Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Jak (ne)pracovat s klientským portfoliem

Jak (ne)pracovat s klientským portfoliem

OVB dospělo k závěru, že Lukáš Štork nechtěl klienta záměrně poškodit. Za jaké finanční poradenství byl vyloučen z AFIZu?

V minulém týdnu jsme přinesli zprávu o vyloučení Lukáše Štorka z asociace AFIZ, o kterém informovala asociace finančních poradců AFIZ ve své tiskové zprávě. Součástí tiskové zprávy byl stručný popis poskytnutého poradenství ze strany Lukáše Štorka vůči klientovi, uvedeného ve zprávě pod iniciály J. Š., který asociace AFIZ vyhodnotila jako hrubé porušení Etického kodexu a zmíněného poradce působícího pod hlavičkou poradenské společnosti OVB ze svých řad vyloučila.

Ve zprávě se hovoří o tom, že podnět na neetické chování podal klient uvedený iniciály J. Š. Co ve zprávě nebylo uvedeno, je skutečnost, že samotné podání návrhu iniciovala finančně poradenská společnost Partners for Life Planning, jejímž klientem je pan J. Š. 

Naše redakce má k dispozici text, na základě kterého zasedal Etický výbor AFIZ a který zachycuje sled aktivit finančních poradců nabízejících panu J. Š. své služby, včetně jejich doporučení vycházejících ze zjištěných informací o finanční situaci klienta.

Listopad 2006

Klient J. Š. byl v listopadu 2006 kontaktován finanční poradkyní společnosti OVB, která provedla finanční analýzu klientových potřeb a zjistila, že panu J. Š. je 46 let, je OSVČ a má dvě děti (15 a 23 let). Měsíčně mu zbývá 10 000 Kč, z kterých 1/3 má v plánu dlouhodobě zhodnocovat. Jednorázově měl také k dispozici 350 000 Kč. Prioritou klienta je zhodnocení prostředků ve střednědobém horizontu, tedy od 3 do 5 let. Klient projevil zájem o zabezpečení příjmu ve stáří s využitím daňových úlev, přičemž má vyřešeno bydlení a ani nemá zájem o zabezpečení a podporu svých potomků.

V době analýzy měl uzavřeno individuální životní pojištění Amcico do května 2023 s limity smrt následkem úrazu 200 000 Kč, trvalá invalidita následkem úrazu 400 000 Kč, chirurgický zákrok při úrazu 30 000 Kč, hospitalizace při úrazu 300 Kč denně; pojistné činilo 10 394 Kč ročně.

Na základě provedené analýzy a dalších rozhovorů s klientem sestavil finanční poradce následující portfolio, které klient přijal:

  • jednorázová investice 200 000 Kč do Conseq Active Invest – vyvážené portfolio, zainvestováno v lednu 2007 (řešení cíle zhodnocení peněz ve středním horizontu)
  • jednorázová investice 150 000 Kč do Pioneer Rentier Invest na tři roky, zainvestováno v listopadu 2006, vstupní poplatek 1 500 Kč uhrazen na počátku investice (řešení cíle zhodnocení peněz ve středním horizontu)
  • investiční životní pojištění Axa Comfort Plus s limity smrt 200 000 Kč, připojištění invalidní penze 100 000 Kč, připojištění trvalých následků 400 000 Kč, denní dávka při pracovní neschopnosti 200 Kč denně, zproštění od placení při plné trvalé invaliditě; pojistné činilo 1 900 Kč měsíčně, provedeno v listopadu 2006 (řešení cílů zabezpečení na stáří, zajištění příjmu a využití daňových úlev)
  • pravidelná investice 900 Kč měsíčně do Pioneer Rentier Invest na 13 let, provedeno v listopadu 2006,  vstupní poplatek 3 861 Kč uhrazen předem (řešení cíle zabezpečení na stáří)

Květen 2007

V květnu 2007 došlo k dramatickým změnám v OVB, kdy část nespokojených finančních poradců přešla, za dosud právně nedořešených okolností, pod nově vzniklou společnost Partners a s sebou si převedla část klientského kmene, s čímž samozřejmě hrubě nesouhlasila centrála OVB.

Listopad 2007

Podobným způsobem změnila působiště také poradkyně klienta J. Š., kterému začala nově poskytovat servis pod hlavičkou Partners. Ať už z popudu centrály OVB, jak uvádí v našem rozhovoru Tomáš Prouza, ředitel pro rozvoj a péči o klienty a místopředseda představenstva společnosti Partners, či z vlastní iniciativy v listopadu roku 2007 klienta J. Š.navštívil poradce OVB Lukáš Štork, který v rozporu s pravidly finančního poradce ihned na první schůzce bez analýzy aktuální finanční situace klienta a vyplnění investičního dotazníku radikálně přepracoval část portfolia produktů, které měl klient dříve sjednány. Změny spočívaly především ve:

  • výpovědi jednorázové i pravidelné investice zainvestované v produktu Rentier Invest společnosti Pioneer

V obou případech nebyl klient informován o tom, že výpovědí přijde o již zaplacený poplatek, který činil 1500 Kč a 3861 Kč. Nehledě na to, že klient v případě výpovědi investice před smluveným horizontem a v krátké době po zainvestování daleko více riskuje pokles ceny investice pod úroveň původního „vkladu“ a sankce ze strany investiční společnosti.

  • jednorázové zainvestování v celkové výši 140 000 Kč do Consequ (Conseq akciový fond 20 000 Kč, Templeton Asian 30 000 Kč, Templeton BRIC 30 000 Kč, Templeton Latin America 30 000 Kč, Franklin India 30 000 Kč)
 

Všechny tyto fondy účtují klientům vstupním poplatek ve výši 5 %, klient tedy jen za tuto investici zaplatil na vstupních poplatcích 7 000 Kč, přitom se jedná o investici do rizikových akciových fondů, investujících na volatilních trzích, které sice mohou klientovi přinést zajímavé zhodnocení, nicméně obecně pro tento typ fondu je doporučeno investovat v horizintu pěti a více let. Klient se přitom v původní analýze vyjádřil, že požaduje zhodnocení v horizontu 3 – 5 let.

Dále potom poradce s klientem uzavřel další tři investiční životní pojištění za následujících podmínek:

  • investičního životního pojištění ING U150 na 5 000 Kč měsíčně do 70 let s limity smrt 30 000 Kč, připojištění smrti úrazem 300 000 Kč, hospitalizace úrazem 750 Kč denně; pojistné nastaveno jako roční platba 59 500 Kč
  • investičního životního pojištění Kooperativa 4BN na 5 000 Kč měsíčně do 75 let s limitem smrt 50 000 Kč; pojistné nastaveno jako roční platba 60 000 Kč
  • investičního životního pojištění Generali Clever Invest na 4 000 Kč měsíčně do 75 let s limitem smrt 2 000 Kč; pojistné nastaveno jako měsíční platba 4 000 Kč

Uzavření několika smluv životního pojištění bez účelu zvýšení ochrany klienta, navíc s dobou splatnosti na 70 a 75 let, v podstatě nemá opodstatnění. Lukáš Štork ve svém vyjádření uvedl, že účelem bylo rozprostřít prostředky do různě strategicky orientovaných podílových fondů, což je velice diskutabilní vysvětlení, jelikož přímá investice prostřednictvím otevřených podílových fondů je zpravidla poplatkově daleko výhodnější. Nehledě na to, že suma měsíčních plateb na pojistky daleko překračovala klientův rozpočet, který měl k těmto účelům k dispozici (1/3 z 10 000 Kč – viz. klientova analýza).

AFIZ ve svém hodnocení upozornil na to, že poradce byl v tomto případě s vysokou pravděpodobností motivován především provizním ziskem z takto uzavřených smluv, o čemž hovoří i fakt, že platby pojistného byly již ve smlouvách zaneseny závazně jako „běžně“ placené, tedy provizně zajímavější, ale klienta v podstatě ruinující.

Schema 1: Přepracování portfolia klienta J. Š. podle doporučení Lukáše Štorka

 

Existuje nespočet variací, jak klientovi sestavit finanční plán resp. portfolio produktů, na kterém může vydělat jak klient tak finanční poradce. Pravda, někdy až po seznámení s konkrétními potřebami klienta pochopíte pohnutky, které poradce vedly k rozhodnutím na první pohled těžko pochopitelným. 

Bohužel jsou situace, a netroufám si říct, zda jich je v branži finančního poradenství více či méně, kdy i s doprovodným komentářem „finančního experta“ a zapojením té nejbujnější fantazie vám smysl některých kroků uniká. Z vymyšlených konstrukcí běhá mráz po zádech a tuhne úsměv. Těžko lze v těchto situacích uvěřit, že motivací práce poradce byl prospěch klienta nikoliv vidina tučných provizí.

Domnívám se, že předchozí odstavce jsou názorným příkladem té druhé – mrazivé - varianty. O to nepřijatelnější je skutečnost, že podobné poradenství páchá zkušený finanční poradce, který je vydáván startujícím nováčkům v oboru poradenství za vzor.

Co na to OVB?

„Po důkladném prozkoumání dostupných materiálů došlo OVB k závěru, že z předložených dokumentů jednoznačně nevyplývá úmysl pana Štorka klienta záměrně poškodit,“ uvádí vyjádření OVB k případu. Přesto Lukáš Štork nezůstane bez sankce.

„Lukáš Štork svou chybu po projednání s vedením OVB uznal a zavázal se, že bude plně respektovat uložené nápravné opatření, jehož součástí je kontrolní kalendář pro jeho plnění. Navíc se společnost OVB rozhodla vyslovit Lukáši Štorkovi výstrahu a současně mu uložila smluvní pokutu dle článku 3.17 Smlouvy o spolupráci v plné výši,“ komentuje sankce oficiální stanovisko OVB.

Anketa

Považujete postup Lukáše Štorka v uvedeném případě z pohledu finančního poradce za neetický?

Ano. (683)
 
Ne. (127)
 
Nevím, nedokážu posoudit. (108)
 Celkem hlasovalo 918 čtenářů

Jak (ne)pracovat s klientským portfoliem >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

V zájmu pravdy: 3 RG od Kooperativy Autor: Pavel Hanzl | 14.03.2008 00:00

Partners a Tomáš Prouza čelí žalobě OVB Autor: Petr Zámečník | 27.05.2008 00:00

Chlubit se výší příjmů? Autor: Petr Zámečník | 30.06.2008 00:00

Finanční poradci, jste dobře pojištěni? Autor: Petr Zámečník | 03.07.2008 00:00

Investice pod vlivem emocí Autor: Radovan Novotný | 18.08.2008 00:00

Lukáš Štork je evropská „hvězda“ Autor: Petr Zámečník | 27.03.2009 00:00

Jak zvládnout rodinný rozpočet? Autor: Radovan Novotný | 03.06.2009 00:00

Manipulační pověry zneužívané nejen ve finančním poradenství Autor: Radovan Novotný | 30.06.2009 00:00

Lenka Peterová: Už bude těžší vytáhnout ze mě peníze Autor: Petr Zámečník | 16.12.2009 00:00

Lukáš Štork opustil OVB. Zamířil do Broker Consulting Autor: Petr Zámečník | 10.12.2012 00:00

Fincentrum na Slovensku vyloučeno z AFISP Autor: Petr Zámečník | 30.05.2013 14:00

Lukáš Štork dostal rekordní pokutu. Zaplatí 6 mil. Kč Autor: Petr Zámečník | 08.10.2013 17:00

Lukáš Štork aneb Cesta k pokutě 6 mil. Kč Autor: Petr Zámečník | 14.10.2013 00:00

Investujte pravidelně. Vyhnete se riziku Autor: Šimon Finemon | 14.02.2014 00:00

Tomáš Prouza: Řekl jsem pravdu, která se panu Uzlovi nehodí Autor: Petr Zámečník | 27.05.2008 00:00

Na etice záleží Autor: Tomáš Ježek | 13.05.2008 00:00

Test finančních poradců: Jak vybrat kvalitního poradce nejspolehlivěji? Autor: Petr Zámečník | 17.03.2008 00:00

EDBUSY: Půjčte si - a nesplácejte! Autor: Daniel Kuchta | 18.03.2008 00:00

Podvodné e-maily aneb Co za tím vězí? Autor: Petr Zámečník | 24.03.2008 00:00

Kvalita za přepážkou banky? Ani omylem! Autor: Petr Šafránek | 31.03.2008 00:00

Struktura produkce: Naprostá otevřenost i informační vakuum Autor: Petr Zámečník | 28.03.2008 00:00

Vzniká nový finančně poradenský gigant Autor: Luděk Úterý | 01.04.2008 00:00

Konkurenční doložky ve smlouvách s poradci jsou nejspíš neplatné Autor: Vladek Krámek | 03.04.2008 00:00

Prodej finančních produktů v autobazarech: Katastrofa! Autor: Mirek Mikeska | 08.04.2008 00:00

Finanční poradenství v podání Broker Consulting Autor: Petr Zámečník | 15.04.2008 00:00

Finanční poradenství: Má nováček nárok na omluvu? Autor: Petr Zámečník | 21.04.2008 00:00

Helvag opět na scéně: Klienti znovu žalují OVB Autor: Petr Zámečník | 22.04.2008 00:00

Finanční poradenství, nebo prodej? Autor: Petr Zámečník | 28.04.2008 00:00

Vyplatí se investovat do finančně poradenských společností? Autor: Petr Zámečník | 02.05.2008 00:00

Lukáš Štork v Broker Consulting končí Autor: Petr Zámečník | 20.03.2014 11:07

Poslední přidané komentáře (celkem 81 komentářů)

Off topic Programator | 20.08.2009 12:49
RE: RE: RE: RE: je ižp skutečně takový problém? Konzultant OVB 2 | 07.08.2009 18:41
RE: RE: Lukáš Štork = hanba finančního poradenství taky kopu za OVB | 06.06.2008 08:26
RE: Štork Pavel Dvořák | 09.05.2008 18:54

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypostroj

Články z Finanční poradenství

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. (Aktualizováno 27. 7. 2016 v 17. hod. o vyjádření ZPP Advisory) Celá zpráva »

Komentářů: 6 / 6 Poslední komentář: 27.07.2016 17:09

Petr Zámečník | 08.07.2016 00:00 Rozhodnuto: Pětileté storno provizí míří do senátu

Poslanci minulý pátek odhlasovali „kompromisní“ návrh regulace provizí životního pojištění bez pozměňovacího návrhu a pětileté storno odeslali senátorům. Jak probíhala debata a hlasování? A kdy může být rozhodnuto? Celá zpráva »

Komentářů: 43 / 43 Poslední komentář: 27.07.2016 19:25

Jana Zámečníková | 01.07.2016 00:00 Kapesné pomáhá s finanční výchovou dětí

Odměnu za vysvědčení dostane většina českých dětí. Často však odměny k lepším výsledkům nemotivují a děti navíc utratí vše, co dostanou za jediný den. Kdy je nejlepší začít s finanční výchovou dětí? Kdo může za špatné finanční návyky v dospělosti? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 06.07.2016 00:03

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 30.06.2016 09:22

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

29.07.2016 11:49 Najčastejšie finančné chyby, ktorých sa dopúšťajú štyridsiatnici

Píšeme na Investujeme.sk: 40 rokov je vek, keď už môžeme od človeka čakať zodpovednosť a racionálny úsudok. Rozumnému finančnému správaniu by tak teoreticky nemalo stáť nič v ceste. Napriek tomu to tak často je. Niekedy však stačí len správny impulz a veci sa pohnú správnym smerom. Práve takým by mohli byť nasledovné rady a upozornenie na časté finančné chyby štyridsiatnikov. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.07.2016 14:10 Milan Repka končí ve Fincentru Slovensko

Milan Repka byl s okamžitou platností odvolán z pozice generálního ředitele a předsedy představenstva Fincentrum Slovensko. Důvodem je ztráta důvěry akcionářů i většiny vrcholových manažerů a poradců Fincentra. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (187)
 
Aktivní. (189)
 
Žádnou. (963)
 Celkem hlasovalo 1339 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 20.07.2016 00:00 ZPP Advisory aneb Pavel Kočalka opět na scéně

Tématem poslední doby je poškozování klientů přetáčením smluv životního pojištění. Není divu, že se toho chytli i podnikavci, kteří na „obraně klientů před zlými pojišťovnami a zprostředkovateli“ chtějí vydělat. Jedním z nich je i Pavel Kočalka, proslulý již od kauzy Capital Partners. (Aktualizováno 27. 7. 2016 v 17. hod. o vyjádření ZPP Advisory) Celá zpráva »

Komentářů: 6 / 6 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »