Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Kodex mobility nepomůže všem

Autor: Daniel Kuchta | 21.06.2012 00:00 | Kategorie: Banky | 0 komentářů
Tagy: Kodex mobility
Kodex mobility nepomůže všem

Češi neradi mění banky, a to i přes příchod nových bank, které jsou na tom s poplatky nebo přístupem ke klientům mnohem lépe, než tradiční finanční instituce. A bohužel tomu nepomáhá ani Kodex mobility, který by měl sloužit především těm, kteří mají změnu banky spojenou s množstvím času ztraceným při přesouvání všech náležitostí z jedné banky do druhé.

Základním principem Kodexu mobility je pomoc banky klientovi se změnou účtu, čímž se přesouvá administrativní zátěž z klienta na novou banku, která by měla mít logicky zájem na co největším ulehčení příchodu nového klienta. V ideálním případě stačí vyplnit žádost (jednoduše staženou z internetu) a po 15 dnech nová banka kromě otevření účtu převede všechny trvalé příkazy a souhlasy s inkasem z původního finančního ústavu do nového a zruší účet i všechny příkazy v původní bance. Podle kodexu je možné také požádat o „součinnost při zpřístupnění informací o novém bankovním spojení klienta příslušným třetím stranám.“ Tento ideální případ však nastane pouze tehdy, když klient u banky nemá žádné závazky, nebo nevyužívá i jiné služby (například hypotéku, jejíž výhodný úrok je svázán s vedením běžného účtu) a když je nová banka všechny převáděné příkazy a inkasa schopna technicky zabezpečit.

S Kodexem mobility přišla Česká bankovní asociace již v roce 2009 a i přes poměrně dlouhou dobu od jeho přijetí o něm stále neví drtivá většina klientů bank. Na vině přitom nejsou ani tak samotné banky, které s výjimkou Poštovní banky o kodexu informují na svých internetových stránkách a deklarují svou vůli pomoci klientům při změně bankovního účtu pomoci. Z  bank působících na českém trhu přistoupila ke kodexu většina a výjimkou je pouze několik finančních institucí.

Poněkud překvapivou je skutečnost, že právě některé nové banky mají s přistoupení ke kodexu problém, přičemž právě on by jim mohl pomoci při získávání nových klientů. Zuno není členem ČBA, takže se jejími kodexy řídit nemusí a Evropsko-ruská banka a mBank na něj nepřistoupily. Zejména mBank je po bleskovém vstupu na český pro některé své klienty poněkud zklamáním, do dnešního dne nesplnila několik svých slibů a některé služby jsou stále nedotažené do konce. Nepřijetí kodexu tak jen dotváří její obraz banky, která po slibném začátku poněkud ztratila směr. A přitom je to jedna ze dvou bank, která nabízí účet bez jakýchkoli poplatků a kodex ba jí jen pomohl.

Air Bank si jeho využívání u svých klientů pochvaluje, i když počet klientů přestoupivších tímto způsobem tvoří jen několik procent. Některé banky zase lákají své potenciální klienty například na to, že jim umožní ponechat si původní číslo účtu, pouze s jiným kódem banky, podobně, jako je tomu u mobilních operátorů (omezením je předčíslí, které se také nedá přenést). Před časem se dokonce spekulovalo o možnosti ponechání si celého čísla včetně koncového čtyřčíslí, ale technologická a časová náročnost takového opatření tuto myšlenku prakticky znemožnily a Kodex tuto možnost neupravuje.

Kde je tedy chyba?

Hlavním problémem, proč Kodex mobility, i přes svou platnost delší než dva roky, stále poněkud nefunguje, je lenost klientů obstarat si relevantní informace, jak kodex funguje. Mnozí lidé o jeho existenci sice ví, ale mnozí stále nevědí, na co mají díky němu právo a v čem všem jim kodex může pomoci. Nakonec to pak vypadá tak, že svůj účet by pomoci využití kodexu změnit chtěli, ale obávají se, že přesun trvalých příkazů si budou muset vyřizovat sami, nebo že budou muset kontaktovat všechny dodavatele služeb spojených s inkasem osobně.

Klienti dokonce často ani nevědí, že při změně banky jim stačí kontaktovat novou banku, která všechno zařídí a často se pokoušejí řešit situaci se svou původní bankou. A zde se dostáváme k poměrně citlivému tématu, kterým je přístup bank při rušení účtu jejích klientů. Některé banky, resp. jejich pracovníci se snaží klienty udržet za každou cenu a nebojí se využívat někdy i poměrně absurdní způsoby a postupy (zastrašování, pomlouvání, různé obstrukce apod.), jak toho dosáhnout. Nevědomost klientů jim v tomto případě samozřejmě hraje do karet a klient neznalý svých práv může lehce podlehnout a na změnu banky raději zapomenout.

Dalším problémem Kodexu je například skutečnost, že je určen pro fyzické osoby – spotřebitele. Právě skupina klientů, která by mohla pomoc při vyřizování přechodu mezi bankami využít nejvíce a ušetřila by nejvíce času – tedy podnikatelé a malé a střední firmy – je tím pádem mimo hru. Je to škoda, protože každý, kdo má na starosti firemní účet, si pořádně rozmyslí, jestli se sám pustí do převádění desítek trvalých příkazů do jiné instituce a o informovanosti třetích stran ani nemluvě. V tomto případě by byl Kodex mobility skutečným pomocníkem a jeho využitelnost by určitě vzrostla. Záleží tedy na samotných bankách, jestli se k něčemu podobnému v dohledné době odhodlají.

Kodex mobility nepomůže všem >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

IPO Wooky na Startu: Snad ne další AAA Auto Autor: Daniel Kuchta | 28.06.2012 00:00

Boj o euro: Sever proti jihu Autor: Daniel Kuchta | 09.07.2012 00:00

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

br2016-300-300-vysledky

Články z Banky

Jana Zámečníková | 07.12.2016 00:00 David Marášek: Odchod Itálie z eurozóny je jen otázkou času

Drtivá většina Italů odmítla v referendu změnu ústavy. Hrozí Itálii odchod s eurozóny? Co čeká trhy v důsledku referenda? „V případě Itálie není otázkou, zda půjde z kola ven, ale kdy půjde z kola ven,“ říká hlavní analytik společnosti Zlato David Marášek, který má 25 let praxe na finančních trzích. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 07.12.2016 15:48

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 08.11.2016 00:00 Vladimír Hořejší: Jednodušší je postavit banku na zelené louce

Družstevní záložna CREDITAS získala jako první kampelička bankovní licenci a do nového roku již vstoupí jako banka. Čím musela projít a co ještě může zhatit její plány? „Jsme dobře připraveni,“ říká Vladimír Hořejší, předseda představenstva Záložny CREDITAS, spořitelní družstvo. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 26.10.2016 00:00 Jednotný dohled pod ČNB: Koncentrace moci?

Dohled nad finančním trhem byl před 10 lety sloučen pod Českou národní banku (ČNB). Co sloučení dohledu znamenalo? A jak se bude dohled vyvíjet dál? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 18.10.2016 00:00 Spořicí účty: Banky dál sekají úroky

Úrokové sazby spořicích účtů vysílají jediné poselství: Banky o vaše peníze nestojí. Lépe úročené spořicí účty skrojily úroky. Jakou sazbu vám nabídne vaše banka? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Banky

07.12.2016 17:29 Další světové banky dostaly pokutu

Pokuty v celkové výši 485 milionů eur (přes 13 miliard korun) za manipulace s úrokovou sazbou EURIBOR si odnesla od evropské komise trojice světových bank JPMorgan Chase, HSBC a Crédit Agricole. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

07.12.2016 14:48 ČNB v říjnu nakoupila eura v objemu 107 mld. Kč

ČNB dnes zveřejnila statistiku svých obchodů na devizovém trhu za říjen. V rámci své intervenční aktivity a skupování přebytku eur na trhu s cílem dostát kurzovému závazku a udržet kurz nad úrovní 27 CZK/EUR nakoupila centrální banka eura v objemu 3,96 mld. EUR, tedy za cca 107 mld. Kč. Jedná se o největší měsíční objem od počátku intervencí v listopadu 2013. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

06.12.2016 16:58 Pohledávky ČNB vzrostly o více než 31 miliard

Data o vývoji bilance ČNB ukazují, že v období mezi 21. a 30. listopadem vzrostly pohledávky ČNB vůči zahraničí o 31,1 miliardy korun (v eurovém vyjádření zhruba 1,15 miliardy euro). Za celý listopad vzrostly pohledávky ČNB vůči zahraničí o 52,8 miliardy korun, což v eurovém vyjádření činí 1,95 miliardy euro. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

06.12.2016 14:43 Centrální bankéři z Fedu v nečekané roli “expertů” pro rozpočtovou expanzi

Nedílnou součástí reality globálních finančních trhů po amerických volbách je rychlý růst tržních dolarových úrokových sazeb, který vyplývá z obav z fiskální expanze, kterou republikánský prezident s Kongresem zamýšlí. Někteří američtí centrální bankéři, a nejsou to jenom fanoušci Hillary Clintonové, začínají přicházet s něčím velmi nezvyklým a to “dobře míněnými doporučeními”, jak by taková expanze měla vypadat. Investice do infrastruktury či třeba snížení korporátních daní by prý bylo fajn, ale prý pozor (na nežádoucí) pro-cyklickou rozpočtovou expanzi.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

06.12.2016 13:23 ČNB udělila půlmilionovou pokutu České spořitelně

Česká spořitelna dostala pokutu od České národní banky (ČNB) ve výši půl milionu korun. Kontroly centrální banky na podzim loňského roku ukázaly pochybení banky při způsobu zacházení s přijatými bankovkami. Česká spořitelna pokutu zaplatí. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (25)
 
Ne. (134)
 
Nemám spořicí účet. (333)
 Celkem hlasovalo 492 čtenářů

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 24.11.2016 00:00 Fincentrum Banka roku 2016: Vítězem je Komerční banka a její generální ředitel Albert Le Dirac´h

Ocenění Fincentrum Banka roku 2016 zná své vítěze. Nejvyšší trofej si odnesla Komerční banka i její generální ředitel Albert Le Dirac´h. Mezi pojišťovnami dominovala Allianz pojišťovna a Martin Žáček, generální ředitel UNIQA pojišťovny. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »