Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


ČNB trestá, OVB zaplatí

ČNB trestá, OVB zaplatí

Česká národní banka provedla v uplynulých měsících důkladnou kontrolu v OVB Allfinanz. Výsledkem je čtyřstránkový popis prohřešků společnosti a pokuta ve výši 2 mil. Kč. Čeho se OVB dopustilo? (Aktualizace: doplněno vyjádření OVB Allfinanz)

Česká národní banka ve své kontrolní činnosti přitvrzuje. Jejím cílem se v poslední době staly i finančně poradenské společnosti v čele s OVB Allfinanz. Po zevrubné kontrole procesů ve společnosti je výsledkem usnesení čítající šest bodů prohřešků, jichž se dopustila ve své činnosti investičního a pojišťovacího zprostředkovatele.

Některé z nalezených prohřešků zveřejněných v rozhodnutí České národní banky ze dne 3. května 2013 publikovaného o měsíc později 5. června 2013 jsou sice formálního charakteru, ale jsou mezi nimi i takové, které mohly poškodit klienty. Za všechny ČNB udělila společnosti OVB pokutu ve výši 2 mil. Kč a paušální náhradu nákladů řízení ve výši 1 000 Kč.

Kontrola sahala poměrně hluboko do minulosti. Naprostá většina zjištěných prohřešků se týká roku 2010, ovšem některé sahají až k roku 2007. Nejmladší zjištěné a sankcionované prohřešky sahají k 28. 2. 2012.

Rizikový profil klienta

Investiční dotazník je nedílnou součástí dokumentace při prodeji libovolných investic klientům. Na základě investičního dotazníku může vázaný zástupce či investiční zprostředkovatel určit zkušenosti a rizikový profil klienta, kterému v návaznosti na jeho individuální znalosti a apetitu k riziku může doporučit přiměřenou investiční strategii.

Bez investičního dotazníku lze zkušenost a schopnost klienta akceptovat riziko pochopitelně také. Stačí správně vést rozhovor s klientem a zkušený poradce ví, co je pro klienta vhodné. Zákon ovšem takovéto určení neumožňuje – respektive i v takovém případě nařizuje vyplnění investičního dotazníku, který slouží též jako doklad o zjištění profilu klienta.

OVB Allfinanz podle ČNB v období od 10. 3. 2010 do 10. 11. 2010 investiční dotazníky klientů nemá k dispozici.

Ve stejném období OVB neinformovala klienty o povaze investičních nástrojů, které její vázaní zástupci klientům prodávali.

OVB bez jasného vedení

Uvedené období největších zjištěných prohřešků bylo pro OVB Allfinanz poměrně náročné i personálně. V polovině roku 2009 zažila personální zemětřesení evropská centrála OVB a země se pohnula i v České republice, když byl z pozice generálního ředitele odvolán Pavel Uzel. Nového generálního ředitele OVB v Česku jmenovala až k 1. červenci 2010, tedy již v průběhu období, v němž ČNB nalezla největší prohřešky. Stal se jím Michal Knapp, který ale do představenstva společnosti vstoupil již na začátku roku 2010.

Pro úplnost: Michal Knapp byl z čela společnosti odvolán 26. 11. 2012 bez zveřejnění důvodů. Jeho post byl následně opět dlouhou dobu neobsazen. Až s účinností k 1. 5. 2013 na pozici generálního ředitele nastoupil Miroslav Řezník.

Nespoutaní vázaní zástupci

OVB Allfinanz podle rozhodnutí České národní banky poměrně zanedbávala tvorbu vnitřních předpisů. Nejrůznější předpisy chyběly společnosti od 1. 12. 2008 do 28. 2. 2012.

Závažný ve vztahu ke klientům je především chybějící předpis pro kontrolu činnosti vázaných zástupců. Ten OVB podle rozhodnutí nemělo od 1. 12. 2008 do 18. 7. 2010. Ovšem již 16. 10. 2008 profesní asociace AFIZ pozastavila členství OVB Allfinanz pro nedostatečnou vnitřní kontrolu.

ČNB na rozdíl od AFIZ ovšem sankcionuje OVB v tomto období za nedostatečnou kontrolu při zprostředkování investic. Hlavním důvodem pro pozastavení členství OVB v AFIZ bylo zprostředkování pojištění. „Jedná se zejména o případy vícenásobného uzavírání investičních životních pojistek s minimálními pojistnými ochranami u téhož klienta nebo o IŽP s nedůvodně vysokými platbami běžného pojistného, navíc mnohdy v situaci, kdy platby nakonec překračují reálné možnosti daného klienta,“ uvádí tisková zpráva AFIZ.

Pro úplnost: Reakcí na pozastavení členství v AFIZu bylo vystoupení OVB Allfinanz z této profesní asociace. Přibližně rok a půl zůstávalo stranou „asociačního dění“, aby počátkem května 2010 vstoupilo do USF ČR. V té době se již měly vnitřní procesy OVB zlepšovat.

OVB také neprováděla kontrolu činnosti a jednání vázaných zástupců s klienty. Finanční poradci tak mohli klientům sjednat libovolně nevhodný produkt, aniž se to OVB dozvěděla. Zároveň chyběl i předpis pro vyřizování stížností a reklamací ze strany neprofesionálních zákazníků.

Chcete investovat? Počkejte si…

Při investování hraje významnou roli čas. Koupit dnes je něco jiného než koupit za týden – a to i u podílových fondů. Klienti OVB si ale na zpracování svých smluv museli notně počkat. Od dubna do prosince 2010 vázaní zástupci doručovali smlouvy klientů ke zpracování na centrálu i s desetidenním zpožděním a z centrály na partnerské investiční společnosti smlouvy odcházely „i ve lhůtě sedmi dnů a delší od jejich doručení do jejího sídla“, jak uvádí rozhodnutí ČNB.

Navíc OVB nevedla řádně evidenci přijatých pokynů (jen výčet nedostatků v evidenci obsahuje 1358 znaků).

S kým spolupracujeme? Neřekneme

V oblasti zprostředkování pojištění Česká národní banka zjistila pouze „jediný“ prohřešek. Od ledna 2007 do července 2011 došlo ke změnám v pojišťovnách spolupracujících s OVB Allfinanz, když společnost rozvázala spolupráci s AXA životní pojišťovnou a navázala spolupráci se šesti jinými pojišťovnami – a České národní bance tyto změny neoznámila.

Co na to OVB Allfinanz?

Vyjádření společnosti OVB Allfinanz (doplněno 9:55):

Kontrola ČNB byla zahájena v prosinci 2010 a byla zaměřena na uplynulá období (tj. na rok 2009/2010). Při kontrole OVB poskytovala kontrolnímu orgánu veškerou náležitou součinnost. Dle šetření ČNB OVB v minulosti porušila některé své dílčí povinnosti investičního zprostředkovatele tím, že neinformovala zákazníky ve stanovené lhůtě o údajích o své osobě a základních informacích souvisejících s jí poskytnutými investičními službami. Podstatné je zdůraznit, že na tyto nesrovnalosti přišlo vedení společnosti OVB v rámci vnitřního kontrolního systému a ihned došlo k provedení jednotlivých kroků a opatření k nápravě. Dnes je již plně vytvořen funkční integrovaný kontrolní sytém, v němž funguje systém interních procesů a směrnic, které dozorují jak kvalitu poradenství, tak dodržování veškerých povinností uložených příslušnými právními předpisy. Díky tomuto systému dokážeme identifikovat rodinná finanční poradenství, která nejsou v souladu se standardami správného finančního poradenství. Postupně se i nadále zavádějí do tohoto systému přísnější pravidla. Výši pokuty společnost komentovat nebude, stejně jako skutečnost, že pokutu dostaly také další subjekty působící na trhu finančního poradenství. Nicméně vzhledem k tomu, že věříme v nezávislost a objektivnost správního řízení a České národní banky jako centrálního orgánu dohledu, respektujeme plně její rozhodnutí.

Anketa

Zasloužilo si OVB pokutu udělenou ČNB?

Ano. (885)
 
Ne. (86)
 Celkem hlasovalo 971 čtenářů

ČNB trestá, OVB zaplatí >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Poslední přidané komentáře (celkem 42 komentářů)

Nekalé praktiky hudecdom | 03.01.2015 12:23
Nač ještě ČNB čeká Ing. Karel Štěpánovský | 16.07.2013 23:29
Re: výsměch jenda lumia 800 | 28.06.2013 21:00
Re: Jasinski | 25.06.2013 18:23

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Investice

Radovan Novotný | 28.06.2016 00:00 Zvítězí stříbro a zlato i tentokrát?

Je-li nekrytých peněz příliš mnoho, ztrácejí hodnotu, a to může být prý důvodem k návratu k drahým kovům. Napříč historií se uplatňuje model, ve kterém vlády znehodnocují a ředí peněžní zásobu, dochází ke ztrátě kupní síly peněz. Jak se stát rozvíjí, bere na sebe postupně větší zátěž. Obyvatelstvo je skrytě zdaňováno zvyšováním množství peněz. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 12 / 12 Poslední komentář: 28.06.2016 10:56

Petr Zámečník | 24.06.2016 09:35 Britové volí Brexit. Co můžeme čekat?

Navzdory předběžným výsledkům a očekáváním finančních trhů se Britové rozhodli opustit Evropskou unii. Jak rozhodnutí dopadne na finanční trhy? Přinášíme přehled prvních odhadů analytiků. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 27.06.2016 11:57

Radovan Novotný | 24.06.2016 00:00 Poplatky: Jak jim lépe porozumět?

Chcete lépe porozumět poplatkům? Prohlédněte si z internetu shromážděné obrázky týkající se poplatků. Jaké poplatky existují, proč existují a jak ovlivňují výsledek investice? Jak poplatky ovlivňuje regulace? A jak řešit střet zájmů a etické minové pole? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 24.06.2016 23:03

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Investice

28.06.2016 10:19 Británie přišla o špičkový rating AAA

Ratingová agentura Standard & Poor's (S&P) jako poslední ze tří hlavních ratingových agentur odebrala Velké Británii špičkový rating AAA. Hodnocení úvěrové spolehlivosti Británie snížila z nejvyššího možného ratingu o dva stupně na úroveň AA. Důvodem je výsledek čtvrtečního referenda o brexitu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.06.2016 17:18 Koruna proti euru letos nejslabší

Na středoevropských devizových trzích byl ještě dnes cítit dozvuk čtvrtečního britského referenda. Protože i dnes pokračoval výprodej na akciových trzích a celkově byl patrný růst averze investorů k riziku, přetrvával i na středoevropských měnách tlak na znehodnocování místních měn. Polský zlotý během dne odepisoval vůči euru až půl procenta, o něco menší ztráty zaznamenal maďarský forint. Prodejní tlaky byly patrné i na koruně, kde se kurz krátce dostal až téměř ke 27,17 CZK/EUR. Takto slabá česká koruna ještě letos nebyla. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.06.2016 11:56 Od indexu DAX po možnú hnačku zo žinčice (Svet financií očami komentátora)

Píšeme na Investujeme.sk: Finančné trhy dostali fajne po papuli. Doplatili na svoju, ak už nechcem napísať, že hlúposť, tak napíšem, že doplatili na prehnanú dôverčivosť. Tak im treba! Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.06.2016 10:16 Trhy mají po Brexitu strach z politické nákazy

Rozhodnutí Britů odejít z Unie rozpoutalo na trzích v pátek podle očekávání masivní výprodeje. Evropské akcie spadly dolů o více než 8 % a výnos německého desetiletého dluhopisy neomylně zamířil zpátky pod nulu. Libra ztratila přes osm procent, zatímco dolar na frontě s eurem posílil o necelá 4 %. Prudce oslabil zlotý i forint a lehce opět i koruna. Otázka je, jak trhy budou hrát britskou volbu dál? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

26.06.2016 21:39 Velká Británie opouští Evropskou unii

Výsledek britského referenda přinesl trhům nečekané překvapení, které si většina investorů ani nechtěla připustit. Těsně před hlasováním, i v jeho průběhu, odhady naznačovaly vítězství zastánců společného evropského projektu a trhy tak s otevřením čekala velmi rychlá reakce. Náhlé šoky však vždy přináší nepřiměřenou reakci a propady na trzích tak sice nebudou malé, brzy by se však měla situace zase uklidnit. V tomto ohledu je třeba mít na paměti, že britské referendum je pouhým spouštěčem korekce, nikoliv její příčinou. Dříve nebo později by ke korekci stejně došlo, protože ceny většiny aktiv byly blízko svých maxim či přímo na nových maximech. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (154)
 
Aktivní. (152)
 
Žádnou. (756)
 Celkem hlasovalo 1062 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Radovan Novotný | 24.06.2016 00:00 Poplatky: Jak jim lépe porozumět?

Chcete lépe porozumět poplatkům? Prohlédněte si z internetu shromážděné obrázky týkající se poplatků. Jaké poplatky existují, proč existují a jak ovlivňují výsledek investice? Jak poplatky ovlivňuje regulace? A jak řešit střet zájmů a etické minové pole? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 24.06.2016 09:35 Britové volí Brexit. Co můžeme čekat?

Navzdory předběžným výsledkům a očekáváním finančních trhů se Britové rozhodli opustit Evropskou unii. Jak rozhodnutí dopadne na finanční trhy? Přinášíme přehled prvních odhadů analytiků. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »