Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Finanční poradenství: Zlepší ho pouze klient

Finanční poradenství: Zlepší ho pouze klient

Kvalita finančního poradenství je na Investujeme.cz rozebírána ze všech stran. Na finančních poradcích nezůstává nit suchá. Ve vztahu poradce – klient je ale klient tím, kdo rozhodne, zda smlouvu uzavře.

Bylo by krásné žít ve světě, kde zajdu do autobazaru, popíšu prodejci své požadavky a on mi nalezne optimální vůz ze své nabídky nebo mě pošle ke konkurenci, kde ho mají. Přitom mi nezatají žádnou z vad vozu, které nejsou na první pohled vidět. Nebo kde si objednám řemeslníka a on svou práci odvede přinejhorším v dobré kvalitě. Jsem ale přeci jen realista a do takového světa máme ještě nějaký kus cesty před sebou.

Ve všech oborech lidské činnosti se vyskytují špičkoví odborníci, lidé dělající svou práci dobře, lidé, kteří si myslí, že dělají svou práci dobře, a ti, kteří ji prostě nějak sflikují, hlavně aby to zákazník nepoznal. Finanční poradenství není výjimkou.

Finance od bankovních služeb a úvěrů přes pojištění po investice patří pro řadu lidí mezi náročnější oblasti jejich každodenních starostí. Pochopit veškeré souvislosti ovlivňující např. jejich investiční úspěch či neúspěch není jednoduché. Výsledkem je, že se na běžných a (v lepším případě) spořicích bankovních účtech povaluje obrovské množství peněz, které postupně ztrácí hodnotu, že i mladí lidé raději volí „jistotu“ nominálního nezhodnocení než šanci na dlouhodobý výdělek při spoření na penzi. Lidé nemají ani podle nejnovějších průzkumů finanční gramotnosti dostatek znalostí a návyků v oblasti správy vlastního majetku.

A pak přijdou finanční poradci. Ti dobří i průměrní dokáží lidem nastavit jejich finanční toky efektivně, nebo přinejmenším lépe, než jak je měli nastaveny. Zpravidla i lépe než bankéři na pobočkách bank či pojišťováci na pobočkách pojišťoven. Ti špatní jim moc nepomohou a mohou je naopak poškodit. A pak se mezi finančními poradci pohybují i podvodníci, kteří zcela nepokrytě kradou (možná stále ještě) v mezích zákona. Zejména ty je třeba vymýtit a pokud možno uvést do patřičných mezí mezi mřížemi.

Pomiňme nyní extrémní případy, kdy zástupce stavební spořitelny přesvědčí babičku s nízkým důchodem, aby si zvýšila cílovou částku stavebního spoření na 1 mil. Kč s tím, že bude moci spořit až do smrti pro vnoučata (a jaksi opomene skutečnost, že ona babička z důchodu neuspoří téměř nic) a nalže jí, že za navýšení cílové částky nezaplatí ani korunu (protože si to stavební spořitelna strhne již z naspořených prostředků, čímž je kompletně vysaje), nebo uzavření třicetileté smlouvy o „spořícím“ IŽP pro 70letého seniora a podobné vycházející z agresivních obchodních praktik. V takovýchto případech je nepodstatné, jestli jsou prodávány hrnce, pojištění nebo cokoli jiného.

Při uzavírání jakékoli smlouvy jsou vždy dvě strany. V tomto případě finanční zprostředkovatel zastupující finanční instituci a klient sjednávající si nějaký finanční produkt. Je to přitom klient, kdo je ve fakticky silnější pozici. Jemu stačí jediné slovo („ne“) a smlouvu neuzavře. Finanční poradce ho musí přesvědčit, že je pro něj produkt výhodný. Ovšem je na klientovi, aby si tvrzení prodávajícího ověřil. Jenže…

… číst smlouvu a obchodní podmínky je nudné. Textu je moc a nejsou tam obrázky jako v Blesku.

… na internetu se dá sice vyhledat spousta informací, ale je jich moc, a kdo se v nich má vyznat. Je to složité. To se raději podívám na své oblíbené stránky.

… lze si sice zaplatit finančního poradce, který např. prověří nabízené produkty, to je ale drahé. Navíc je ho třeba vyhledat, a kdo by se tím zabýval.

… ta paní byla tak milá, proč bych jí nevěřil/a.

Výmluv a důvodů, proč lidé podepíší i nevýhodné smlouvy je mnoho. Lze je shrnout do jednoho: nedostatečná finanční gramotnost. Tam patří i neochota (lenost) se vlastními penězi zabývat.

Klient je tím, kdo rozhoduje, s kým a jakou smlouvu uzavře. Klient má možnost si získat dostatek informací pro své rozhodnutí. Cesty jsou. A pokud se nechá přesvědčit sliby bez dostatečných podkladů? Je to především jeho volba. Bohužel. „Jestliže to klient podepsal a měl čas si vše přečíst, jenže to neudělal, je to především jeho chyba a těžko můžeme konstatovat u zprostředkovatele porušení zákona,“ uvedla před časem v rozhovoru pro Investujeme.cz Helena Kolmanová, ředitelka samostatného odboru ochrany spotřebitele ČNB.

Na klienta se můžeme dívat dvěma úhly pohledu. Buď se jedná o zodpovědného a svéprávného občana, který je schopen rozhodovat o sobě a svých záležitostech. Nebo prohlásíme, že je nekompetentní a není schopen o sobě a svých záležitostech rozhodovat. V takovém případě by ale měl být nejspíš zbaven svéprávnosti… Který pohled si vyberete vy?

Anketa

Jak hodnotíte schopnost klientů rozhodovat se ve finančních otázkách? (známkování jako ve škole)

1 (1)
 
2 (1)
 
3 (5)
 
4 (20)
 
5 (8)
 Celkem hlasovalo 35 čtenářů

Finanční poradenství: Zlepší ho pouze klient >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 8 komentářů)

Re: Re: Bič na nepoctivé poradce pavel-hanzl | 10.03.2015 11:11
Re: Bič na nepoctivé poradce já | 10.03.2015 10:47
Bič na nepoctivé poradce Poradce | 10.03.2015 09:23
Re: Re: Komicke Radek | 10.03.2015 00:31

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Finanční poradenství

Luboš Smrčka | 30.05.2016 00:00 Poslední dny Miroslava Singera

Guvernérovi České národní banky Miroslavu Singerovi se rychle krátí jeho čas. V červenci tohoto roku odejde z bankovní rady ČNB a samozřejmě i z funkce nejvyššího strážce měny v zemi.  Jaká tedy byla „Singerova éra“? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 26.05.2016 00:00 Regulace provizí aneb Kam kráčí legislativa

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 31.05.2016 22:17

Petr Zámečník | 24.05.2016 00:00 Vstup Aegonu do Chytrého Honzy: Jen první krok?

Chytrý Honza si koupil broker pool Bonnet.cz. Následně do společnosti vstoupil Aegon. To ale není zdaleka vše. Kdo Chytrého Honzu ovládne a co chystá? Celá zpráva »

Komentářů: 18 / 18 Poslední komentář: 31.05.2016 12:40

Luboš Smrčka | 23.05.2016 00:00 Zákaz hostesek jako ideologický problém

Pekingský autosalón bude bez „spoře oděných“ hostesek. Pořadatel rozhodl, že málo oblečené dívky vyrušují návštěvníky od toho hlavního, totiž od aut. Případně technologií, náhradních dílů a všech ostatních věcí, kvůli kterým přijeli. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Zbyněk Drobiš | 19.05.2016 00:00 Pomoc pro spotřebitele: Řešení přeshraničních sporů online

„S využitím online platformy lze obchodníka přímo kontaktovat s požadavkem na řešení sporu. Nebude-li obchodník reagovat, zapojí se místní kontaktní místo, které bude postupovat podle národních předpisů. Spotřebiteli pomůže znalostí jazyka i místních zákonů a poměrů. Stačí jen vyplnit formulář, popsat problém a vše pak postupuje podle předepsaných pravidel,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, k nové platformě pro řešení přeshraničních sporů online. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

23.05.2016 11:59 Iba jediná banka ide osamelo proti prúdu (Týždeň vo financiách očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Dve mohutné tučné ženské nohy to nepotiahnu! Ratingová agentúra Fitch upozornila, že Brexit by nepoškodil len Britániu, ale aj všetky ostatné ekonomiky EÚ a vedenie Microsoftu sa nechalo počuť, že zastaví investície. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19

12.05.2016 15:13 Největší nezávislý kongres pro finanční poradce FPG MoneyExpo Profi 2016

Již ve středu 25. května se uskuteční v Praze-Pankráci největší nezávislý kongres finančních poradců v ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

10.05.2016 15:41 Skončí daňové ráje?

Více než 300 světových ekonomů vyzvalo světové lídry, aby skončili s daňovými ráji. Podle ekonomů existence daňových rájů zvyšuje nerovnosti a nemá „žádné ekonomické opodstatnění“. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

05.05.2016 16:44 Jiří Šindelář zůstává předsedou představenstva USF

Členové Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF) na jubilejní desáté valné hromadě zvolili členy nejužšího vedení. Shodli se, že se budou nadále aktivně podílet na všech legislativních procesech a hájit tak zájmy svých členů a jejich klientů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (124)
 
Aktivní. (126)
 
Žádnou. (572)
 Celkem hlasovalo 822 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Luboš Smrčka | 23.05.2016 00:00 Zákaz hostesek jako ideologický problém

Pekingský autosalón bude bez „spoře oděných“ hostesek. Pořadatel rozhodl, že málo oblečené dívky vyrušují návštěvníky od toho hlavního, totiž od aut. Případně technologií, náhradních dílů a všech ostatních věcí, kvůli kterým přijeli. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Zbyněk Drobiš | 19.05.2016 00:00 Pomoc pro spotřebitele: Řešení přeshraničních sporů online

„S využitím online platformy lze obchodníka přímo kontaktovat s požadavkem na řešení sporu. Nebude-li obchodník reagovat, zapojí se místní kontaktní místo, které bude postupovat podle národních předpisů. Spotřebiteli pomůže znalostí jazyka i místních zákonů a poměrů. Stačí jen vyplnit formulář, popsat problém a vše pak postupuje podle předepsaných pravidel,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest, k nové platformě pro řešení přeshraničních sporů online. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 26.05.2016 00:00 Regulace provizí aneb Kam kráčí legislativa

Regulace provizí za zprostředkování životního pojištění je žhavým tématem již několik let. Jaký je výhled a budoucnost regulace? Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 24.05.2016 00:00 Vstup Aegonu do Chytrého Honzy: Jen první krok?

Chytrý Honza si koupil broker pool Bonnet.cz. Následně do společnosti vstoupil Aegon. To ale není zdaleka vše. Kdo Chytrého Honzu ovládne a co chystá? Celá zpráva »

Komentářů: 18 / 18 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »