Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Kodex mobility nepomůže všem

Autor: Daniel Kuchta | 21.06.2012 00:00 | Kategorie: Banky | 0 komentářů
Tagy: Kodex mobility
Kodex mobility nepomůže všem

Češi neradi mění banky, a to i přes příchod nových bank, které jsou na tom s poplatky nebo přístupem ke klientům mnohem lépe, než tradiční finanční instituce. A bohužel tomu nepomáhá ani Kodex mobility, který by měl sloužit především těm, kteří mají změnu banky spojenou s množstvím času ztraceným při přesouvání všech náležitostí z jedné banky do druhé.

Základním principem Kodexu mobility je pomoc banky klientovi se změnou účtu, čímž se přesouvá administrativní zátěž z klienta na novou banku, která by měla mít logicky zájem na co největším ulehčení příchodu nového klienta. V ideálním případě stačí vyplnit žádost (jednoduše staženou z internetu) a po 15 dnech nová banka kromě otevření účtu převede všechny trvalé příkazy a souhlasy s inkasem z původního finančního ústavu do nového a zruší účet i všechny příkazy v původní bance. Podle kodexu je možné také požádat o „součinnost při zpřístupnění informací o novém bankovním spojení klienta příslušným třetím stranám.“ Tento ideální případ však nastane pouze tehdy, když klient u banky nemá žádné závazky, nebo nevyužívá i jiné služby (například hypotéku, jejíž výhodný úrok je svázán s vedením běžného účtu) a když je nová banka všechny převáděné příkazy a inkasa schopna technicky zabezpečit.

S Kodexem mobility přišla Česká bankovní asociace již v roce 2009 a i přes poměrně dlouhou dobu od jeho přijetí o něm stále neví drtivá většina klientů bank. Na vině přitom nejsou ani tak samotné banky, které s výjimkou Poštovní banky o kodexu informují na svých internetových stránkách a deklarují svou vůli pomoci klientům při změně bankovního účtu pomoci. Z  bank působících na českém trhu přistoupila ke kodexu většina a výjimkou je pouze několik finančních institucí.

Poněkud překvapivou je skutečnost, že právě některé nové banky mají s přistoupení ke kodexu problém, přičemž právě on by jim mohl pomoci při získávání nových klientů. Zuno není členem ČBA, takže se jejími kodexy řídit nemusí a Evropsko-ruská banka a mBank na něj nepřistoupily. Zejména mBank je po bleskovém vstupu na český pro některé své klienty poněkud zklamáním, do dnešního dne nesplnila několik svých slibů a některé služby jsou stále nedotažené do konce. Nepřijetí kodexu tak jen dotváří její obraz banky, která po slibném začátku poněkud ztratila směr. A přitom je to jedna ze dvou bank, která nabízí účet bez jakýchkoli poplatků a kodex ba jí jen pomohl.

Air Bank si jeho využívání u svých klientů pochvaluje, i když počet klientů přestoupivších tímto způsobem tvoří jen několik procent. Některé banky zase lákají své potenciální klienty například na to, že jim umožní ponechat si původní číslo účtu, pouze s jiným kódem banky, podobně, jako je tomu u mobilních operátorů (omezením je předčíslí, které se také nedá přenést). Před časem se dokonce spekulovalo o možnosti ponechání si celého čísla včetně koncového čtyřčíslí, ale technologická a časová náročnost takového opatření tuto myšlenku prakticky znemožnily a Kodex tuto možnost neupravuje.

Kde je tedy chyba?

Hlavním problémem, proč Kodex mobility, i přes svou platnost delší než dva roky, stále poněkud nefunguje, je lenost klientů obstarat si relevantní informace, jak kodex funguje. Mnozí lidé o jeho existenci sice ví, ale mnozí stále nevědí, na co mají díky němu právo a v čem všem jim kodex může pomoci. Nakonec to pak vypadá tak, že svůj účet by pomoci využití kodexu změnit chtěli, ale obávají se, že přesun trvalých příkazů si budou muset vyřizovat sami, nebo že budou muset kontaktovat všechny dodavatele služeb spojených s inkasem osobně.

Klienti dokonce často ani nevědí, že při změně banky jim stačí kontaktovat novou banku, která všechno zařídí a často se pokoušejí řešit situaci se svou původní bankou. A zde se dostáváme k poměrně citlivému tématu, kterým je přístup bank při rušení účtu jejích klientů. Některé banky, resp. jejich pracovníci se snaží klienty udržet za každou cenu a nebojí se využívat někdy i poměrně absurdní způsoby a postupy (zastrašování, pomlouvání, různé obstrukce apod.), jak toho dosáhnout. Nevědomost klientů jim v tomto případě samozřejmě hraje do karet a klient neznalý svých práv může lehce podlehnout a na změnu banky raději zapomenout.

Dalším problémem Kodexu je například skutečnost, že je určen pro fyzické osoby – spotřebitele. Právě skupina klientů, která by mohla pomoc při vyřizování přechodu mezi bankami využít nejvíce a ušetřila by nejvíce času – tedy podnikatelé a malé a střední firmy – je tím pádem mimo hru. Je to škoda, protože každý, kdo má na starosti firemní účet, si pořádně rozmyslí, jestli se sám pustí do převádění desítek trvalých příkazů do jiné instituce a o informovanosti třetích stran ani nemluvě. V tomto případě by byl Kodex mobility skutečným pomocníkem a jeho využitelnost by určitě vzrostla. Záleží tedy na samotných bankách, jestli se k něčemu podobnému v dohledné době odhodlají.

Kodex mobility nepomůže všem >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

IPO Wooky na Startu: Snad ne další AAA Auto Autor: Daniel Kuchta | 28.06.2012 00:00

Boj o euro: Sever proti jihu Autor: Daniel Kuchta | 09.07.2012 00:00

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Banky

Patrik Nacher | 23.02.2017 00:00 Bankovní sektorová daň: Pravý populismus

Slovo populista či populistický se stalo frekventovanou a vcelku módní replikou na znevážení téměř jakéhokoliv návrhu či názoru politického oponenta či strany. Když dojdou argumenty či je dotyčný ani nechce hledat, označením populista celou věc jednoduše shodí ze stolu. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 23.02.2017 11:54

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48

Radovan Novotný | 31.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Daňové úniky a offshore bankovnictví

Daňový ráj se může stát i noční můrou. Pokud chcete před daněmi a mocí daňových úředníků utéct do daňového ráje, pak si to raději rozmyslete. I když třeba na daních něco ušetříte, pravděpodobně narazíte na finanční žraloky, kteří se o peníze odkloněné do zahraničí rádi postarají. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 30.01.2017 00:00 Petr Žabža: S pravidelným investováním neotálejte

Investice do fondů nabízených v České republice nepřestávají růst. Stále populárnější jsou také pravidelné investice. „Pravidelné investice by měly tvořit základ portfolia každého investora a s jejich začátkem není třeba otálet,“ říká ředitel investiční produktů ING Bank Petr Žabža, který v lednu 2017 přešel do ING Bank ze společnosti Patria Finance. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 23.01.2017 00:00 České bankovnictví: Je bezpečné

Luxusní stavby na prestižních místech. Ty nejhezčí domy na náměstích. Chrom, sklo, kamenná schodiště a elegantně oblečení zaměstnanci. To vše se nám vybaví při slově „banka“. Banka ale není jen onen honosný dům.  Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 24.01.2017 09:06Další články »

Krátké zprávy z Banky

24.02.2017 16:08 Bankéřů ubývá a bude hůř

Technologické inovace mění finanční sektor. V příštích deseti letech může podle studie Citigroup přijít o práci ve finančních službách v Evropě a USA zhruba 1,7 milionu lidí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

24.02.2017 11:53 Bitka o hypotekárnych klientov sa opäť rozbieha

Píšeme na Investujeme.sk: Slovenská sporiteľňa začala nový rok zvyšovaním úrokov. Vyzeralo to preto tak, že banky otáčajú kormidlo k vyšším sadzbám. Dlho to však netrvalo a začiatkom roka prišla s úrokom 1,39 najväčšia hypotekárna banka na trhu VÚB. O zhruba desať dní ju nasledovala aj trhová dvojka Slovenská sporiteľňa. Preberať klientov ostatných bankám chce novou ponukou i Tatra banka. Vyzerá to teda, že cenová vojna pokračuje.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

24.02.2017 10:18 ČNB varuje před finanční skupinou Questra Holding

Česká národní banka (ČNB) varuje před španělskými společnostmi Atlantic Global Asset Management a Questra World, které jsou členy skupiny Questra Holding. Společnosti nemají v České republice povolení k poskytování investičních služeb ani jiných finančních služeb. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.02.2017 17:25 Česká národní banka má novou ředitelku dohledu nad finančním trhem

Stala se jí Zuzana Silberová, která pracuje pro Českou národní banku od roku 1994. Náměstkyní ředitele této sekce se stala již v roce 2008 a jejím řízením byla dočasně pověřena od 13. ledna 2017.   Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

23.02.2017 14:48 Centrální banka Německa měla loni rekordně nízký zisk

Nejnižší zisk za posledních 12 let měla loni německá centrální banka, která musela odložit více rezerv proti případným ztrátám z nákupů dluhopisů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (148)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1314)
 Celkem hlasovalo 1477 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Patrik Nacher | 23.02.2017 00:00 Bankovní sektorová daň: Pravý populismus

Slovo populista či populistický se stalo frekventovanou a vcelku módní replikou na znevážení téměř jakéhokoliv návrhu či názoru politického oponenta či strany. Když dojdou argumenty či je dotyčný ani nechce hledat, označením populista celou věc jednoduše shodí ze stolu. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »