Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Autor: Mirek Mikeska | 18.10.2010 00:00 | Kategorie: Investice | 0 komentářů
Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost?

Od roku 2009 je Čína největším výrobcem automobilů na světě a současně druhým největším automobilovým trhem. Zaplaví v budoucnu Evropu čínské vozy, které budou nízkou cenou drtit konkurenci, nebo je dokonce předčí i po technické stránce? Jaký je současný stav a budoucnost čínského automobilového průmyslu?

Čínský automobilový průmysl

Zatímco USA v loňském roce zaznamenaly meziroční pokles trhu s osobními automobily o 21,6 % a užitkových o 36,9 % (10,34 mil. a 5,13 mil.), na rychle rostoucím čínském trhu se prodalo 10,29 mil. osobních a 3,45 mil. užitkových vozů, což znamenalo meziroční nárůst o 52,3 %, respektive o 32,8 %.

Za dramatickým růstem prodejů automobilů v Číně stojí vládní stimulační programy a rostoucí optimismus čínských spotřebitelů. V roce 2010 se vláda rozhodla zachovat daňové zvýhodnění na pořízení nového vozu a navíc zvýšila bonus za nákup nového a recyklaci starého automobilu v čínské obdobě „šrotovného“. Zajímavostí čínského trhu je, že téměř 83 % zákazníků v minulém roce byli ti, kteří kupovali svůj automobil vůbec poprvé.

Čínská vláda zatím neuvažuje o kompletním odstranění incentivů, přesto v tomto roce zvýšila daň u vozů s obsahem motoru nižším než 1,6 litru z 5 % na 7,5 % a v budoucnu lze očekávat úplné zrušení daňové pobídky. Od ledna 2010 zpřísnila podmínky pro získání úvěrů, což by mohlo mít negativní důsledky nejen na automobilový trh v Číně.

Přesto odborníci na čínský automobilový průmysl očekávají v následujících letech další růst trhu. K němu by měla velkou měrou přispět zvětšující se čínská střední vrstva a silná ekonomika země. Největším rizikem zpomalení růstu by byla recese v Číně, která by se mohla v příštích letech dostavit jako důsledek přehřáté čínské ekonomiky.

Čínští výrobci

Domácí výrobci prodali v roce 2009 o 69 % více osobních vozů než v roce předchozím. Vláda usiluje o dosažení 50% podílu čínských značek na trhu s osobními vozy do roku 2015. Podle Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) domácí automobilky v loňském roce představily 221 nových modelů a letos jich má být asi 100.

Vláda také prosadila změnu podmínek pro nákup vládních vozů. Zdvihový objem motoru vozidel určených pro státní orgány nesmí přesáhnout 1,8l (dříve 2,0l) a maximální cena CNY 160 000 (přibližně 430 000 Kč), oproti původním CNY 250 000 (cca 670 000 Kč). Toto opatření má snížit poptávku po drahých zahraničních značkách a naopak podpořit prodeje domácích výrobců. Podle odborníků se jedná o strategický krok, který má především zvýšit důvěru v čínské vozy u domácích spotřebitelů.

Dodavatelé komponentů

Růst automobilového průmyslu v Číně a zájem zahraničních výrobců o čínské komponenty představují velkou příležitost pro čínské dodavatele automobilek. V letech 2008 - 2010 se předpokládá růst odvětví s komponenty o téměř 30 %.

Během světové krize zažili dodavatelé z Evropy a Severní Ameriky velké problémy, mnozí se rozhodli ukončit výrobu nebo zcela opustit odvětví. Výrobci automobilů se často rozhodli hledat náhradní dodavatele v levných zemích. Do roku 2020 chce Čína vyrábět 10 % světové produkce komponentů pro automobilový průmysl, z toho má až polovinu výroby tvořit export.

Ke splnění vládního plánu má markantně přispět export čínských dílu do Indie. V současné době si čínští dodavatelé hledají cestu na expandující indický trh s komponenty, jehož velikost se jen za rok 2009 zdvojnásobila.

Elektřina až na prvním místě

Výroba elektrických vozů znamená obrovskou příležitost pro Čínu, jak lze dohnat a předstihnout tradiční automobilové výrobce. Do roku 2013 by se mohla země stát největším producentem automobilů s elektrickým pohonem na světě.

Vláda se rozhodla přispět CNY 10 miliard na vývoj v oblasti elektrických vozů v letech 2009 - 2011. Dotace na výzkum jsou jednou z hlavních součástí posledního plánu na rozvoj automobilového průmyslu v Číně.

V roce 2011 se na Čínském trhu objeví první velkosériově vyráběné vozy s elektrickým pohonem – Nissan Leaf ve spolupráci Nissanu s čínskou firmou Dongfeng Motor Corp., a Chevrolet Volt (General Motors).

Vláda zvolila 13 měst, ve kterých bude poskytovat velké dotace na nákup hybridů, vozů s alternativním pohonem a elektrických vozů.

Překážky autoprůmyslu v Číně

Přestože má čínský automobilový průmysl obrovský potenciál, existuje několik bariér, které ho v současnosti brzdí nebo představují riziko do budoucna.

Know-how – Čínští automobiloví výrobci mají nedostatek technické know-how, protože jejich historie je mnohem kratší než například konkurentů z Evropy, Japonska a Severní Ameriky. Aby se čínské vozy mohly prosadit v globálním měřítku, musí nabídnout srovnatelnou technologickou úroveň.

Historická zkušenost Japonska a Korey ukázala, že pozdní vstup do odvětví neznamená, že by se čínské značky nemohly stát plně konkurenceschopnými v příštích letech. Je nutné si uvědomit, jaký pokrok za velmi krátkou dobu udělaly.

Čínské společnosti usilovně spolupracují se zahraničními automobilkami, které působí na čínském trhu. Množství joint ventures mezi čínskými a zahraničními výrobci jsou důkazem vzájemné výhodnosti. Pro zahraniční automobilky jde v podstatě o jedinou efektivní cestu, jak získat přístup na trh, a domácí firmy benefitují z transferu know-how. Akvizice představují pro čínské společnosti další možnost, jak mohou téměř okamžitě získat přístup k know-how. Nákup Volva čínským výrobcem Geely v letošním roce je toho dokladem.

Made in China – Výrobky z Číny mají obecně velmi špatnou image, jsou známé jako levné a nekvalitní. Pro samotné čínské spotřebitele začíná být kvalita parametr nabývající na důležitosti. Vláda se proto snaží investicemi do výzkumu zvýšit také standardy kvality. Špatná image je jedna z příčin, proč domácí výrobci mají méně než poloviční podíl na čínském trhu.

Riziko nadprodukce – Čína má mnoho automobilových výrobců, většina z nich chce v příštích letech expandovat, což může znamenat reálné riziko nadprodukce. Problém by měla potlačit čínská vláda konsolidací sektoru.

Fragmentace odvětví – V Číně v současné době působí přes 100 automobilových výrobců. Vláda počítá se snížením počtu největších automobilek ze 14 na číslo menší než 10 se zachováním dvou velkých společností s roční produkcí přesahující 2 miliony vozů a 4 - 5 výrobců s roční kapacitou přes milion automobilů.

Problémy s exportem – V roce 2009 se čínský export automobilů propadl o 46 %. Hlavní příčinou byly problémy s exportem do vyspělých zemí; především Evropy a Severní Ameriky. Kromě hospodářské krize, která postihla tyto regiony velmi silně, čínští výrobci zápasili s bezpečnostními a emisními normami.

Vláda na nízký export vozů odpověděla zavedením nárazových testů po vzoru těch na západních trzích. U čínských automobilek, které spolupracují formou joint venture se zahraničními výrobci, je pouze otázkou času, kdy budou schopné splnit zákonné normy vyspělých trhů.

Závěr

Role vlády na budoucí vývoj automobilového průmyslu v Číně je klíčová. V roce 2009 představila “Plán na restrukturalizaci a revitalizaci automobilového průmyslu” na řešení otázek rizika nadprodukce, image, technické vyspělosti a fragmentace odvětví. Výsledkem je plánované snížení počtu výrobců a masivní podpora výzkumu se speciálním zaměřením na vývoj elektromobility.

Očekává se, že v příštích letech čínští výrobci posílí svou pozici na domácím trhu a dojde k růstu exportu; za velké podpory čínské vlády, partnerství se zahraničními výrobci a masivními investicemi do výzkumu, díky nimž budou čínské vozy schopné plnit emisní a bezpečnostní standardy a očekávání zákazníků i na náročných trzích vyspělých států.

Anketa

Skončila již krize?

Ano. (55)
 
Ne. (199)
 
Možná. (16)
 
Žádná krize nebyla. (60)
 Celkem hlasovalo 330 čtenářů

Čínský automobilový průmysl: Jakou má budoucnost? >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

Sázkové společnosti slibují zisky, ale skýtají rizika Autor: Daniel Kuchta | 22.10.2010 00:10

Co pálí čínskou ekonomiku Autor: Mirek Mikeska | 24.11.2010 00:00

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Články z Investice

Petr Zámečník | 29.09.2016 00:00 Akciové fondy: Zlato padá, rizikem je Čína

Akciové podílové fondy v září příliš nezářily. Podle Indexu ICZ pravidelného investování stagnovaly při růstu o 0,06 % na hodnotě 1012,1 bodu. Podporu akciovým trhům přinesla Čína a biotechnologie, naopak dolů je táhli těžaři zlata a drahých kovů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0
Spolupracujeme

Jan Traxler | 27.09.2016 00:00 Jak vyzrát na emerging markets

Rozvíjející se ekonomiky vykazují vysoké přírůstky HDP, ale akciím na tamních trzích se příliš nedaří. Proč tomu tak je? Jak lépe vytěžit potenciál emerging markets? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 28.09.2016 13:18

David Krůta | 21.09.2016 00:00 Nízké úrokové sazby: Radost, nebo problém investora?

Jaké jsou výhody a nevýhody nízkých úrokových sazeb? A jaký je jejich vliv na investice a proč z nich nemít úplně radost? Celá zpráva »

Komentářů: 12 / 12 Poslední komentář: 29.09.2016 23:13

Angel Ortiz | 20.09.2016 00:00 Rozvíjející se trhy: Přesvědčivá a stálá investiční příležitost

Spotřebitelské sektory mají významné zastoupení v portfoliích v rámci investic do rozvíjejících se trhů (EM). Jaké jsou strukturální hnací faktory tohoto vývoje? Proč očekáváme, že daný trend potrvá? A jaké vlastnosti mají mít společnosti, aby byl trend spotřeby v rozvojovém světě z investičního hlediska co nejlépe využit? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Martan | 14.09.2016 00:00 Zlato? Ano, ale… aneb Nejčastější mýty obchodníků se zlatem

Úrokové sazby jsou na minimech, kapitálové trhy na maximech a tržní nájemné v hlavním městě stále relativně nízko. To všechno jsou fakta nahrávající do karet obchodníkům alternativních investic. Třeba do zlata. Na co dát pozor a nenaletět? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 29.09.2016 22:39Další články »

Krátké zprávy z Investice

30.09.2016 17:38 Česká ekonomika rostla v druhém čtvrtletí rekordním tempem

Dnes zveřejněné údaje o výkonu české ekonomiky za letošní druhé čtvrtletí potvrzují, že HDP vzrostl o opravdu velmi solidních 0,9 % v mezičtvrtletním a 2,6 % v meziročním vyjádření. Jde skutečně o velmi solidní výsledek, zejména když si uvědomíme, že výkon české ekonomiky takto srovnáváme s rokem 2015, kdy byl růst HDP bez nadsázky superlativní. Nicméně: právě loňský výkon české ekonomiky představuje poměrně vysokou základnu pro meziroční srovnání a meziroční růst HDP tak v letošním třetím čtvrtletí dle všeho vykáže další meziroční zpomalení: za celý rok 2016 očekávám růst HDP na úrovni 2,3 %. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

30.09.2016 16:26 S blížícím se EET přicházejí i nápady jak systém obejít

Zavádění elektronické evidence tržeb (EET) nebude výnosné jen pro vývojáře oficiálních pokladních softwarů. Již nyní se však objevují i programy, které umějí část záznamů skrýt. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

30.09.2016 10:24 Trh s životními pojistkami čeká razantní změna

Omezení na trhu s životními pojistkami má za cíl především ochranu klientů před nepoctivými pojišťovacími poradci. Provize za životní pojištění dosahují leckdy i více než dvojnásobku ročního pojistného. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

30.09.2016 09:00 Sousedské boje: Kokrhajícího kohouta zákonem neumlčíte

Píšeme na Hypoindex.cz: Sousedy si většinou člověk nevybere. Navíc problémoví nájemníci se mohou v bytech kolem vás střídat jak na běžícím páse. Ať už vám vadí kouření, hluk nebo smrad z odpadků na chodbě, moc s tím nenaděláte. Ale jsou případy, kdy v sousedských sporech nejste úplně bezmocní. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

29.09.2016 16:50 Poslední velká čínská banka vstoupila na burzu

Čínská banka Postal Savings Bank of China (PSBC) vstoupila na burzu. Z primární nabídky akcií vytěžila 7,4 miliardy dolarů (178,4 miliardy korun). Jde tak o největší vstup na burzu od roku 2014. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (255)
 
Aktivní. (299)
 
Žádnou. (1290)
 Celkem hlasovalo 1844 čtenářů

Nejčtenější články z Investice za posledních 14 dní

Luboš Smrčka | 13.09.2016 00:00 Kolik bude stát ropa?

Zřejmě se blíží dohoda mezi Ruskem a Saudskou Arábií o společném postupu v oblasti regulace těžby ropy. Byl by to vpravdě historický okamžik. Největší nepřátelé na trhu si již potřásli rukou a je otázka, co to s ropou vlastně udělá. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Angel Ortiz | 20.09.2016 00:00 Rozvíjející se trhy: Přesvědčivá a stálá investiční příležitost

Spotřebitelské sektory mají významné zastoupení v portfoliích v rámci investic do rozvíjejících se trhů (EM). Jaké jsou strukturální hnací faktory tohoto vývoje? Proč očekáváme, že daný trend potrvá? A jaké vlastnosti mají mít společnosti, aby byl trend spotřeby v rozvojovém světě z investičního hlediska co nejlépe využit? Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 21.09.2016 00:00 Nízké úrokové sazby: Radost, nebo problém investora?

Jaké jsou výhody a nevýhody nízkých úrokových sazeb? A jaký je jejich vliv na investice a proč z nich nemít úplně radost? Celá zpráva »

Komentářů: 12 / 12 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

David Martan | 14.09.2016 00:00 Zlato? Ano, ale… aneb Nejčastější mýty obchodníků se zlatem

Úrokové sazby jsou na minimech, kapitálové trhy na maximech a tržní nájemné v hlavním městě stále relativně nízko. To všechno jsou fakta nahrávající do karet obchodníkům alternativních investic. Třeba do zlata. Na co dát pozor a nenaletět? Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »