Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Demografický vývoj ohrožuje i fondový důchodový systém

Demografický vývoj ohrožuje i fondový důchodový systém

Negativní demografický vývoj je jedním z hlavních argumentů pro zdůvodnění nezbytnosti částečného přechodu od průběžně financovaného důchodového systému k systému fondovému. Problémy se stárnutím populace ale zavedení II. a III. pilíře důchodové reformy nevyřeší. 

Reforma důchodového systému je nezbytná

Průběžně financovaný důchodový systém ve své stávající podobě není udržitelný. Bude-li v důsledku stárnutí populace ubývat lidí, kteří do systému přispívají, a přibývat lidí, kteří z něj čerpají, musí být zvýšeny odvody na důchodové pojištění, sníženy vyplácené důchody anebo kombinace obojího. V opačném případě by narůstal deficit systému, který je již dnes potřeba vyrovnávat z jiných zdrojů. Ty ale nejsou k dispozici. Potřebné finanční prostředky si stát prozatím půjčuje, čímž ale problém jenom narůstá a přesouvá se do budoucna.

Hlavní obtíž problémů s financováním důchodů spočívá v tom, že žádné jeho jednoduché a málo bolestivé řešení neexistuje. K jasnému sdělení veřejnosti, že model založený na přesunu odpovědnosti za životní podmínky seniorů z rodiny na stát a dluhovém financování selhává, a že předejít jeho pravděpodobnému kolapsu lze jen za cenu ztráty řady sociálních jistot a výdobytků, zatím nikdo z politiků nenalezl dostatek odvahy. Právo na důchod je ostatně dáno ústavním zákonem.

Občané mají právo na přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří a při nezpůsobilosti k práci, jakož i při ztrátě živitele (článek 30, odst. 1 zákona č. 2/1993 Sb., Listina základních práv a svobod).

Za řešení jsou vydávána opatření, jejichž účinnost je sporná. Například zvyšování věku odchodu do důchodu vychází z předpokladu, že lidé budou do systému přispívat po delší dobu a čerpat z něj budou moci později, než tomu bylo dosud. Tento předpoklad ale není úplně správný. Platí jen tehdy, udrží-li si lidé do vysokého věku svou schopnost pracovat. Nejde přitom jen o fyzicky náročné profese. Technologický rozvoj přináší stále větší nároky na doplňování znalostí, což řada starších lidí nemusí být schopna zvládnout.

Rozdíl mezi tím, zda stát bude živit narůstající počet starobních důchodců, nebo jestli bude vyplácet stále větší částky na nemocenské, podpoře v nezaměstnanosti a dávkách v hmotné nouzi, není příliš velký. Řešením pro většinu budoucích seniorů zřejmě nebudou ani vládou nedávno schválené předdůchody. Otázkou je, kolik z nich bude mít v účastnických fondech dobrovolného penzijního spoření dostatečný kapitál pro výplatu předdůchodu ve státem požadované výši 30 % průměrné mzdy.

Fondová záchrana bez záruky

Na rozdíl od nepopulárních parametrických změn průběžně financovaného důchodového systému (I. pilíř) nabízí částečný přechod k fondovému systému (II. a III. pilíř) elegantní řešení. Odpovědnost za hmotné zabezpečení ve stáří tak stát částečně přenáší na občany tím, že je motivuje k vytváření finančních rezerv na stáří. Zároveň se spoléhá na to, že část chybějících zdrojů pro financování výplaty budoucích důchodů mu pomohou zajistit soukromé penzijní společnosti díky zhodnocení kapitálu na trhu.

Výchova občanů k finanční zodpovědnosti je jistě chvályhodným počinem. Nekritické zdůrazňování výhod fondového systému a zamlčování jeho nevýhod a rizik ale nikoliv. Vysvětlování důchodové reformy obvykle spočívá v prezentaci výhod, které lze získat vstupem do systému důchodového spoření (II. pilíř) a využitím dobrovolného penzijního spoření (III. pilíř). O možnosti, že lze takovýmto rozhodnutím i prodělat a získat nižší penzi než při setrvání pouze v I. pilíři se prakticky vůbec nehovoří.

Pomineme-li politická rizika, spočívající v provedení takových změn a úprav, které by účast zejména ve II. pilíři mohly učinit nevýhodnou, i hypotetické riziko vytunelování penzijních fondů spravovaných soukromými subjekty, zbývá významné riziko tržní. Dosavadní právní úprava sice omezuje investiční možnosti penzijních fondů a tím limituje i zhodnocení úspor účastníků, na druhé straně ale tyto úspory chrání před znehodnocením. Do budoucna penzijní společnosti ve II. i III. pilíři nabídnou možnost vyšších výnosů, ovšem bez záruky.

Propočty dokládající výhodnost fondových pilířů důchodové reformy využívají marketingovou přitažlivost složeného úročení, díky němuž hodnota kapitálu exponenciálně narůstá. Zvláště v delším časovém horizontu pak konečný zůstatek vypadá impozantně. Málokdo si uvědomí, že se jedná o nominální, nikoliv reálný růst. Po započtení inflace by výsledek propočtů vypadal méně přitažlivě. V této souvislosti je třeba připomenout, že právě inflační rozpouštění dluhů se jeví jako jedno z východisek současného globálního vývoje.

Demografickému vývoji nelze uniknout

Zcela mylná je představa, že částečný (nebo třeba i úplný) přechod od průběžně financovaného systému k systému fondovému automaticky vyřeší problémy spojené se stárnutím populace. Závislost fondového systému na demografickém vývoji možná na první pohled není tak zřejmá, jako je tomu v případě systému průběžně financovaného. To ale neznamená, že by neexistovala. Oba dva systémy vykazují velkou závislost na stavu reálné ekonomiky, který stárnutí populace nutně ovlivní.

Demografický vývoj změní situaci na trzích pracovních sil, zboží a služeb i finančních aktiv. Změny v poměru nabídky a poptávky vyvolají změny cen. Převáží-li kvůli převaze seniorů nad lidmi v produktivním věku výrazněji poptávka po pracovní síle, zboží a službách nad jejich nabídkou a naopak poptávka po finančních aktivech z portfolií penzijních fondů poklesne, příspěvek fondových pilířů k financování životních potřeb budoucích důchodců může být nižší, než by se dnes mohlo zdát.

Situace pak může připomínat pohádky, v nichž je chléb se solí cennější než hrst dukátů. Peněz, dluhopisů ani akcií se člověk nenají. Pokud by nikdo nebyl ochoten přistoupit na výměnu finančních aktiv za aktiva reálná, hodnota těchto finančních aktiv by klesala k nule. Vysoká nominální hodnota finančních aktiv na individuálním důchodovém účtu účastníka tedy nemusí být zárukou jeho vysoké (nebo alespoň přijatelné) životní úrovně, až za dvacet, třicet nebo více let bude odcházet do důchodu.

Smyslem toho článku není odradit čtenáře od vstupu do systému důchodového spoření nebo od využití dobrovolného penzijního spoření, ale upozornit na některé aspekty, o nichž se obvykle příliš nehovoří. Autor zastává názor, že tak jako by bylo nerozumné spoléhat se jen na státem vyplácený důchod, přehnaná očekávání není dobré mít ani ve vztahu k oběma fondovým pilířům důchodové reformy. To neznamená, že by nemělo smysl o jejich využití uvažovat, ale jen s vědomím rizik a omezení, které jsou s nimi spojena.

Anketa

Vstoupíte do 2. pilíře?

Ano. (607)
 
Ne. (2473)
 
Ještě nevím. (162)
 Celkem hlasovalo 3242 čtenářů

Demografický vývoj ohrožuje i fondový důchodový systém >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 6 komentářů)

Re: Tak Honza | 14.07.2012 14:46
Tak Nefi | 08.07.2012 09:49
Re: Re: hm | 04.07.2012 11:23
hm | 04.07.2012 11:22
Re: JH | 04.07.2012 10:30

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Penze

Petr Gola | 02.02.2017 00:00 Předčasný důchod může snížit penzi až o třetinu

Lidé mající řádný důchodový věk vyšší než 63 let mohou odejít do předčasného důchodu již v 60 letech. Občané s vyššími příjmy však mají v takovém případě státní důchod nižší o třetinu oproti případu, kdy by odešli do řádného důchodu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 12.01.2017 00:00 Přebytek rozpočtu rozdat na důchody? Ne!

Státní rozpočet České republiky skončil rekordním přebytkem. A volební rok nahrává porcování medvěda. Jak naložit s přebytkem rozpočtu? Rozhodně ho nerozdat např. v důchodech! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 10.01.2017 00:00 Penzijní společnosti se zbavují státních dluhopisů

Státní dluhopisy nesou záporný výnos. Není proto divu, že se jich penzijní společnosti zbavují. U transformovaných fondů ale nemají moc možností jiných investic. Jak se to dotkne účastníků doplňkového penzijního spoření? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Gola | 05.01.2017 00:00 Vdovských důchodů se vyplácí rok od roku méně

Legislativa pro přiznání vdovského důchodu se v posledních letech zpřísnila, a proto každoročně klesá počet vyplácených vdovských důchodů. Tento trend bude v budoucnu pokračovat. Živitelé rodiny by měli mít vlastní komerční zajištění, aby se rodina nedostala do finančních problémů v případě úmrtí.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Gola | 29.12.2016 00:00 Pokles příjmů v předdůchodovém věku

Státní důchod závisí na průměrné mzdě za odpracované roky a získané době pojištění. Jak však ovlivní výši státního důchodu významný propad příjmů v předdůchodovém věku? Není lepší odejít pro lidi s vysokými příjmy do předčasného důchodu?  Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 04.01.2017 21:57Další články »

Krátké zprávy z Penze

16.02.2017 17:11 Na důchod si spoří méně lidí než v roce 2015

Ve třetím pilíři penzijního systému si na konci loňského roku spořilo na penzi se státním příspěvkem 4,536 milionu lidí. Počet účastníků se tak oproti konci roku 2015 snížil o 107 tisíc. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 13:15 Účastníci druhého pilíře neprojevili zájem o 186 milionů korun

84 tisíc účastníků druhého důchodového pilíře mělo do konce září 2016 říci, kam chtějí svůj naspořený kapitál převést. Výsledek byl překvapivý. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.01.2017 11:54 K dobrému dôchodku je potrebná zodpovednosť a iniciatíva

Píšeme na Investujeme.sk: Slováci ešte nie sú od mladosti zvyknutí sporiť na dôchodok, no zároveň sa radíme ku krajinám, ktoré výrazne rýchlo starnú. Kombinácia týchto dvoch parametrov neveští príliš ružovú budúcnosť. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

13.01.2017 14:49 Přebytek rozpočtu jako rezerva na důchody?

Ministryně práce Michaela Marksová chce navrhnout, aby přebytek státního rozpočtu z roku 2016 ve výši 62 miliard korun sloužil jako rezerva na důchody. Uspořené peníze by byly použity na výplatu a valorizaci důchodů v příštích letech. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

20.12.2016 11:51 Problémom 3. piliera je slabá podpora štátu

Píšeme na Investujeme.sk: V treťom dôchodkovom pilieri si aktuálne sporí len zhruba 12 percent Slovákov. V susednom Česku tak robia až dve tretiny obyvateľstva. Naším problémom je najmä slabá podpora štátu. Kým slovenský štátny rozpočet prispieva na takéto dôchodkové zabezpečenie ročne sumou približne desať miliónov eur, ten český je s podporou až 300 miliónov eur oveľa štedrejší. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (134)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1220)
 Celkem hlasovalo 1369 čtenářů

banner-300-300