Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Autor: Mirek Mikeska | 18.10.2010 00:00 | Kategorie: Investice | 0 komentářů
Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Od roku 2009 je Čína největším výrobcem automobilů na světě a současně druhým největším automobilovým trhem. Zaplaví v budoucnu Evropu čínské vozy, které budou nízkou cenou drtit konkurenci, nebo je dokonce předčí i po technické stránce? Jaký je současný stav a budoucnost čínského automobilového průmyslu?

Čínský automobilový průmysl

Zatímco USA v loňském roce zaznamenaly meziroční pokles trhu s osobními automobily o 21,6 % a užitkových o 36,9 % (10,34 mil. a 5,13 mil.), na rychle rostoucím čínském trhu se prodalo 10,29 mil. osobních a 3,45 mil. užitkových vozů, což znamenalo meziroční nárůst o 52,3 %, respektive o 32,8 %.

Za dramatickým růstem prodejů automobilů v Číně stojí vládní stimulační programy a rostoucí optimismus čínských spotřebitelů. V roce 2010 se vláda rozhodla zachovat daňové zvýhodnění na pořízení nového vozu a navíc zvýšila bonus za nákup nového a recyklaci starého automobilu v čínské obdobě „šrotovného“. Zajímavostí čínského trhu je, že téměř 83 % zákazníků v minulém roce byli ti, kteří kupovali svůj automobil vůbec poprvé.

Čínská vláda zatím neuvažuje o kompletním odstranění incentivů, přesto v tomto roce zvýšila daň u vozů s obsahem motoru nižším než 1,6 litru z 5 % na 7,5 % a v budoucnu lze očekávat úplné zrušení daňové pobídky. Od ledna 2010 zpřísnila podmínky pro získání úvěrů, což by mohlo mít negativní důsledky nejen na automobilový trh v Číně.

Přesto odborníci na čínský automobilový průmysl očekávají v následujících letech další růst trhu. K němu by měla velkou měrou přispět zvětšující se čínská střední vrstva a silná ekonomika země. Největším rizikem zpomalení růstu by byla recese v Číně, která by se mohla v příštích letech dostavit jako důsledek přehřáté čínské ekonomiky.

Čínští výrobci

Domácí výrobci prodali v roce 2009 o 69 % více osobních vozů než v roce předchozím. Vláda usiluje o dosažení 50% podílu čínských značek na trhu s osobními vozy do roku 2015. Podle Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) domácí automobilky v loňském roce představily 221 nových modelů a letos jich má být asi 100.

Vláda také prosadila změnu podmínek pro nákup vládních vozů. Zdvihový objem motoru vozidel určených pro státní orgány nesmí přesáhnout 1,8l (dříve 2,0l) a maximální cena CNY 160 000 (přibližně 430 000 Kč), oproti původním CNY 250 000 (cca 670 000 Kč). Toto opatření má snížit poptávku po drahých zahraničních značkách a naopak podpořit prodeje domácích výrobců. Podle odborníků se jedná o strategický krok, který má především zvýšit důvěru v čínské vozy u domácích spotřebitelů.

Dodavatelé komponentů

Růst automobilového průmyslu v Číně a zájem zahraničních výrobců o čínské komponenty představují velkou příležitost pro čínské dodavatele automobilek. V letech 2008 - 2010 se předpokládá růst odvětví s komponenty o téměř 30 %.

Během světové krize zažili dodavatelé z Evropy a Severní Ameriky velké problémy, mnozí se rozhodli ukončit výrobu nebo zcela opustit odvětví. Výrobci automobilů se často rozhodli hledat náhradní dodavatele v levných zemích. Do roku 2020 chce Čína vyrábět 10 % světové produkce komponentů pro automobilový průmysl, z toho má až polovinu výroby tvořit export.

Ke splnění vládního plánu má markantně přispět export čínských dílu do Indie. V současné době si čínští dodavatelé hledají cestu na expandující indický trh s komponenty, jehož velikost se jen za rok 2009 zdvojnásobila.

Elektřina až na prvním místě

Výroba elektrických vozů znamená obrovskou příležitost pro Čínu, jak lze dohnat a předstihnout tradiční automobilové výrobce. Do roku 2013 by se mohla země stát největším producentem automobilů s elektrickým pohonem na světě.

Vláda se rozhodla přispět CNY 10 miliard na vývoj v oblasti elektrických vozů v letech 2009 - 2011. Dotace na výzkum jsou jednou z hlavních součástí posledního plánu na rozvoj automobilového průmyslu v Číně.

V roce 2011 se na Čínském trhu objeví první velkosériově vyráběné vozy s elektrickým pohonem – Nissan Leaf ve spolupráci Nissanu s čínskou firmou Dongfeng Motor Corp., a Chevrolet Volt (General Motors).

Vláda zvolila 13 měst, ve kterých bude poskytovat velké dotace na nákup hybridů, vozů s alternativním pohonem a elektrických vozů.

Překážky autoprůmyslu v Číně

Přestože má čínský automobilový průmysl obrovský potenciál, existuje několik bariér, které ho v současnosti brzdí nebo představují riziko do budoucna.

Know-how – Čínští automobiloví výrobci mají nedostatek technické know-how, protože jejich historie je mnohem kratší než například konkurentů z Evropy, Japonska a Severní Ameriky. Aby se čínské vozy mohly prosadit v globálním měřítku, musí nabídnout srovnatelnou technologickou úroveň.

Historická zkušenost Japonska a Korey ukázala, že pozdní vstup do odvětví neznamená, že by se čínské značky nemohly stát plně konkurenceschopnými v příštích letech. Je nutné si uvědomit, jaký pokrok za velmi krátkou dobu udělaly.

Čínské společnosti usilovně spolupracují se zahraničními automobilkami, které působí na čínském trhu. Množství joint ventures mezi čínskými a zahraničními výrobci jsou důkazem vzájemné výhodnosti. Pro zahraniční automobilky jde v podstatě o jedinou efektivní cestu, jak získat přístup na trh, a domácí firmy benefitují z transferu know-how. Akvizice představují pro čínské společnosti další možnost, jak mohou téměř okamžitě získat přístup k know-how. Nákup Volva čínským výrobcem Geely v letošním roce je toho dokladem.

Made in China – Výrobky z Číny mají obecně velmi špatnou image, jsou známé jako levné a nekvalitní. Pro samotné čínské spotřebitele začíná být kvalita parametr nabývající na důležitosti. Vláda se proto snaží investicemi do výzkumu zvýšit také standardy kvality. Špatná image je jedna z příčin, proč domácí výrobci mají méně než poloviční podíl na čínském trhu.

Riziko nadprodukce – Čína má mnoho automobilových výrobců, většina z nich chce v příštích letech expandovat, což může znamenat reálné riziko nadprodukce. Problém by měla potlačit čínská vláda konsolidací sektoru.

Fragmentace odvětví – V Číně v současné době působí přes 100 automobilových výrobců. Vláda počítá se snížením počtu největších automobilek ze 14 na číslo menší než 10 se zachováním dvou velkých společností s roční produkcí přesahující 2 miliony vozů a 4 - 5 výrobců s roční kapacitou přes milion automobilů.

Problémy s exportem – V roce 2009 se čínský export automobilů propadl o 46 %. Hlavní příčinou byly problémy s exportem do vyspělých zemí; především Evropy a Severní Ameriky. Kromě hospodářské krize, která postihla tyto regiony velmi silně, čínští výrobci zápasili s bezpečnostními a emisními normami.

Vláda na nízký export vozů odpověděla zavedením nárazových testů po vzoru těch na západních trzích. U čínských automobilek, které spolupracují formou joint venture se zahraničními výrobci, je pouze otázkou času, kdy budou schopné splnit zákonné normy vyspělých trhů.

Závěr

Role vlády na budoucí vývoj automobilového průmyslu v Číně je klíčová. V roce 2009 představila “Plán na restrukturalizaci a revitalizaci automobilového průmyslu” na řešení otázek rizika nadprodukce, image, technické vyspělosti a fragmentace odvětví. Výsledkem je plánované snížení počtu výrobců a masivní podpora výzkumu se speciálním zaměřením na vývoj elektromobility.

Očekává se, že v příštích letech čínští výrobci posílí svou pozici na domácím trhu a dojde k růstu exportu; za velké podpory čínské vlády, partnerství se zahraničními výrobci a masivními investicemi do výzkumu, díky nimž budou čínské vozy schopné plnit emisní a bezpečnostní standardy a očekávání zákazníků i na náročných trzích vyspělých států.

Anketa

Skončila již krize?

Ano. (57)
 
Ne. (200)
 
Možná. (16)
 
Žádná krize nebyla. (60)
 Celkem hlasovalo 333 čtenářů

Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

Sázkové společnosti slibují zisky, ale skýtají rizika Autor: Daniel Kuchta | 22.10.2010 00:10

Co pálí čínskou ekonomiku Autor: Mirek Mikeska | 24.11.2010 00:00

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-1

Články z Investice

Jana Zámečníková | 11.01.2017 00:00 Inflace dosáhla cíle. Blíží se konec intervencí?

Inflace dosáhla v prosinci dvouprocentního cíle vytyčeného Českou národní bankou (ČNB). Kolečka ČNB se dala do pohybu rychleji, než sama centrální banka předpokládala. Dosažení cíle však ještě nemusí znamenat okamžité opuštění kurzového závazku. Kdy skončí intervence a kam zamíří kurz koruny? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 06.01.2017 00:00 Rok 2017: Zpomalení růstu a zahájení Brexitu

Výhled pro rok 2017 je poměrně optimistický. Přesto se nejspíš dočkáme zpomalení ekonomického růstu. A nemalým rizikem je i nastupující americký prezident Donald Trum a aktivace článku 50. a zahájení vyjednávání vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Kam letos investovat? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Matouš Maier | 04.01.2017 00:00 Binární opce: Jaké jsou a jaká nesou rizika

Binární opce se v poslední době staly doslova fenoménem, který láká i nezkušené investory na až neuvěřitelné výdělky. Vše vypadá velmi jednoduše. Obchodník „sází“ na růst nebo pokles ceny komodit, akcií nebo měnových párů. Pokud je jeho odhad správný, získá zpět svůj vklad plus výdělek, který se průměrně pohybuje okolo 80 % z investované částky. Velmi jednoduché, že? Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 06.01.2017 13:38

Jan Traxler | 02.01.2017 00:00 Co přinese rok 2017 na finančních trzích?

Když přemýšlím o investičních strategiích pro rok 2017, napadá mě mnoho otazníků. Podívejme se společně na témata, o kterých se pravděpodobně bude příští rok hodně diskutovat. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 28.12.2016 00:00 Akciové fondy: Rusko v očekávání nástupu Donalda Trumpa

Spojené státy rozšířily sankce proti Rusku. V Bílém domě se ale od ledna zabydlí nově zvolený americký prezident. Dosavadní kroky Donalda Trumpa naznačují, že by mohl přijít zlom v americko-ruských vztazích. Ve změnu věří i investoři. Největší zisky si připsaly ruské podílové fondy. Zlaté doly pokračují v poklesu. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Investice

18.01.2017 14:46 Inflace v Evropě zrychlila. Je již na 1,2 procentech

Meziroční inflace v Evropské unii v prosinci výrazně vzrostla a dostala se na 1,2 procenta. Přitom o rok dříve, tedy v prosinci roku 2015, byla inflace v zemích platících eurem i v celé unii pouze 0,2 procenta. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.01.2017 13:33 Doba se mění – libru a dolar dnes kormidlují i politici

Včera posílila libra vůči dolaru a to o nebývalá tři procenta. Zřídka vídaný jednodenní pohyb přitom nezařídily centrální banky či makroekonomická data, ale politici. Na jedné straně Atlantiku totiž vcelku realisticky mluvila o brexitu britská premiérka Mayová, přičemž na straně druhé se do dolaru pustil nastupující prezident Donald Trump. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.01.2017 11:54 Hľadáte čo najlacnejší účet pre dôchodcu? Zoberte do úvahy aj neseniorské účty

Píšeme na Investujeme.sk: Pokorením dôchodkového veku a nábehom na fixnú sumu pravidelného príjmu – dôchodku, sa človek stále viac orientuje na výdavkovú stranu rozpočtu. Prichádza obdobie hľadania zliav. Platí to aj vo finančnom svete. I tu však platí, že vyhrávajú len tí aktívni. Ani tu zľavy neprichádzajú automaticky, treba o nich vedieť a potom o ne požiadať. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.01.2017 10:20 Británie částečný odchod z EU nechce

Britská premiérka Theresa Mayová upřesnila, jakým způsobem hodlá Velká Británie opustit Evropskou unii. Británie odstoupí od Soudního dvora EU, ale také od jednotného trhu a od dalších unijních struktur. Zároveň si Mayová přeje novou celní dohodu s unií. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

18.01.2017 09:00 Fincentrum Hypoindex prosinec 2016: Sazby zamrzají, objemy a počty tápou

Píšeme na Hypoindex.cz: Rekordní rok je u konce, a i když v prosinci žádný rekord pokořen nebyl, nekonal se ani žádný velký pokles. Samozřejmě ve srovnání se zbytkem roku, nikoli s velmi rekordním listopadem. Průměrná úroková sazba zůstala na 1,77 %, objemy i počty v meziměsíčním srovnání v prosinci klesly. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (73)
 
Stejný jako 2016. (5)
 
Horší než 2016. (572)
 Celkem hlasovalo 650 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Jana Zámečníková | 11.01.2017 00:00 Inflace dosáhla cíle. Blíží se konec intervencí?

Inflace dosáhla v prosinci dvouprocentního cíle vytyčeného Českou národní bankou (ČNB). Kolečka ČNB se dala do pohybu rychleji, než sama centrální banka předpokládala. Dosažení cíle však ještě nemusí znamenat okamžité opuštění kurzového závazku. Kdy skončí intervence a kam zamíří kurz koruny? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 06.01.2017 00:00 Rok 2017: Zpomalení růstu a zahájení Brexitu

Výhled pro rok 2017 je poměrně optimistický. Přesto se nejspíš dočkáme zpomalení ekonomického růstu. A nemalým rizikem je i nastupující americký prezident Donald Trum a aktivace článku 50. a zahájení vyjednávání vystoupení Velké Británie z Evropské unie. Kam letos investovat? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Matouš Maier | 04.01.2017 00:00 Binární opce: Jaké jsou a jaká nesou rizika

Binární opce se v poslední době staly doslova fenoménem, který láká i nezkušené investory na až neuvěřitelné výdělky. Vše vypadá velmi jednoduše. Obchodník „sází“ na růst nebo pokles ceny komodit, akcií nebo měnových párů. Pokud je jeho odhad správný, získá zpět svůj vklad plus výdělek, který se průměrně pohybuje okolo 80 % z investované částky. Velmi jednoduché, že? Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jan Traxler | 02.01.2017 00:00 Co přinese rok 2017 na finančních trzích?

Když přemýšlím o investičních strategiích pro rok 2017, napadá mě mnoho otazníků. Podívejme se společně na témata, o kterých se pravděpodobně bude příští rok hodně diskutovat. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »