Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Finanční poradenství: Zlepší ho pouze klient

Finanční poradenství: Zlepší ho pouze klient

Kvalita finančního poradenství je na Investujeme.cz rozebírána ze všech stran. Na finančních poradcích nezůstává nit suchá. Ve vztahu poradce – klient je ale klient tím, kdo rozhodne, zda smlouvu uzavře.

Bylo by krásné žít ve světě, kde zajdu do autobazaru, popíšu prodejci své požadavky a on mi nalezne optimální vůz ze své nabídky nebo mě pošle ke konkurenci, kde ho mají. Přitom mi nezatají žádnou z vad vozu, které nejsou na první pohled vidět. Nebo kde si objednám řemeslníka a on svou práci odvede přinejhorším v dobré kvalitě. Jsem ale přeci jen realista a do takového světa máme ještě nějaký kus cesty před sebou.

Ve všech oborech lidské činnosti se vyskytují špičkoví odborníci, lidé dělající svou práci dobře, lidé, kteří si myslí, že dělají svou práci dobře, a ti, kteří ji prostě nějak sflikují, hlavně aby to zákazník nepoznal. Finanční poradenství není výjimkou.

Finance od bankovních služeb a úvěrů přes pojištění po investice patří pro řadu lidí mezi náročnější oblasti jejich každodenních starostí. Pochopit veškeré souvislosti ovlivňující např. jejich investiční úspěch či neúspěch není jednoduché. Výsledkem je, že se na běžných a (v lepším případě) spořicích bankovních účtech povaluje obrovské množství peněz, které postupně ztrácí hodnotu, že i mladí lidé raději volí „jistotu“ nominálního nezhodnocení než šanci na dlouhodobý výdělek při spoření na penzi. Lidé nemají ani podle nejnovějších průzkumů finanční gramotnosti dostatek znalostí a návyků v oblasti správy vlastního majetku.

A pak přijdou finanční poradci. Ti dobří i průměrní dokáží lidem nastavit jejich finanční toky efektivně, nebo přinejmenším lépe, než jak je měli nastaveny. Zpravidla i lépe než bankéři na pobočkách bank či pojišťováci na pobočkách pojišťoven. Ti špatní jim moc nepomohou a mohou je naopak poškodit. A pak se mezi finančními poradci pohybují i podvodníci, kteří zcela nepokrytě kradou (možná stále ještě) v mezích zákona. Zejména ty je třeba vymýtit a pokud možno uvést do patřičných mezí mezi mřížemi.

Pomiňme nyní extrémní případy, kdy zástupce stavební spořitelny přesvědčí babičku s nízkým důchodem, aby si zvýšila cílovou částku stavebního spoření na 1 mil. Kč s tím, že bude moci spořit až do smrti pro vnoučata (a jaksi opomene skutečnost, že ona babička z důchodu neuspoří téměř nic) a nalže jí, že za navýšení cílové částky nezaplatí ani korunu (protože si to stavební spořitelna strhne již z naspořených prostředků, čímž je kompletně vysaje), nebo uzavření třicetileté smlouvy o „spořícím“ IŽP pro 70letého seniora a podobné vycházející z agresivních obchodních praktik. V takovýchto případech je nepodstatné, jestli jsou prodávány hrnce, pojištění nebo cokoli jiného.

Při uzavírání jakékoli smlouvy jsou vždy dvě strany. V tomto případě finanční zprostředkovatel zastupující finanční instituci a klient sjednávající si nějaký finanční produkt. Je to přitom klient, kdo je ve fakticky silnější pozici. Jemu stačí jediné slovo („ne“) a smlouvu neuzavře. Finanční poradce ho musí přesvědčit, že je pro něj produkt výhodný. Ovšem je na klientovi, aby si tvrzení prodávajícího ověřil. Jenže…

… číst smlouvu a obchodní podmínky je nudné. Textu je moc a nejsou tam obrázky jako v Blesku.

… na internetu se dá sice vyhledat spousta informací, ale je jich moc, a kdo se v nich má vyznat. Je to složité. To se raději podívám na své oblíbené stránky.

… lze si sice zaplatit finančního poradce, který např. prověří nabízené produkty, to je ale drahé. Navíc je ho třeba vyhledat, a kdo by se tím zabýval.

… ta paní byla tak milá, proč bych jí nevěřil/a.

Výmluv a důvodů, proč lidé podepíší i nevýhodné smlouvy je mnoho. Lze je shrnout do jednoho: nedostatečná finanční gramotnost. Tam patří i neochota (lenost) se vlastními penězi zabývat.

Klient je tím, kdo rozhoduje, s kým a jakou smlouvu uzavře. Klient má možnost si získat dostatek informací pro své rozhodnutí. Cesty jsou. A pokud se nechá přesvědčit sliby bez dostatečných podkladů? Je to především jeho volba. Bohužel. „Jestliže to klient podepsal a měl čas si vše přečíst, jenže to neudělal, je to především jeho chyba a těžko můžeme konstatovat u zprostředkovatele porušení zákona,“ uvedla před časem v rozhovoru pro Investujeme.cz Helena Kolmanová, ředitelka samostatného odboru ochrany spotřebitele ČNB.

Na klienta se můžeme dívat dvěma úhly pohledu. Buď se jedná o zodpovědného a svéprávného občana, který je schopen rozhodovat o sobě a svých záležitostech. Nebo prohlásíme, že je nekompetentní a není schopen o sobě a svých záležitostech rozhodovat. V takovém případě by ale měl být nejspíš zbaven svéprávnosti… Který pohled si vyberete vy?

Anketa

Jak hodnotíte schopnost klientů rozhodovat se ve finančních otázkách? (známkování jako ve škole)

1 (1)
 
2 (1)
 
3 (5)
 
4 (20)
 
5 (8)
 Celkem hlasovalo 35 čtenářů

Finanční poradenství: Zlepší ho pouze klient >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 8 komentářů)

Re: Re: Bič na nepoctivé poradce pavel-hanzl | 10.03.2015 11:11
Re: Bič na nepoctivé poradce já | 10.03.2015 10:47
Bič na nepoctivé poradce Poradce | 10.03.2015 09:23
Re: Re: Komicke Radek | 10.03.2015 00:31

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypostroj

Články z Finanční poradenství

Jana Zámečníková | 01.07.2016 00:00 Kapesné pomáhá s finanční výchovou dětí

Odměnu za vysvědčení dostane většina českých dětí. Často však odměny k lepším výsledkům nemotivují a děti navíc utratí vše, co dostanou za jediný den. Kdy je nejlepší začít s finanční výchovou dětí? Kdo může za špatné finanční návyky v dospělosti? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 20 / 20 Poslední komentář: 30.06.2016 09:22

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 20.06.2016 14:32

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.06.2016 14:22Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

27.06.2016 11:56 Od indexu DAX po možnú hnačku zo žinčice (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Finančné trhy dostali fajne po papuli. Doplatili na svoju, ak už nechcem napísať, že hlúposť, tak napíšem, že doplatili na prehnanú dôverčivosť. Tak im treba! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

06.06.2016 13:04 Britská libra sa pýta: Bude EÚ siahať až po Vladivostok? (Týždeň vo financiách očami komentárora)

Píšeme na Investujeme.sk: Strach z Brexitu máta českých i slovenských miliardárov, pani Angela Merkel však trvá na tom, že Rusko nesmie okupovať Ukrajinu a pred nami sa otvorí nebotyčný hospodársky priestor. Americká centrálna banka si ale počká na výsledky britského referenda. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (157)
 
Aktivní. (155)
 
Žádnou. (783)
 Celkem hlasovalo 1095 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »