Neděle 26. března. Svátek má Emanuel.

Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy

Stát přenáší některá rizika spojená s účastí ve II. pilíři důchodové reformy na zprostředkovatele, přičemž zakazuje penzijním společnostem tuto skutečnost kompenzovat zprostředkovatelům přiměřenou odměnou.

Aniž bych se chtěl pouštět do jakýchkoliv politologických rozborů, nelze přehlížet opakované výroky představitelů ČSSD o úmyslu zrušit II. pilíř důchodové reformy v případě jejich vítězství ve volbách. A vzhledem ke zveřejňovaným preferencím nelze takový scénář označit za nereálný…

Riziko zrušení II. pilíře

Narozdíl od Slovenska, kde je opt-out bez finanční spoluúčasti klienta, byl u nás zvolen model s 2% spoluúčastí. Kdo podepíše smlouvu na II. pilíř, zavazuje se tak navždy (resp. po dobu trvání II. pilíře) odvádět ze svého příjmu o 2 % více než ten, kdo do II. pilíře nevstoupí.

Samo o sobě to není jistě nic špatného, kdyby zde ovšem nebyla výše zmíněná hrozba zrušení tohoto pilíře. V takovém případě by se nepochybně peníze převedly do prvního – průběžného pilíře, a to včetně těch 2 % odváděných navíc. Pak bude ovšem zprostředkovatel první, komu klient „poděkuje“ za doporučení vstoupit do II. pilíře, které by v konečném důsledku pro něho znamenalo pouze dočasné navýšení odvodů o 2 % bez všech pozitivních efektů, které může II. pilíř přinést, ovšem jen pokud nebude zrušen…

Riziko neznámých parametrů pojistky

V případě, že by nakonec bylo politiky dopřáno II. pilíři přežít všechny parlamentní volby, je třeba si uvědomit, že současně se smlouvou na tento produkt prodává zprostředkovatel de facto i pojistnou smlouvu – peníze z II. pilíře může živý účastník čerpat pouze formou nákupu důchodu u pojišťovny. Problém je v tom, že v tuto chvíli nikdo nezná parametry těchto pojistek a klient tak vstupem do II. pilíře kupuje zajíce v pytli.

Přitom tentýž stát v poslední době neustále volá po transparentnosti pojistných produktů a tzv. předsmluvních informacích, předávaných klientovi před podpisem smlouvy. Jaké informace má ovšem dát zprostředkovatel klientovi před podpisem smlouvy II. pilíře o budoucí pojistce, která bude jediným možným výstupem tohoto produktu?

Je zajímavé, že zde netransparentnost a neexistence předsmluvních informací najednou nevadí… A reputační riziko případné nevýhodnosti budoucí pojistné smlouvy opět nese zprostředkovatel.

Informační kampaň musí odpracovat zprostředkovatelé

V neposlední řadě musíme vzít v úvahu, že rozhodnutí klientů vstoupit do dobrovolného II. pilíře bude z podstatné části odvislé od toho, zda klientovi celou důchodovou reformu někdo řádně vysvětlí. A to nedokáže stát nějakou reklamní kampaní, ale výhradně zprostředkovatel, jednající s klientem osobně. 

Je na zvážení každého zprostředkovatele, zda je ochoten nést výše popsaná reputační rizika a navíc vysvětlovat penzijní reformu klient od klienta, když stát dovolí akcionářům penzijní společnosti vyplatit odměnu pouhých 830 Kč na jednu uzavřenou smlouvu.

Pro srovnání – na Slovensku to bylo až 6 000 Sk za smlouvu, a to tam zprostředkovatel nenesl žádné reputační riziko, protože klient neplatil vstupem do II. pilíře ani korunu navíc a v případě jeho zrušení by tak o nic nepřišel – to, co původně odváděl do I. pilíře by se tam prostě vrátilo… I kampaň byla na Slovensku podstatně jednodušší, protože reforma tam nebyla spojena s navýšením DPH a nikdo tam tehdy otevřeně nevyhrožoval zrušením II. pilíře.

Nálada mezi obyvateli byla tedy na Slovensku podstatně více nakloněna pro reformu a zprostředkovatel to měl podstatně jednodušší. Přesto dostal až 7× větší odměnu, než dovoluje vyplatit náš stát…

Přitom je třeba zdůraznit, že v systému odděleného majetku klienta a správce a jasně definovaných a regulovaných poplatků za správu, nezatěžuje vyplacená provize účet klienta. Její zastropování zákonem je tak názornou ukázkou nesmyslné přeregulace, která nemá žádnou oporu v ochraně klienta. Je to typická regulace pro regulaci, která brání akcionářům penzijních společností investovat do distribuce podle vlastního uvážení, jak by se v tržní ekonomice slušelo.

Pokud si snad tuto nesmyslnou regulaci politicky vynutila opozice, byl to bohužel – ve spojení s výroky o zamýšleném zrušení II. pilíře – geniální krok, jak ohrozit úspěch celé penzijní reformy.

Autor je generální sekretář AFIZ

16 total views, 3 zobrazení dnes

Budete si spořit na důchod v soukromých fondech?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

9 komentářů: “Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy”

  1. josef napsal:

    politik řekne dobrý den, drž sic peněženku a hned mu dej přes hubu za lhaní!!!

  2. Zdena napsal:

    830,– Kč je až moc za pouhé vyplnění formuláře. A nějaká reputace může být zprostředkovatelům ukradená, jde jim jenom o prachy, aspoň podle mojí otřesné zkušenosti. Druhý pilíř je ostatně nevýhodný, takže není důvod ho nabízet.

    • Radek napsal:

      Proč myslíte, že je nevýhodný?

      • antibouchač napsal:

        Zřejmě proto, že naivně neuvěřila, že je výhodný.

      • Zdena napsal:

        vystoupit a nikdo Vám nic negarantuje. Čím menší provize, tím méně to budou „poradci“ nabízet (a to je dobře), jelikož jsou to v drtivé většině chamtivci a nenažranci.

      • Zdena napsal:

        Protože se k němu zavazujete na celý zbytek produktivního věku, nemůžete z něho vystoupit a nikdo Vám nic negarantuje. Čím menší provize, tím méně to budou „poradci“ nabízet (a to je dobře), jelikož jsou to v drtivé většině chamtivci a nenažranci (omlouvám se, ale z předchozího příspěvku mi vypadnul začátek)

    • Ondřej napsal:

      Je mi zle z lidí, jako jste vy, která kvůli špatné zkušenosti háže do pytle celý systém. Ano, jsem poradce a svou práci odvádím zodpovědně vždy ve prospěch svých klientů. Chápu, že máte za sebou špatnou zkušenost, pak ale haňte a ukazujte na toho, kdo vás poškodil. Nebo mi chcete říct, že kvůli kauze polské posypové soli jste přestala jíst všechno jídlo obsahující sůl? Zamyslete se nad sebou.

      • Zdena napsal:

        A mně se zase dělá špatně z většiny finančních poradců! Nejedná se o zkušenost s jedním z nich, ale s celou poradenskou firmou i jejich profesní asociací, klidně vám prozradím, že se jedná o AWD a USF. Podle diskuzí to ale ani u ostatních poradenských společností nevypadá jinak. Jsem spíše přesvědčena, že špatný je celý systém a sem tam se najde nějaký poctivý poradce.

    • Petr.spk napsal:

      Jen ten, kdo nikdy nepodnikal, může napsat takový nesmysl, že 830Kč za sepsání formuláře je až moc……(mimocho­dem u starších účastníků to je čtvrtina)…takový kritik nevidí, že každý poradce musí absolvovat školení, hradit si cestovní náklady a v prvním období bude pouze podávat informace a možná pracovat týdny úplně zadarmo…..

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *