Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Michal Čapek: Klienti jsou na brokery naštvaní

Michal Čapek: Klienti jsou na brokery naštvaní

Stál u zrodu mBank. Pak stavěl Equa bank. Nyní si založil vlastní finančně poradenskou společnost. „Nesouhlasíme s tím, že by finanční poradenství mělo být čistě provizní,“ říká zakladatel společnosti Finberry Michal Čapek v rozhovoru pro Investujeme.cz.

Založil jste novou finančně poradenskou společnost. Předtím jste v bankách pracoval právě s finančními zprostředkovateli. Co vás přivedlo na „druhou stranu barikády“?

Neřekl bych, že je to druhá strana barikády. V bankách jsem budoval distribuční sítě a řídil bankéře na pobočkách, ve Finberry teď také vedu obchod. A i v bankách jsem vedl lidi k finančnímu poradenství a k proklientskému přístupu.

V bankovnictví jsem strávil pět let. Spoluvybudoval jsem mBank a Equa bank a nyní jsem si chtěl vybudovat svoji vlastní firmu. Zároveň chci změnit trh finančního poradenství, zlepšit ho.

Finančně poradenských společností je na trhu poměrně hodně. Čím se chcete odlišit od konkurence?

Nesouhlasíme s tím, že by finanční poradenství mělo být čistě provizní. Nelíbí se nám, že obchodník je zaplacený, až když něco prodá. Tomu neříkám finanční „poradenství“, ale čistě „prodej“ finančních produktů. Jediný cíl obchodníka je prodat za každou cenu. Dokud něco neprodá, nejčastěji pojistku, je u klienta zadarmo.

Čas našeho obchodníka, když vytváří klientovi finanční plán a analýzu jeho potřeb, snů a očekávání, platí klient. Ten se pak může spolehnout na nezávislost našeho konzultanta, a především na to, že ho nikdo nebude nutit do uzavření finančního produktu, který vůbec nepotřebuje.

Na druhou stranu je při vašem přístupu obchodník zaplacen dvakrát: Jednou za zpracování finančního plánu, což mají ve velkých společnostech klienti zdarma, a podruhé je u vás zaplacen za zprostředkování smluv, které jsou vhodné do finančního plánu.

Viděl jste výsledek tak zvané finanční analýzy, kterou dnešní brokeři běžně nabízejí? Možná dva listy papíru, které vám neřeknou o vašich penězích vůbec nic, jen vám „doporučí“ něco si koupit. U nás dostanete skutečně Finanční plán na míru, a v tom je zásadní rozdíl. Proto si nemyslím, že je to dvojí placení za stejnou službu.

Finanční poradenství zdarma vede akorát k tomu, že dokud si klient něco nekoupí, obchodník nemá nic. A tomu já neříkám férový vztah mezi obchodníkem a klientem, a ve finále to odnáší právě klient. Obchodníci pak nedělají nic jiného, než že nutí klienta, aby si uzavřel nějakou pojistku, aby si vzal půjčku, aby podepsal nějaký finanční produkt, který je zprovizovaný.

Na trh uvádíme nový model, kdy se klient bude moci spolehnout, že rada od poradce je skutečně nezávislá a expertně zpracovaná. A pokud se klient rozhodne, že nějaký produkt chce, tak mu ho samozřejmě sjednáme a administrativně zprocesujeme. Nestojí ale na tom gró našeho podnikání.

Jaká je ochota klientů platit za finanční poradenství? Přeci jen, když k vám klient přijde, tak možná má reference od známých, ale beztak nemá jistotu, že jeho finanční plán bude zpracován kvalitně. 

Jistotu samozřejmě nemá, dokud to nezkusí. Na druhou stranu prodat něco zadarmo je mnohem jednodušší, než prodat něco za peníze. O peníze si tak člověk řekne až ve chvíli, kdy se cítí jako skutečný expert a je na trhu žádaný. Tak to v ekonomice funguje.

Neotvírali bychom společnost, kdyby ochota klientů platit za finanční plán byla malá. Z našich průzkumů naopak vychází, že ochota klientů platit je obrovská. Klienti jsou na stávající brokery naštvaní. Dobrých finančních poradců je 5 – 10 %. Na tom se shodujeme i s kolegy od konkurence. 90 % finančních poradců tak odvádí méně kvalitní práci.

My chceme těch lepších deset procent. Když k nám nastoupí poradce, tak slyší především na to, že nebude klienty do ničeho nutit, protože nepotřebuje prodat. A klienti začínají chápat, že samotné poradenství je potřeba zaplatit. Všechno ostatní se platí. Jenom u finančního poradenství se zvyklo, že je zadarmo. Ale není to dobře.

V České republice vznikla celá řada finančně poradenských společností, které zkoušely klientem placený model poradenství. Ty ve své většině buď dříve či později zanikly, nebo se transformovaly do klasické provizně placené poradenské společnosti, protože se jim nepodařilo finanční poradenství dostatečně prodávat.

Jde o to, co prodávali. Když se podíváte na honorované finanční poradenství, které stojí   řádově desítky tisíc korun, nikoli 4 750 Kč, jako to máme my, tak se dotýkáte klientely, která je velmi bonitní, a tento bazén se v Česku hodně zmenšuje. Zadruhé se tyto firmy nevěnují pojištění a hypotékám, ale především investicím, kde je klient ochoten zaplatit honorář.

Nikdo, nebo jen minimum firem, ale nikdo ne celorepublikově, nenabízel honorované finanční poradenství tak, jak ho znáte od velkých brokerů –  přesně proto, aby měl klient jistotu, že ho obchodník nebude nutit do uzavření nějakého produktu.

Hovoříte o celorepublikové působnosti. Kolik máte obchodních zástupců?

V tuto chvíli investujeme nejvíc času právě do náboru obchodníků, které oslovujeme napřímo. Firma je nová, takže to ještě chvíli potrvá.  Máme samozřejmě celorepublikové ambice.  Finberry jsme neotvírali pro to, aby byla regionální, ale aby působila po celé zemi. Tento rok plánujeme nabrat 50 lidí a chceme pokrýt všechna krajská města.

Chcete zpracovávat kvalitní plány, zároveň potřebujete hodně lidí. Jakým způsobem vaše spolupracovníky vybíráte?

Máme poměrně striktní kritéria. Jednak je to vysokoškolské vzdělání ekonomického směru nebo minimálně 3 roky praxe v oboru. Alespoň v tuto chvíli nemůžeme mít ve firmě úplné nováčky, kteří se poradenství teprve učí. Výběr spolupracovníků přitom provádíme na základě výběrového řízení.

Zároveň oslovujeme konkrétní finanční poradce, o které máme zájem. Viděl jsem se minimálně se 40 lidmi z oboru z řad naší konkurence, a ještě nikdo mi neřekl, že náš koncept je úplná hloupost. Naopak se jim líbí, zdá se jim férový nejen vůči klientům, ale i vůči samotným poradcům.

Děkuji za rozhovor.

Michal Čapek (33), ve finančnictví působí deset let. Byl u zrodu dvou bankovních nováčků v ČR. V mBank měl na starosti vybudování distribuční sítě a následně řízení obchodníků, v Equa Bank pak celou obchodní strategii a management týmu, čítající 100 lidí. Před vstupem do zmíněných bank pracoval v Modré pyramidě jako oblastní ředitel. Je absolventem hospodářské fakulty Technické univerzity v Liberci.


Anketa

Má placené finanční poradenství budoucnost?

Ano. (101)
 
Jen pro bohaté. (30)
 
Ne. (79)
 Celkem hlasovalo 210 čtenářů

Michal Čapek: Klienti jsou na brokery naštvaní >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 19 komentářů)

Re: Re: Re: Re: Re: Stale provizni poradenstvi Yersinia Pestis | 20.05.2013 10:23
Re: Re: Re: Stale provizni poradenstvi Marie | 20.05.2013 08:44
Re: Re: Zakon 38 Marie | 20.05.2013 08:24
Re: Zakon 38 Yersinia Pestis | 19.05.2013 15:37

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypostroj

Články z Finanční poradenství

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 20.07.2016 09:12

Petr Zámečník | 08.07.2016 00:00 Rozhodnuto: Pětileté storno provizí míří do senátu

Poslanci minulý pátek odhlasovali „kompromisní“ návrh regulace provizí životního pojištění bez pozměňovacího návrhu a pětileté storno odeslali senátorům. Jak probíhala debata a hlasování? A kdy může být rozhodnuto? Celá zpráva »

Komentářů: 42 / 42 Poslední komentář: 20.07.2016 19:48

Jana Zámečníková | 01.07.2016 00:00 Kapesné pomáhá s finanční výchovou dětí

Odměnu za vysvědčení dostane většina českých dětí. Často však odměny k lepším výsledkům nemotivují a děti navíc utratí vše, co dostanou za jediný den. Kdy je nejlepší začít s finanční výchovou dětí? Kdo může za špatné finanční návyky v dospělosti? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 06.07.2016 00:03

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 30.06.2016 09:22

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

20.07.2016 14:10 Milan Repka končí ve Fincentru Slovensko

Milan Repka byl s okamžitou platností odvolán z pozice generálního ředitele a předsedy představenstva Fincentrum Slovensko. Důvodem je ztráta důvěry akcionářů i většiny vrcholových manažerů a poradců Fincentra. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (177)
 
Aktivní. (181)
 
Žádnou. (939)
 Celkem hlasovalo 1297 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. Celá zpráva »

Komentářů: 4 / 4 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »