Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Autor: Mirek Mikeska | 18.10.2010 00:00 | Kategorie: Investice | 0 komentářů
Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Od roku 2009 je Čína největším výrobcem automobilů na světě a současně druhým největším automobilovým trhem. Zaplaví v budoucnu Evropu čínské vozy, které budou nízkou cenou drtit konkurenci, nebo je dokonce předčí i po technické stránce? Jaký je současný stav a budoucnost čínského automobilového průmyslu?

Čínský automobilový průmysl

Zatímco USA v loňském roce zaznamenaly meziroční pokles trhu s osobními automobily o 21,6 % a užitkových o 36,9 % (10,34 mil. a 5,13 mil.), na rychle rostoucím čínském trhu se prodalo 10,29 mil. osobních a 3,45 mil. užitkových vozů, což znamenalo meziroční nárůst o 52,3 %, respektive o 32,8 %.

Za dramatickým růstem prodejů automobilů v Číně stojí vládní stimulační programy a rostoucí optimismus čínských spotřebitelů. V roce 2010 se vláda rozhodla zachovat daňové zvýhodnění na pořízení nového vozu a navíc zvýšila bonus za nákup nového a recyklaci starého automobilu v čínské obdobě „šrotovného“. Zajímavostí čínského trhu je, že téměř 83 % zákazníků v minulém roce byli ti, kteří kupovali svůj automobil vůbec poprvé.

Čínská vláda zatím neuvažuje o kompletním odstranění incentivů, přesto v tomto roce zvýšila daň u vozů s obsahem motoru nižším než 1,6 litru z 5 % na 7,5 % a v budoucnu lze očekávat úplné zrušení daňové pobídky. Od ledna 2010 zpřísnila podmínky pro získání úvěrů, což by mohlo mít negativní důsledky nejen na automobilový trh v Číně.

Přesto odborníci na čínský automobilový průmysl očekávají v následujících letech další růst trhu. K němu by měla velkou měrou přispět zvětšující se čínská střední vrstva a silná ekonomika země. Největším rizikem zpomalení růstu by byla recese v Číně, která by se mohla v příštích letech dostavit jako důsledek přehřáté čínské ekonomiky.

Čínští výrobci

Domácí výrobci prodali v roce 2009 o 69 % více osobních vozů než v roce předchozím. Vláda usiluje o dosažení 50% podílu čínských značek na trhu s osobními vozy do roku 2015. Podle Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) domácí automobilky v loňském roce představily 221 nových modelů a letos jich má být asi 100.

Vláda také prosadila změnu podmínek pro nákup vládních vozů. Zdvihový objem motoru vozidel určených pro státní orgány nesmí přesáhnout 1,8l (dříve 2,0l) a maximální cena CNY 160 000 (přibližně 430 000 Kč), oproti původním CNY 250 000 (cca 670 000 Kč). Toto opatření má snížit poptávku po drahých zahraničních značkách a naopak podpořit prodeje domácích výrobců. Podle odborníků se jedná o strategický krok, který má především zvýšit důvěru v čínské vozy u domácích spotřebitelů.

Dodavatelé komponentů

Růst automobilového průmyslu v Číně a zájem zahraničních výrobců o čínské komponenty představují velkou příležitost pro čínské dodavatele automobilek. V letech 2008 - 2010 se předpokládá růst odvětví s komponenty o téměř 30 %.

Během světové krize zažili dodavatelé z Evropy a Severní Ameriky velké problémy, mnozí se rozhodli ukončit výrobu nebo zcela opustit odvětví. Výrobci automobilů se často rozhodli hledat náhradní dodavatele v levných zemích. Do roku 2020 chce Čína vyrábět 10 % světové produkce komponentů pro automobilový průmysl, z toho má až polovinu výroby tvořit export.

Ke splnění vládního plánu má markantně přispět export čínských dílu do Indie. V současné době si čínští dodavatelé hledají cestu na expandující indický trh s komponenty, jehož velikost se jen za rok 2009 zdvojnásobila.

Elektřina až na prvním místě

Výroba elektrických vozů znamená obrovskou příležitost pro Čínu, jak lze dohnat a předstihnout tradiční automobilové výrobce. Do roku 2013 by se mohla země stát největším producentem automobilů s elektrickým pohonem na světě.

Vláda se rozhodla přispět CNY 10 miliard na vývoj v oblasti elektrických vozů v letech 2009 - 2011. Dotace na výzkum jsou jednou z hlavních součástí posledního plánu na rozvoj automobilového průmyslu v Číně.

V roce 2011 se na Čínském trhu objeví první velkosériově vyráběné vozy s elektrickým pohonem – Nissan Leaf ve spolupráci Nissanu s čínskou firmou Dongfeng Motor Corp., a Chevrolet Volt (General Motors).

Vláda zvolila 13 měst, ve kterých bude poskytovat velké dotace na nákup hybridů, vozů s alternativním pohonem a elektrických vozů.

Překážky autoprůmyslu v Číně

Přestože má čínský automobilový průmysl obrovský potenciál, existuje několik bariér, které ho v současnosti brzdí nebo představují riziko do budoucna.

Know-how – Čínští automobiloví výrobci mají nedostatek technické know-how, protože jejich historie je mnohem kratší než například konkurentů z Evropy, Japonska a Severní Ameriky. Aby se čínské vozy mohly prosadit v globálním měřítku, musí nabídnout srovnatelnou technologickou úroveň.

Historická zkušenost Japonska a Korey ukázala, že pozdní vstup do odvětví neznamená, že by se čínské značky nemohly stát plně konkurenceschopnými v příštích letech. Je nutné si uvědomit, jaký pokrok za velmi krátkou dobu udělaly.

Čínské společnosti usilovně spolupracují se zahraničními automobilkami, které působí na čínském trhu. Množství joint ventures mezi čínskými a zahraničními výrobci jsou důkazem vzájemné výhodnosti. Pro zahraniční automobilky jde v podstatě o jedinou efektivní cestu, jak získat přístup na trh, a domácí firmy benefitují z transferu know-how. Akvizice představují pro čínské společnosti další možnost, jak mohou téměř okamžitě získat přístup k know-how. Nákup Volva čínským výrobcem Geely v letošním roce je toho dokladem.

Made in China – Výrobky z Číny mají obecně velmi špatnou image, jsou známé jako levné a nekvalitní. Pro samotné čínské spotřebitele začíná být kvalita parametr nabývající na důležitosti. Vláda se proto snaží investicemi do výzkumu zvýšit také standardy kvality. Špatná image je jedna z příčin, proč domácí výrobci mají méně než poloviční podíl na čínském trhu.

Riziko nadprodukce – Čína má mnoho automobilových výrobců, většina z nich chce v příštích letech expandovat, což může znamenat reálné riziko nadprodukce. Problém by měla potlačit čínská vláda konsolidací sektoru.

Fragmentace odvětví – V Číně v současné době působí přes 100 automobilových výrobců. Vláda počítá se snížením počtu největších automobilek ze 14 na číslo menší než 10 se zachováním dvou velkých společností s roční produkcí přesahující 2 miliony vozů a 4 - 5 výrobců s roční kapacitou přes milion automobilů.

Problémy s exportem – V roce 2009 se čínský export automobilů propadl o 46 %. Hlavní příčinou byly problémy s exportem do vyspělých zemí; především Evropy a Severní Ameriky. Kromě hospodářské krize, která postihla tyto regiony velmi silně, čínští výrobci zápasili s bezpečnostními a emisními normami.

Vláda na nízký export vozů odpověděla zavedením nárazových testů po vzoru těch na západních trzích. U čínských automobilek, které spolupracují formou joint venture se zahraničními výrobci, je pouze otázkou času, kdy budou schopné splnit zákonné normy vyspělých trhů.

Závěr

Role vlády na budoucí vývoj automobilového průmyslu v Číně je klíčová. V roce 2009 představila “Plán na restrukturalizaci a revitalizaci automobilového průmyslu” na řešení otázek rizika nadprodukce, image, technické vyspělosti a fragmentace odvětví. Výsledkem je plánované snížení počtu výrobců a masivní podpora výzkumu se speciálním zaměřením na vývoj elektromobility.

Očekává se, že v příštích letech čínští výrobci posílí svou pozici na domácím trhu a dojde k růstu exportu; za velké podpory čínské vlády, partnerství se zahraničními výrobci a masivními investicemi do výzkumu, díky nimž budou čínské vozy schopné plnit emisní a bezpečnostní standardy a očekávání zákazníků i na náročných trzích vyspělých států.

Anketa

Skončila již krize?

Ano. (54)
 
Ne. (199)
 
Možná. (16)
 
Žádná krize nebyla. (58)
 Celkem hlasovalo 327 čtenářů

Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

Sázkové společnosti slibují zisky, ale skýtají rizika Autor: Daniel Kuchta | 22.10.2010 00:10

Co pálí čínskou ekonomiku Autor: Mirek Mikeska | 24.11.2010 00:00

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Investice

Petr Zámečník | 25.05.2016 00:00 Akciové fondy: Ztráty táhlo Turecko i Čína

Akciové podílové fondy se po třech měsících růstu opět propadly do ztrát. Index ICZ pravidelného investování oslabil o 3,18 % a zakončil květen na hodnotě 978,1 bodu. Nejhlubší ztráty přitom zaznamenaly fondy zaměřené na turecké akcie. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 17.05.2016 00:00 Zdeněk Dvořák: Kupujeme stabilní a ziskové firmy

Na českém trhu vznikl nový fond kvalifikovaných investorů. Zaměřuje se na investice do reálné ekonomiky. „Budeme se zabývat nákupem zejména majoritních podílů ve výrobních společnostech,“ říká Zdeněk Dvořák, předseda správní rady Advantage Fund, v rozhovoru pro Investujeme.cz. Co fond nabízí svým investorům? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 17.05.2016 09:21

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 11.05.2016 00:00 GE Money Bank odchází… přivítejte MONETA Money Bank

Americká skupina General Electric se zbavuje svých finančních částí. Výsledkem je prodej české GE Money Bank prostřednictvím IPO na pražské burze – a její změna na MONETA Money Bank. Co se změní pro klienty a jaké perspektivy mají akcionáři? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jan Traxler | 05.05.2016 00:00 Nejlepší investice roku 2016? Prozatím akcie těžařů zlata

Akciím se tento rok zatím všeobecně moc nedaří. Zato cena zlata začala výrazně růst. Nejvíce si ale mnou ruce ti, kdo nakoupili akcie těžařů zlata. Jejich cena v průměru stoupla za čtyři měsíce na dvojnásobek. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 10.05.2016 10:11Další články »

Krátké zprávy z Investice

27.05.2016 19:40 Závěr týdne je na akciových trzích klidný

Západoevropské akciové indexy dnes stagnují, jejich celotýdenní zisky jsou ale nejvyšší od února. Ze sektorového pohledu se dnes nejvíc daří farmaceutickým akciím, když zájem je hlavně o akcie švýcarské Roche (+4 %). Americké burzy otevřely nepatrným posílením. Růst tamní ekonomiky za první kvartál byl sice revidován směrem nahoru, ale o desetinu procenta méně, než čekal trh.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.05.2016 14:25 G7 se neshodne, zda je třeba podpořit světovou ekonomiku

Setkání lídrů zemí G7 potvrdilo rozdílný pohled na světovou ekonomiku z Japonska na straně jedné a z Evropy a z USA na straně druhé. Zatímco evropská ekonomika na začátku roku rostla překvapivě svižně, Japonsko stagnuje a snaží se přesvědčit ostatní o potřebě globálního rozpočtového stimulu, který by podpořil globální poptávku. Ten Evropa a Amerika v tuto chvíli nijak akutně nepotřebují. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.05.2016 13:17 Ústavní soud zamítl stížnost na schvalování zákona o EET

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost sedmi poslanců na schvalování zákona o elektronické evidenci tržeb (EET). Procesním postupem se ale na základě společného návrhu na zrušení celé normy pravděpodobně zabývat ještě bude.   Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

27.05.2016 10:23 BIG EXPERT: (Ne)chystá se překvapení?

Téměř na den před pěti týdny jsme si zde kladli otázku, zda budou na trzích v USA stanovena nová maxima. Nyní víme, že právě v tomto týdnu (18–22/4), byla hodnota indexu S&P 500 na svých letošních maximech. Kam budou ceny aktiv a indexů směřovat dále? Pojďme se podívat na to, co nám v současné době ukazují cenové grafy a jejich indikátory. Chtějí nám naznačit něco, co možná nyní vědí jen centrální bankéři?  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

26.05.2016 17:19 Akciové trhy dnes stagnují

 Po silném dvoudenním růstu dnes evropské burzy stagnují, když změny většiny hlavních indexů dosahují jen několika desetin procenta. Největší zájem je o komoditní tituly díky tomu, že cena ropy se poprvé od loňského listopadu dostala nad 50 dolarů za barel. Mezi nejziskovější dnes patří akcie ArcelorMittal (+8 %) díky spekulacím, že Evropská komise rozšíří antidumpingové vyšetřování ohledně dovozních cen oceli.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (120)
 
Aktivní. (122)
 
Žádnou. (563)
 Celkem hlasovalo 805 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Rebecca Murphy | 16.05.2016 00:00 Opětovné zapojení investorů

Investoři a střadatelé zažívají nyní těžké časy. Nestabilní trhy a nízké úrokové sazby jsou normou a investoři jsou bombardováni informacemi o produktech a službách bez toho, aniž by rozuměli, jak se jich cokoli z toho týká. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 17.05.2016 00:00 Zdeněk Dvořák: Kupujeme stabilní a ziskové firmy

Na českém trhu vznikl nový fond kvalifikovaných investorů. Zaměřuje se na investice do reálné ekonomiky. „Budeme se zabývat nákupem zejména majoritních podílů ve výrobních společnostech,“ říká Zdeněk Dvořák, předseda správní rady Advantage Fund, v rozhovoru pro Investujeme.cz. Co fond nabízí svým investorům? Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Petr Zámečník | 11.05.2016 00:00 GE Money Bank odchází… přivítejte MONETA Money Bank

Americká skupina General Electric se zbavuje svých finančních částí. Výsledkem je prodej české GE Money Bank prostřednictvím IPO na pražské burze – a její změna na MONETA Money Bank. Co se změní pro klienty a jaké perspektivy mají akcionáři? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »