Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


ČNB zpřísňuje. Vydala nová pravidla pro pojišťovací zprostředkovatele

ČNB zpřísňuje. Vydala nová pravidla pro pojišťovací zprostředkovatele

Česká národní banka se vydala na křížovou výpravu proti nekalým praktikám některých finančních zprostředkovatelů. Po lednovém „apelu“ na pojišťovny, aby si hlídaly své finanční zprostředkovatele, se nyní obrací na poradenské společnosti. A požadavků nemá málo.

Česká národní banka se v lednu obrátila na pojišťovny Úředním sdělení České národní banky ze dne 21. ledna 2014 a „doporučila“ jim, jaká pravidla mají praktikovat ve vztahu ke svým distribučním sítím v čele s externími zprostředkovateli. Deklarovaným důvodem byla obava o finanční stabilitu pojišťoven: „[…] distributor jedná jménem a na účet pojišťovny a nekvalitní, neetická či dokonce nezákonná činnost distributorů a případné neplnění smluvních závazků či jednání v rozporu s vnitřními předpisy pojišťovny může vést k významným finančním ztrátám na straně pojišťovny […].“

Skutečným důvodem ovšem mohou být i množící se případy missellingu a v některých případech i podvodů ze strany některých finančních zprostředkovatelů. Česká národní banka uskutečnila sérii kontrol ve finančně poradenských společnostech a i na základě jejich výsledků vydala nové „doporučení“, tentokrát směřující k externím distribučním sítím.

Úřední sdělení České národní banky ze dne 19. září 2014 k řízení a kontrole kvality distribuční sítě pojišťovacího zprostředkovatele

„Doporučení“ vydaná Českou národní bankou v Úředním sdělení se opírají o povinnost pojišťovacího zprostředkovatele „jednat s odbornou péčí“[1]. Za cíl si klade zvýšení kvality distribuce v oblasti prodeje pojistných produktů.

Česká národní banka ve svém Úředním sdělení jde přímo k jádru motivace: K provizím. „Z a účelem zajištění kvality zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví vezme pojišťovací zprostředkovatel při smluvním nastavení a následném faktickém odměňování podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele či zaměstnance v úvahu kromě objemu produkce také kvalitu jeho činnosti.“[2]

Odměna finančního poradce za zprostředkování pojištění by se měla vázat na kvalitativní ukazatele. Mezi nimi ČNB uvádí např. měření spokojenosti klientů nebo počet oprávněných stížností. U investičního životního pojištění jde u provizí do míst, kam se legislativci neodvážili v rámci novely zákona 38/2004 Sb.: Rozložení výplaty provizí u produktů s dobou trvání delší než 5 let do adekvátního časového období, a to v závislosti na výsledku komplexního vyhodnocení rizikovosti podřízeného pojišťovacího zprostředkovatele či zaměstnance“ [3]. Když se tato varianta do novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích nemá příliš mnoho šancí dostat, ČNB si ji prosazuje po svém v rámci dozorové činnosti.

Pojišťovací zprostředkovatel by měl mít od pojišťovny dostatek informací o pojistném produktu, aby mohl svou činnost vykonávat s odbornou péčí. Pokud tyto informace nemá, neměl by produkt vůbec nabízet. Opět se jedná o nařízení opírající se o zkušenosti s investičním životním pojištěním, které je informační nedostatečností proslulé. S řešením ale již přišly samy pojišťovny, které se na České asociaci pojišťoven (ČAP) dohodly na informacích, které budou k investičnímu životnímu pojištění podávat.

ČNB samoregulační opatření České asociace pojišťoven ještě překračuje. Zatímco ČAP ukládá svým členským pojišťovnám u investiční složky životního pojištění ukazovat scénář s nulovým výnosem, Česká národní banka chce scénář u rizikovějších strategií, po zvážení, i záporného očekávaného zhodnocení“[4].

U investičního životního pojištění pojišťovací zprostředkovatel doporučuje i investiční strategii v rámci umístění investiční složky. To dosud dělal bez vyhodnocení rizikového profilu klienta, jak tomu je u investic s investičním dotazníkem. Tato praxe se má změnit a i při doporučení umístění investiční složky životního pojištění se má rizikový profil klienta začít vyhodnocovat.

Pokud finanční zprostředkovatel kromě pojištění zprostředkovává i investice a doplňkové penzijní spoření, má klienta v případě zájmu o investice informovat o všech těchto možnostech zhodnocování prostředků.

„Pokud není pojišťovací zprostředkovatel současně osobou oprávněnou poskytovat investiční služby a případně osobou oprávněnou zprostředkovávat doplňkové penzijní spoření a důchodové spoření, měl by v souladu s povinností jednat s odbornou péčí vzít v úvahu zejména skutečnost, že pokud má zájemce zájem pouze o investici, či dokonce o spoření, není investiční životní pojištění v tomto případě vhodným produktem, neboť se jedná o produkt pojistný, nikoliv spořící či pouze investiční, a sjednání takového produktu pro klienta se vyvarovat.“[5]

Úřední sdělení se věnuje také tipařům. Ti mohou být využíváni i nadále, ale pouze za předpokladu, že pojišťovací zprostředkovatel zajistí, že nepřekračují rámec obecné nabídky pojištění.

V rámci své dozorové činnosti identifikovala ČNB i nezákonné pyramidové struktury distribuující pojištění nováčkům, zajištěné směnkami a bez dostatku podávaných informací o produktu. Těm musí finančně poradenské společnosti zabránit a musí vytvořit mechanismy kontroly, aby v jejich sítích nevznikaly. Toto opatření je pravděpodobně primárně zaměřené na broker pooly, pod nimiž finanční zprostředkovatelé mohou využívat rozdílné přístupy k práci i dělbě provizí. „Substruktury“ ovšem mohou vznikat i v rámci multilevelových společností.

ČNB v Úředním sdělení České národní banky ze dne 21. ledna 2014 k řízení a kontrole kvality činnosti distribuční sítě pojišťovny nabádá pojišťovny, aby prováděly kontrolní činnost i u svých externích distribučních sítí. Pojišťovny ale neměly moc velké pravomoci si kontrolu u distributora vynutit. Nyní ČNB dává povinnost finančním zprostředkovatelům poskytnout pojišťovnám součinnost. A to i při výběru nových spolupracovníků.



[1] § 21 odst. 1 zákona č. 38/2004 Sb., o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí  

[2] Čl. III Přílohy k Úřednímu sdělení České národní banky ze dne 19. září 2014 k řízení a kontrole kvality distribuční sítě pojišťovacího zprostředkovatele

[3] Čl. III Přílohy k Úřednímu sdělení České národní banky ze dne 19. září 2014 k řízení a kontrole kvality distribuční sítě pojišťovacího zprostředkovatele

[4] Čl. IV bod 1 Přílohy k Úřednímu sdělení České národní banky ze dne 19. září 2014 k řízení a kontrole kvality distribuční sítě pojišťovacího zprostředkovatele

[5] Čl. VI Přílohy k Úřednímu sdělení České národní banky ze dne 19. září 2014 k řízení a kontrole kvality distribuční sítě pojišťovacího zprostředkovatele

Anketa

Máte svého finančního poradce?

Ano. (238)
 
Ne. (326)
 
Jsem finanční poradce. (798)
 Celkem hlasovalo 1362 čtenářů

ČNB zpřísňuje. Vydala nová pravidla pro pojišťovací zprostředkovatele >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 104 komentářů)

já | 15.12.2014 10:37
já | 15.12.2014 10:37
já | 15.12.2014 10:36
já | 15.12.2014 10:36
já | 15.12.2014 10:36

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

hypoindex-300-300-1

Články z Pojištění

Petr Zámečník | 25.08.2016 00:00 Poškozená OVB, nebo tvrdá realita?

Student dokumentaristiky Jakub Charvát natočil dokument o OVB Allfinanz a praktikách jejích finančních poradců. Nyní čelí žalobě za „poškození dobrého jména“ společnosti. Dokument ovšem „pod linkou“ odhaluje ještě jednu významnou skutečnost… Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 26.08.2016 08:26

Olga Medlíková | 19.08.2016 00:00 Manažerský mentoring: Móda, nebo užitek?

V současné době je po manažerském mentoringu poptávka, ale jenom některé firmy či organizace ho opravdu umí využít. A jenom někde jsou k dispozici mentoři hodní toho jména – lidé, kteří svým příkladem mohou pozitivně ovlivnit pracovní návyky, chování, dovednosti a hodnotový systém nových kolegů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 17.08.2016 00:00 Pavel Čaněk: Z kopáče na stavbách finančním poradcem

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá zpráva »

Komentářů: 11 / 11 Poslední komentář: 25.08.2016 08:55

Petr Gola | 12.08.2016 00:00 Přišli jste o práci či pečujete o nemocné dítě? Víc než strop nedostanete

Občané s vyššími příjmy by měli mít dostatečně vysoké vlastní finanční rezervy v případě dočasné nezaměstnanosti, nemoci nebo péči o dítě. Legislativou je totiž stanovena maximální podpora v nezaměstnanosti nebo maximální nemocenské dávky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

PR článek | 11.08.2016 00:00 Můj Šanon otevíráme široké veřejnosti

Můj Šanon je unikátní webový portál společnosti Fincentrum a.s., spuštěný do komerčního provozu v roce 2015. Portál Můj Šanon znamenal převratný krok Fincentra směrem ke svým klientům a revoluční myšlenku osobního digitálního úložiště smluvní dokumentace. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Pojištění

24.08.2016 16:51 Senát schválil pětileté storno provizí

Senát dnes schválil novely zákona o pojišťovnictví a o pojišťovacích zprostředkovatelích a likvidátorech pojistných událostí, jejíž součástí je i regulace provizí při prodeji životního pojištění. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 25.08.2016 11:54

24.08.2016 14:38 Na trh vstupuje nové pojištění pro případ terorismu

Společnost Britanika společně s Českou podnikatelskou pojišťovnou v reakci na teroristické útoky v Evropě vytvořily pojištění pro případ terorismu. Od 23. srpna se může pojistit každý již od 25 korun měsíčně při pojistné částce jeden milion korun. Některé pojišťovny již pojištění proti terorismu nabízejí v rámci pojištění úrazu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

22.08.2016 14:35 První klubová pojišťovna má již 700 členů

První pojišťovna, která funguje na principu sdílené ekonomiky, má již 700 členů a vybrala dva miliony korun. První klubová pojišťovna si ze zaplaceného pojistného  bere 17 % na provoz, 40 až 50 % jde na vyplácení škod a zbylý zisk se vyplácí bezeškodním klientům.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.08.2016 12:04 Prvá poisťovňa na trhu kryje riziká z virtuálneho priestoru

Píšeme na Investujeme.sk: Digitálny svet prináša so sebou nové riziká, napríklad krádež virtuálnej identity,  v neserióznom eshope. Spektrum rizík je relatívne široké a na Slovensku ich už začala poisťovať prvá poisťovňa. Kryje priame finančné straty a prepláca aj právne zastúpenie v spore s podvodníkom. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.08.2016 11:16 Fincentrum upevňuje pozici v oblasti hypoték

Obrat společnosti Fincentrum v České republice a na Slovensku vzrostl v prvním pololetí o 6 % na 812 milionů korun. Objem zprostředkovaných hypoték se na obou trzích zvýšil o 18 %. Poradci zprostředkovali hypotéky za více než 18 miliard korun. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (221)
 
Aktivní. (231)
 
Žádnou. (1124)
 Celkem hlasovalo 1576 čtenářů

Nejčtenější články z Pojištění za posledních 14 dní

Petr Gola | 12.08.2016 00:00 Přišli jste o práci či pečujete o nemocné dítě? Víc než strop nedostanete

Občané s vyššími příjmy by měli mít dostatečně vysoké vlastní finanční rezervy v případě dočasné nezaměstnanosti, nemoci nebo péči o dítě. Legislativou je totiž stanovena maximální podpora v nezaměstnanosti nebo maximální nemocenské dávky. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 10.08.2016 00:00 Robo-poradenství není finančně životaschopné

Nedávno provedená studie zjistila, že britští robo-poradci mají takovou strukturu, že o peníze přijdou a „většina zkrachuje ještě dříve, než do správy získá větší objem aktiv potřebný k přežití“. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

PR článek | 11.08.2016 00:00 Můj Šanon otevíráme široké veřejnosti

Můj Šanon je unikátní webový portál společnosti Fincentrum a.s., spuštěný do komerčního provozu v roce 2015. Portál Můj Šanon znamenal převratný krok Fincentra směrem ke svým klientům a revoluční myšlenku osobního digitálního úložiště smluvní dokumentace. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Olga Medlíková | 19.08.2016 00:00 Manažerský mentoring: Móda, nebo užitek?

V současné době je po manažerském mentoringu poptávka, ale jenom některé firmy či organizace ho opravdu umí využít. A jenom někde jsou k dispozici mentoři hodní toho jména – lidé, kteří svým příkladem mohou pozitivně ovlivnit pracovní návyky, chování, dovednosti a hodnotový systém nových kolegů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 17.08.2016 00:00 Pavel Čaněk: Z kopáče na stavbách finančním poradcem

Je finanční poradenství vhodné pro kopáče? „Dělám si z toho legraci, ale v té době jsem již měl dokončené střední ekonomické vzdělání,“ říká Pavel Čaněk, manažer ve společnosti Fincentrum. Celá zpráva »

Komentářů: 11 / 11 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »