Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

wustenrot-logo-no-claim-a5-prechod

fecif


Bankéři jsou oblíbení stejně jako Al-Káida

Autor: Daniel Kuchta | 23.01.2014 00:00 | Kategorie: Banky | 0 komentářů
Tagy: Al-Káida mediální obraz pověst bankéři
Bankéři jsou oblíbení stejně jako Al-Káida

Bankéři jsou na tom s reputací hodně špatně a poslední roky se jejich mediální obraz ještě zhoršuje. Ukazuje to zpráva Reputation Risk Assessment 2012/2013 společnosti Media Tenor International. Otázkou je, jestli špatný mediální obraz bank vychází z názorů obyvatel, nebo naopak média svým negativistickým postojem napomáhají k tomu, aby lidé bankéře ještě více nenáviděli.

Finanční sektor, a banky nevyjímaje, je na tom z pohledu investorů celkem dobře. Akcie mnoha velkých bank vydělaly za poslední rok investorům přes dvacet i více procent a dobré výsledky zatím neindikují nějakou výraznou změnu.  Je pravdou, že finanční sektor, stejně jako ostatní akcie, těží ze štědrých dotací centrálních bank, to ale investory zatím nijako nevzrušuje.

Vzrušuje to však všechny ostatní, a to jak normální lidi, kteří mají pocit, že čím horší a neschopnější (resp. schopen všeho, jen ne poctivě vydělávat, nebo vést banku) bankéři, tím lépe na tom jejich banka je, tak média, která to dávají také najevo. Viděli jsme to před krizí a ještě více to je vidět po krizi. Banky, které nejvíce riskovaly a zaznamenaly tak nejvyšší ztráty, nakonec skončily nejlépe. Z bank, které byly v době krize „too big to fail“, jsou dnes ještě větší molochy, jejichž problémy si nechce nikdo ani představit.

Takže i přes relativně dobré výsledky bankovního sektoru v posledním roce (nebo možná právě kvůli tomu) jsou banky, a potažmo bankéři, v médiích prezentováni podobně jako teroristé, nebo mafie. „Měřeno stejnou metodou, mediální obraz desíti předních světových bank v čele s UBS, Barclays nebo JP Morgan si v ničem nezadá s mediálním obrazem mafiánských organizací, Al-Káidy nebo Kim Čong-una a je dokonce horší než prezentace Bašára Asada,“ vypichuje zajímavost analýzy Roland Schatz, zakladatel Media Tenor International.

Obrázek 1: Vyznění zprávy u vybraných protagonistů v televizních zprávách v roce 2013

bankeri-reputation-risk-01

Vzorek: 452 841 příspěvků ve 20 mezinárodních zpravodajských relacích

Zdroj: Media Tenor International, Reputation Risk Assessment 2012/2013

Zpráva Reputation Risk Assessment 2012/2013 společnosti Media Tenor International byla oficiálně představena v Davosu v předvečer zahájení Světového ekonomického fóra 2014. Vychází z analýzy obsahu předních světových listů a televizního zpravodajství z USA, Německu, Velké Británie, Francie, Itálie, Španělska, Švýcarska a JAR. I když to není celý svět, vzorek je to určitě zajímavý.

Obraz bank v médiích se sice ve většině zemí výrazně nezhoršil (je stále špatný), ale například v Německu a v Itálii došlo ještě ke zhoršení situace.

Obrázek 2: Vyznění zpráv o bankovém sektoru v televizních zprávách v letech 2012 a 2013

bankeri-reputation-risk-03

Vzorek: 3717/3660 příspěvků ve 20 mezinárodních zpravodajských relacích

Zdroj: Media Tenor International, Reputation Risk Assessment 2012/2013

Zajímavostí je, že mezi mladými lidmi v Německu jsou pouze 3 % těch, kteří se chtějí stát v budoucnu bankéři, přičemž i tolik nenávidění právníci mají sedminásobně lepší preference. „Obraz bank je dlouhodobě v depresi, negativita s jakou je odvětví spojováno, sahá k alarmujícím číslům. Pokud je nějaký sektor intenzivně prezentován s podílem 40 – 60 % negativních informací, není pochyb o tom, že veřejnost bude obor vnímat jako škodnou veřejnému blahobytu,“ uvádí Roland Schatz.

Ze zprávy vyplývá, že média si v případě bank nechtějí brát servítky a nemají zájem zlepšovat jejich už tak pošramocenou pověst v očích veřejnosti, což možná situaci ještě zhoršuje a škodí i bankám, které jsou v tom možná nevinně. Na druhou stranu to ale vypadá tak, že bankám taková situace zřejmě vůbec nevadí a nemají velký zájem na tom, aby se něco změnilo. Což jen dokazuje, že média ve své „anti-kampani“ možná nejsou až tak mimo, a samotné banky to pak potvrzují svým nekončícími skandály, kde kromě samotné finanční krize můžeme zmínit například skandály kolem manipulace s LIBORem, s drahými kovy apod.

Obrázek 3: Mediální obraz top managementu bank v médiích v letech 2001 až 2013

bankeri-reputation-risk-02

Zdroj: Media Tenor International, Reputation Risk Assessment 2012/2013

U nás banky nemají možná až tak špatnou reputaci, i když mnoho klientů jim vyčítá například vysoké poplatky (přestože bezpoplatkových bank, resp. bank s nízkými poplatky je na trhu dost). Je ale pravdou, že podobný výzkum by u nás možná ani nebyl možný, protože kromě krimi zpráv, neštěstí, katastrof a sem tam nějakého trapasu „celebrity“ se toho do zpráv už moc nedostane.

Nejhůře jsou na tom momentálně centrální bankéři, kterým mnoho lidí kvůli oslabení koruna neumí přijít na jméno. Je pravdou, že i u nás je tento špatný pohled přiživován médii, které často spekulují a rozvíjejí konspirační teorie, což společně se slabou orientací lidí v problematice ještě zhoršuje obraz centrální banky v očích veřejnosti. Že to ale ČNB nebere na lehkou váhu, dokazuje mnohem otevřenější komunikace směrem k veřejnosti, například i formou nového blogu, v němž se centrální banka snaží vysvětlovat své kroky a často i uvádět na pravou míru některé dezinformace. Jestli jí to pomůže k obnovení důvěry, je nejisté, ale snaha se určitě cení.

Bankéři jsou oblíbení stejně jako Al-Káida >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Komentáře


K tomuto článku ještě nebyl přidán žádný komentář. Buďte první a okomentujte tento článek.

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Komerční sdelení

banner-invr2016-investujeme-2

Články z Banky

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.02.2017 16:48

Radovan Novotný | 31.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Daňové úniky a offshore bankovnictví

Daňový ráj se může stát i noční můrou. Pokud chcete před daněmi a mocí daňových úředníků utéct do daňového ráje, pak si to raději rozmyslete. I když třeba na daních něco ušetříte, pravděpodobně narazíte na finanční žraloky, kteří se o peníze odkloněné do zahraničí rádi postarají. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Jana Zámečníková | 30.01.2017 00:00 Petr Žabža: S pravidelným investováním neotálejte

Investice do fondů nabízených v České republice nepřestávají růst. Stále populárnější jsou také pravidelné investice. „Pravidelné investice by měly tvořit základ portfolia každého investora a s jejich začátkem není třeba otálet,“ říká ředitel investiční produktů ING Bank Petr Žabža, který v lednu 2017 přešel do ING Bank ze společnosti Patria Finance. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

David Krůta | 23.01.2017 00:00 České bankovnictví: Je bezpečné

Luxusní stavby na prestižních místech. Ty nejhezčí domy na náměstích. Chrom, sklo, kamenná schodiště a elegantně oblečení zaměstnanci. To vše se nám vybaví při slově „banka“. Banka ale není jen onen honosný dům.  Celá zpráva »

Komentářů: 7 / 7 Poslední komentář: 24.01.2017 09:06

Radovan Novotný | 19.01.2017 00:00 Finanční žraloci: Banky, poplatkové a úrokové kejkle

Říká se, že moudré je myslet skepticky a přitom počínat si optimisticky. S přehršlí skeptických pohledů na možné hříchy vznikající ve finanční branži se se svými čtenáři rád dělí německý publicista Günter Ogger (*1941). Finanční branže je podle něho povedeným spolkem, pro který jsou malé ryby také ryby. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další články »

Krátké zprávy z Banky

20.02.2017 17:48 Italské banky dostanou záchranný balíček, aby přežily

Italský bankovní trh se topí v dluzích. Vláda se nyní rozhodla pro záchranu svých bank, kterých je v zemi na 600 a přislíbila dotazi 20 miliard eur. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.02.2017 14:46 Papír již netáhne. Banky se přiklánějí k elektronizaci

Přechod z tištěných smluv na ty elektronické začíná využívat větší a větší procento bank. Pro klienta je yvužití elektronického podpisu a biometrického ověřování jednodušší. Pro banku zase levnější. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.02.2017 15:38 Home Credit chystá expanzi mikropůjček do zahraničí

Českému Home Creditu se na poli mikropůjček daří. Začal proto plánovat zahraniční expanzi nových produktů. Do zahraničí chce zamířit s novým produktem, kterým je původní mikropůjčka Click Credit, která se posléze přejmenovala na Japonskou půjčku a v únoru na Kamali. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

16.02.2017 11:54 Úspory Slovákov sú v (ne)bezpečí!!!

Píšeme na Investujeme.sk: Slováci sa začínajú odvracať od termínovaných vkladov. Paradoxne tak však nerobia v čase najnižšieho reálneho výnosu, ale v čase opticky najnižšieho percentuálneho úroku. Slabá investičná gramotnosť a averzia k riziku je však najmä záležitosťou doterajších generácií. S novými investičnými možnosťami a otvorenou hlavou sa nová generácia budúcich investorov pravdepodobne podstatne zmení. Vzrastie tak aj jej odolnosť voči riziku. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

15.02.2017 15:37 MONETA Money Bank má nového ředitele marketingové komunikace

Stal se jím od února letošního roku Jan Müller, který v oboru marketingové komunikace není žádným nováčkem. Nový ředitel má s marketingovou komunikací dvacetileté zkušenosti ve vedení různých týmů i projektů. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jaký očekáváte rok 2017?

Lepší než 2016. (134)
 
Stejný jako 2016. (15)
 
Horší než 2016. (1220)
 Celkem hlasovalo 1369 čtenářů

banner-300-300

Nejčtenější články z Banky za posledních 14 dní

Petr Zámečník | 16.02.2017 00:00 Bankovní daň… zaplatí klient!

Sociální demokracie (ČSSD) postupně rozkrývá svůj volební daňový program. Jedním z již zveřejněných bodů je bankovní daň. A kdo ji zaplatí? Pochopitelně klient. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »