unie a rostoucím neklidem po celé Evropě, zdá se, ukazuje na vzrůstající problémy se současným stavem západního světa. Nebo přinejmenším na nelibost, s níž tento stav vnímá široká veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 25.11.2016 00:00 Lukáš Lichtenberk s finančním zprostředkováním nekončí. Míří do OK Klient?

Přinejmenším jeden ze tří vypovězených zemských ředitelství OVB Allfinanz s finančním zprostředkováním nekončí. Podle informací z několika důvěryhodných zdrojů míří i s částí svého zemského ředitelství do OK Klient. Celá zpráva »

Komentářů: 16 / 16 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 29.11.2016 00:00 IŽP není spoření?

Česká národní banka rozdává sankce. A míří i proti pojišťovacím zprostředkovatelům, kteří si investiční životní pojištění navzdory jejímu doporučení stále pletou se spořením. Jsou sankce ze strany ČNB za tuto „mystifikaci klientů“ oprávněné? Celá zpráva »

Komentářů: 23 / 23 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 01.12.2016 00:00 Končí životní pojištění…?

Každé životní pojištění sjednané od dnešního dne má nad sebou Damoklův meč. Finanční zprostředkovatel bude ručit za jeho (ne)zrušení celých 5 let. Znamená to konec distribuce životního pojištění? Celá zpráva »

Komentářů: 19 / 19 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 21.11.2016 00:00 ČNB rozdává vysoké tresty finančně poradenským společnostem

Česká národní banka (ČNB) v poslední době zvýšila svou aktivitu v udělování sankcí finančně poradenským společnostem. Kdo a za co byl v druhé polovině roku 2016 potrestán? (Aktualizováno o stanovisko SMS finanční poradenství) Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »