11. 01. 2016
Subjekty:
Celková škoda z požáru litvínovské chemičky se podle Allianz vyšplhá na více než půl miliardy dolarů
Jak roste celosvětová provázanost firem a centralizace výrobních činností, přerušení provozu byť jen jednoho podniku může mít při nedostatečné prevenci o poznání dramatičtější dopad než dříve. „Zatímco v minulosti mohl velký požár nebo exploze ovlivnit třeba pouze jednu nebo dvě firmy, dnes tyto škody zasahují čím dál tím větší počet firem a mohou dokonce globálně ohrozit celé sektory,“ komentuje rizika dlouhých mezinárodních dodavatelských řetězců Chris Fischer Hirs, předseda představenstva AGCS.
Allianz v globální studii zanalyzovala více než 1800 velkých škod z přerušení provozu v 68 zemích v celkové hodnotě přes 3 miliardy dolarů. Výsledky ukázaly, že ty největší škody v průmyslu bývají obvykle způsobeny lidským nebo technologickým faktorem, nikoli například přírodními katastrofami. Potkat tedy můžou skutečně každou firmu. V letech 2010 – 2014 stáli lidé a poruchy technologických zařízení konkrétně za 88 % všech těchto velkých škod.
Mezi první desítku největších případů, kde na vině nebyla příroda, se v roce 2015 zařadil i požár v litvínovské chemičce. Podle odhadů studie vyjdou jím způsobené materiální i následné škody z přerušení provozu celkem na více než 500 milionů amerických dolarů. A požáry či výbuchy obsadily obecně dokonce první místo žebříčku nejčastějších příčin přerušení provozu firem, celosvětově měly v období 2010 – 2014 na svědomí celkem 59 % všech těchto škod. Na druhém místě byly bouřky, na třetím skončily poruchy strojů.
Kromě pojištění s dostatečnými limity se firmy snaží proti rizikům ztrát z přerušení provozu bojovat i prevencí a Allianz pojišťovna není výjimkou. Zaměstnanci tzv. business continuity managementu mají v popisu práce doslova předvídat nepředvídatelné a připravit společnost takříkajíc „na nejhorší“ – a zajistit tak, že pracovníci pražské centrály na pravém břehu Vltavy budou moci poskytovat klientům špičkový servis třeba i během povodní.
„V zásadě řešíme čtyři varianty nenadálých událostí. Jde o náhlou nedostupnost prostor, to třeba kdyby přišla povodeň, druhou oblastí jsou rozsáhlé výpadky IT aplikací jak v případě živelních katastrof, ale i hackerských útoků a podobně, a také pracujeme s variantou velkých absencí pracovníků, například během chřipkových nebo jiných epidemií,“ uvádí Libor Hrbek, manažer plánování kontinuity Allianz pojišťovny. „Čtvrtá skupina scénářů je pak zaměřená na naše externí obchodní partnery – zde navrhujeme strategie, které lze využít třeba v případě, že někteří z nich náhle zkrachují.“
Nejčastější příčiny přerušení provozu firem
Podle statistiky Allianz z let 2010 – 2014 založené na 1807 případech z 68 zemí.
Pořadí |
Příčina |
Podíl |
1. |
Požáry a výbuchy |
59 % |
2. |
Bouřky |
6 % |
3. |
Poruchy strojů |
5 % |
4. |
Vady materiálu nebo vzhledu, výrobní chyby |
5 % |
5. |
Stávky, výtržnosti, vandalismus |
4 % |
6. |
Výpadky herců |
3 % |
7. |
Povodně |
3 % |
8. |
Zřícení staveb |
3 % |
9. |
(Lidské) pochybení ve výrobě |
2 % |
10. |
Výpadek elektrické energie |
2 % |
Studii Global Claims Review 2015:Business Interruption In Focus v plném znění najdete na www.allianzfoto.cz ve složce Global Claims Review 2015.