Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Autor: Mirek Mikeska | 18.10.2010 00:00 | Kategorie: Investice | 0 komentářů
Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Od roku 2009 je Čína největším výrobcem automobilů na světě a současně druhým největším automobilovým trhem. Zaplaví v budoucnu Evropu čínské vozy, které budou nízkou cenou drtit konkurenci, nebo je dokonce předčí i po technické stránce? Jaký je současný stav a budoucnost čínského automobilového průmyslu?

Čínský automobilový průmysl

Zatímco USA v loňském roce zaznamenaly meziroční pokles trhu s osobními automobily o 21,6 % a užitkových o 36,9 % (10,34 mil. a 5,13 mil.), na rychle rostoucím čínském trhu se prodalo 10,29 mil. osobních a 3,45 mil. užitkových vozů, což znamenalo meziroční nárůst o 52,3 %, respektive o 32,8 %.

Za dramatickým růstem prodejů automobilů v Číně stojí vládní stimulační programy a rostoucí optimismus čínských spotřebitelů. V roce 2010 se vláda rozhodla zachovat daňové zvýhodnění na pořízení nového vozu a navíc zvýšila bonus za nákup nového a recyklaci starého automobilu v čínské obdobě „šrotovného“. Zajímavostí čínského trhu je, že téměř 83 % zákazníků v minulém roce byli ti, kteří kupovali svůj automobil vůbec poprvé.

Čínská vláda zatím neuvažuje o kompletním odstranění incentivů, přesto v tomto roce zvýšila daň u vozů s obsahem motoru nižším než 1,6 litru z 5 % na 7,5 % a v budoucnu lze očekávat úplné zrušení daňové pobídky. Od ledna 2010 zpřísnila podmínky pro získání úvěrů, což by mohlo mít negativní důsledky nejen na automobilový trh v Číně.

Přesto odborníci na čínský automobilový průmysl očekávají v následujících letech další růst trhu. K němu by měla velkou měrou přispět zvětšující se čínská střední vrstva a silná ekonomika země. Největším rizikem zpomalení růstu by byla recese v Číně, která by se mohla v příštích letech dostavit jako důsledek přehřáté čínské ekonomiky.

Čínští výrobci

Domácí výrobci prodali v roce 2009 o 69 % více osobních vozů než v roce předchozím. Vláda usiluje o dosažení 50% podílu čínských značek na trhu s osobními vozy do roku 2015. Podle Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) domácí automobilky v loňském roce představily 221 nových modelů a letos jich má být asi 100.

Vláda také prosadila změnu podmínek pro nákup vládních vozů. Zdvihový objem motoru vozidel určených pro státní orgány nesmí přesáhnout 1,8l (dříve 2,0l) a maximální cena CNY 160 000 (přibližně 430 000 Kč), oproti původním CNY 250 000 (cca 670 000 Kč). Toto opatření má snížit poptávku po drahých zahraničních značkách a naopak podpořit prodeje domácích výrobců. Podle odborníků se jedná o strategický krok, který má především zvýšit důvěru v čínské vozy u domácích spotřebitelů.

Dodavatelé komponentů

Růst automobilového průmyslu v Číně a zájem zahraničních výrobců o čínské komponenty představují velkou příležitost pro čínské dodavatele automobilek. V letech 2008 - 2010 se předpokládá růst odvětví s komponenty o téměř 30 %.

Během světové krize zažili dodavatelé z Evropy a Severní Ameriky velké problémy, mnozí se rozhodli ukončit výrobu nebo zcela opustit odvětví. Výrobci automobilů se často rozhodli hledat náhradní dodavatele v levných zemích. Do roku 2020 chce Čína vyrábět 10 % světové produkce komponentů pro automobilový průmysl, z toho má až polovinu výroby tvořit export.

Ke splnění vládního plánu má markantně přispět export čínských dílu do Indie. V současné době si čínští dodavatelé hledají cestu na expandující indický trh s komponenty, jehož velikost se jen za rok 2009 zdvojnásobila.

Elektřina až na prvním místě

Výroba elektrických vozů znamená obrovskou příležitost pro Čínu, jak lze dohnat a předstihnout tradiční automobilové výrobce. Do roku 2013 by se mohla země stát největším producentem automobilů s elektrickým pohonem na světě.

Vláda se rozhodla přispět CNY 10 miliard na vývoj v oblasti elektrických vozů v letech 2009 - 2011. Dotace na výzkum jsou jednou z hlavních součástí posledního plánu na rozvoj automobilového průmyslu v Číně.

V roce 2011 se na Čínském trhu objeví první velkosériově vyráběné vozy s elektrickým pohonem – Nissan Leaf ve spolupráci Nissanu s čínskou firmou Dongfeng Motor Corp., a Chevrolet Volt (General Motors).

Vláda zvolila 13 měst, ve kterých bude poskytovat velké dotace na nákup hybridů, vozů s alternativním pohonem a elektrických vozů.

Překážky autoprůmyslu v Číně

Přestože má čínský automobilový průmysl obrovský potenciál, existuje několik bariér, které ho v současnosti brzdí nebo představují riziko do budoucna.

Know-how – Čínští automobiloví výrobci mají nedostatek technické know-how, protože jejich historie je mnohem kratší než například konkurentů z Evropy, Japonska a Severní Ameriky. Aby se čínské vozy mohly prosadit v globálním měřítku, musí nabídnout srovnatelnou technologickou úroveň.

Historická zkušenost Japonska a Korey ukázala, že pozdní vstup do odvětví neznamená, že by se čínské značky nemohly stát plně konkurenceschopnými v příštích letech. Je nutné si uvědomit, jaký pokrok za velmi krátkou dobu udělaly.

Čínské společnosti usilovně spolupracují se zahraničními automobilkami, které působí na čínském trhu. Množství joint ventures mezi čínskými a zahraničními výrobci jsou důkazem vzájemné výhodnosti. Pro zahraniční automobilky jde v podstatě o jedinou efektivní cestu, jak získat přístup na trh, a domácí firmy benefitují z transferu know-how. Akvizice představují pro čínské společnosti další možnost, jak mohou téměř okamžitě získat přístup k know-how. Nákup Volva čínským výrobcem Geely v letošním roce je toho dokladem.

Made in China – Výrobky z Číny mají obecně velmi špatnou image, jsou známé jako levné a nekvalitní. Pro samotné čínské spotřebitele začíná být kvalita parametr nabývající na důležitosti. Vláda se proto snaží investicemi do výzkumu zvýšit také standardy kvality. Špatná image je jedna z příčin, proč domácí výrobci mají méně než poloviční podíl na čínském trhu.

Riziko nadprodukce – Čína má mnoho automobilových výrobců, většina z nich chce v příštích letech expandovat, což může znamenat reálné riziko nadprodukce. Problém by měla potlačit čínská vláda konsolidací sektoru.

Fragmentace odvětví – V Číně v současné době působí přes 100 automobilových výrobců. Vláda počítá se snížením počtu největších automobilek ze 14 na číslo menší než 10 se zachováním dvou velkých společností s roční produkcí přesahující 2 miliony vozů a 4 - 5 výrobců s roční kapacitou přes milion automobilů.

Problémy s exportem – V roce 2009 se čínský export automobilů propadl o 46 %. Hlavní příčinou byly problémy s exportem do vyspělých zemí; především Evropy a Severní Ameriky. Kromě hospodářské krize, která postihla tyto regiony velmi silně, čínští výrobci zápasili s bezpečnostními a emisními normami.

Vláda na nízký export vozů odpověděla zavedením nárazových testů po vzoru těch na západních trzích. U čínských automobilek, které spolupracují formou joint venture se zahraničními výrobci, je pouze otázkou času, kdy budou schopné splnit zákonné normy vyspělých trhů.

Závěr

Role vlády na budoucí vývoj automobilového průmyslu v Číně je klíčová. V roce 2009 představila “Plán na restrukturalizaci a revitalizaci automobilového průmyslu” na řešení otázek rizika nadprodukce, image, technické vyspělosti a fragmentace odvětví. Výsledkem je plánované snížení počtu výrobců a masivní podpora výzkumu se speciálním zaměřením na vývoj elektromobility.

Očekává se, že v příštích letech čínští výrobci posílí svou pozici na domácím trhu a dojde k růstu exportu; za velké podpory čínské vlády, partnerství se zahraničními výrobci a masivními investicemi do výzkumu, díky nimž budou čínské vozy schopné plnit emisní a bezpečnostní standardy a očekávání zákazníků i na náročných trzích vyspělých států.

Anketa

Skončila již krize?

Ano. (56)
 
Ne. (200)
 
Možná. (16)
 
Žádná krize nebyla. (60)
 Celkem hlasovalo 332 čtenářů

Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

Sázkové společnosti slibují zisky, ale skýtají rizika Autor: Daniel Kuchta | 22.10.2010 00:10

Co pálí čínskou ekonomiku Autor: Mirek Mikeska | 24.11.2010 00:00

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

br2016-300-300-vysledky

Články z Investice

Luboš Smrčka | 02.12.2016 00:00 Ropa bude dražší a svět lepší

Těžaři doufají v růst ceny ropy na 55 USD za barel. I když to zní nepochopitelně, měli bychom jim fandit. Sice to znamená poněkud dražší surovinu, než je aktuálních cca 49 dolarů, ale byla by to cena „trvale udržitelná“. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 30.11.2016 00:00 Akciové fondy: Pohroma jménem Trump?

Zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem se stejně jako brexit na trzích podepsalo spíše krátkodobou volatilitou. Trhy se po počátečních propadech zejména v Asii otřepaly a zamířily opět vzhůru. Největší úspěch slavily americké podílové fondy. Ztráty naopak prohlubuje zlato. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 22.11.2016 00:00 Kasia Kiladis: Donald Trump trhy uklidnil

Zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem bylo nečekané. A trhy začaly padat. Po jeho prvním projevu se ale uklidnily. A jak by se měl na novou politickou situaci připravit investor? „Americký akciový trh jako celek je velmi drahý,“ říká Kasia Kiladis, ředitelka investic ve Fidelity International s tím, že je přesto nejlepší volbou. Jen je třeba pečlivě vybírat akcie. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jan Traxler | 15.11.2016 00:00 Jak na investice v době Trumpské?

Donald Trump převrátil všechna očekávání analytiků naruby. Jak tomu přizpůsobit investice? Je nutné radikálně přeskupit portfolia? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Petr Zámečník | 10.11.2016 00:00 Donald Trump je americkým prezidentem. Je to pohroma pro trhy?

Novým americkým prezidentem se stal kandidát Republikánské strany a miliardář Donald Trump. Již předběžné výsledky naznačující jeho vítězství vedly k masivním výprodejům. Co lze očekávat na trzích za úřadování Donalda Trumpa? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Investice

02.12.2016 16:51 Těžba ropy v Rusku zlomila nový postsovětský rekord

Těžba ropy v Rusku vzrostla v listopadu na 11,21 milionů barelů denně a dosáhla nového postsovětského rekordu. OPEC tento týden oznámil snížení ropy. Rusko by se k němu mělo připojit v první polovině příštího roku.  Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.12.2016 15:38 Donald Trump rozdá ministerská křesla bankéři z Goldman Sachs i králi bankrotářů

Nový americký prezident Donald Trump hodlá jmenovat ministrem obchodu miliardáře Wilbura Rosse přezdívaného „král bankrotářů“. Ministrem financí by se měl stát Steven Mnuchin známý hollywoodský producent a bývalý bankéř z Goldman Sachs. Jmenování do vládních funkcí musí potvrdit Senát. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.12.2016 14:35 Italské referendum - na co se připravit?

O víkendu proběhne klíčové ústavní referendum v Itálii, které v případě neúspěchu může skončit pádem vlády Matea Renziho a ve finále teoreticky až vypsáním předčasných voleb. To by nebylo nic příjemného především pro italské banky, které se pokoušejí pročistit bilance od špatných úvěrů a lovit na trzích dodatečný kapitál. Na co se o víkendu dívat a co rozhodne o tom, jak si výsledky referenda přeloží trhy? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.12.2016 11:59 Zlato a ropa: prinášajú výnos ale aj množstvo adrenalínu

Píšeme na Investujeme.sk: Patria k najsledovanejším aj najdiskutovanejším komoditám. Zo dňa na deň dokážu vytvoriť obrovské prepady aj zisky. Na ich rast, alebo pokles vplývajú doslova maličkosti. Neustále výkyvy tejto dvojky z nich robia atraktívne ciele investícií, od ktorých si mnohí sľubujú vysoké výnosy a nutnosť zárobku. Aká je však realita? Ako sa môže vyvíjať budúcnosť týchto trhových titánov v neistej politickej klíme? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.12.2016 17:21 Bohatství světa drží v rukou jedno procento obyvatelstva

Globální bohatství vzrostlo za rok 2016 o 1,4 procenta na 256 bilion dolarů (6 528 bilionů korun ). Avšak pouze jedno procento nejbohatších lidí vlastní 50,8 procenta celkového bohatství. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jste spokojeni s úroky vašeho spořicího účtu?

Ano. (24)
 
Ne. (116)
 
Nemám spořicí účet. (309)
 Celkem hlasovalo 449 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 22.11.2016 00:00 Kasia Kiladis: Donald Trump trhy uklidnil

Zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem bylo nečekané. A trhy začaly padat. Po jeho prvním projevu se ale uklidnily. A jak by se měl na novou politickou situaci připravit investor? „Americký akciový trh jako celek je velmi drahý,“ říká Kasia Kiladis, ředitelka investic ve Fidelity International s tím, že je přesto nejlepší volbou. Jen je třeba pečlivě vybírat akcie. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jan Traxler | 15.11.2016 00:00 Jak na investice v době Trumpské?

Donald Trump převrátil všechna očekávání analytiků naruby. Jak tomu přizpůsobit investice? Je nutné radikálně přeskupit portfolia? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »