Fincentrum a.s.
Hypoindex.cz Hypoindex.cz ČeskéReformy.cz ČeskéReformy.cz Bankaroku.cz Bankaroku.cz Investiceroku.czInvesticeroku.cz Investujeme.sk Investujeme.sk InvesticiaRoka.sk InvestíciaRoka.sk Ověření poradců Ověření poradců

Děkujeme našim partnerům:

fincentrum-mensi-nove

logo-fctr-real-hypoindex

logo

fecif


5 nejčastějších triků „finančních poradců“

5 nejčastějších triků „finančních poradců“

Mezi finančními poradci jsou bohužel tací, kteří myslí jen na svoji peněženku a klientův prospěch je vůbec nezajímá. Jak poznat podvodníka a na co si dát největší pozor? Přinášíme pět nejčastějších triků „finančních poradců“.

Finanční poradce dokáže klientovi ušetřit spoustu času, vydělat peníze i zajistit ho před nenadálými událostmi. Finančními poradci se ale nazývají také podvodníci, jejichž jediným zájmem je získání provize. Třemi jednoduchými „triky“ jsou z klienta schopni vytáhnout celoživotní úspory.

Riziko se skrývá především ve třech oblastech finančních produktů. Dvě z nich jsou přitom podporované státem – jeden státním příspěvkem a druhý daňovými odpočty. Ostražitost je na místě především u životního pojištění, stavebního spoření a investic.

Rezervotvorné životní pojištění

Rezervotvorné životní pojištění (zejména investiční životní pojištění a kapitálové životní pojištění) je provizně nejzajímavějším standardním produktem[1]. Mimo jiné proto se nachází téměř v každé rodině, kterou finanční poradce navštívil. Nemusí se jednat o vysloveně špatný produkt, záleží ale především na jeho nastavení – musí především krýt rizika (zejména smrti, invalidity), která rodina pokrýt potřebuje. Jako spořící produkt, jak se často prodává, není vhodné.

1.       trik: Životní pojištění bude povinné

Zejména s blížící se penzijní reformou se objevují podvodníci, kteří prodávají rezervotvorná životní pojištění pod záminkou, že s penzijní reformou bude povinné. Je prý dobré si ho uzavřít dříve. A právě to jejich (ať už je jakékoli) je tím produktem, který každý bude muset mít povinné. Dalším argumentem je, že až bude skutečně povinné, bude dražší.

To je naprostý nesmysl využívající pouze neznalosti lidí. V rámci penzijní reformy se nezavede žádná povinnost uzavřít si soukromé životní pojištění. U tohoto produktu dokonce ani představitelé státu nevědí, co vlastně chtějí.

Tip: O penzijní reformě čtěte na ČeskéReformy.cz

2.       trik: Máme lepší, výhodnější, modernější, levnější produkt

Finanční produkty se neustále vyvíjí, finanční instituce přicházejí s novými, které mají více či méně upravené některé vlastnosti. A v některých případech může být pro klienta výhodné produkt změnit. Jenže…

Pokud má klient z dřívější doby uzavřené životní pojištění převážně (či čistě) na spoření, jeho změna za levnější produkt přijde zpravidla draho. U původního produktu jsou jeho počáteční náklady splaceny přibližně po 2 letech spoření, kdežto u nového produktu bude klient teprve ony nižší poplatky platit. Zaplatí si tak „založení“ produktu znovu.

Jsou vyslovení podvodníci, kteří navštěvují klienty každé dva roky a nabízí jim uzavření nového, lepšího životního pojištění. Starší buď zruší, nebo sníží platbu na minimum. Výsledkem je, že klient platí pouze poplatky – a provizi zprostředkovateli. Sám si nic nenaspoří.

Poznámka: Poradce musí vrátit obdrženou provizi, pokud klient zruší smlouvu dříve, než je sjednaná lhůta s pojišťovnou – nejčastěji do dvou let.

Stavební spoření

Stavební spoření je stále v myslích lidí považováno za jeden z nejvýnosnějších a především nejbezpečnějších spořicích produktů. Výnosy zkrouhl stát snížením státního příspěvku a zdaněním úroku, jeho rizikovost vzrostla usnesením Ústavního soudu. Stát nyní může kdykoli měnit pravidla státního příspěvku i u stávajících smluv bez obav, že změny Ústavní soud zruší. Nikdo tak nezaručí klientům, že státní příspěvek budou dostávat po celých 6 let, které musí mít stavební spoření uzavřené.

3.       trik: Navýšení cílové částky

I na stavebním spoření si podvodníci mohou vydělat slušné obnosy na úkor klienta. Setkali se s ním zejména penzisté, kteří tak přišli o celoživotní úspory. Tím trikem je navýšení cílové částky na nesmyslně vysokou hodnotu s tvrzením, že klient nebude nic doplácet.

Svým způsobem je pravda, že klient nebude doplácet vůbec nic – stavební spořitelna mu strhne poplatek přímo z naspořené částky na stavebním spoření. Napálení lidé se tak mnohdy ani nedozví, že byli okradeni.

„Finanční poradce“ při navýšení cílové částky obdrží provizi ve formě podílu na zaplacených poplatcích, které se u většiny stavebních spořitelen pohybují na úrovni 1 % z navýšení cílové částky. Nebyli přitom výjimkou případy, kdy z „rozumné“ cílové částky v řádu kolem 100 – 300 tis. Kč navýšil „poradce“ cílovou částku na několik milionů korun penzistovi se slovy: „Nyní můžete spořit bez obav z přespoření cílové částky a vše pak dostanou vaše vnoučata.“ Poplatek za navýšení přitom spořádal těžce naspořených několik desítek tisíc korun a účet prakticky vybílil.

Investice

Investice jsou ve své podstatě správný směr finančního poradenství. Jen se musí prodávat klientům správně – a to zejména s ohledem na čas, kdy bude klient peníze potřebovat, a na míru rizika, kterou je klient ochoten a schopen přijmout.

4.       trik: Bagatelizace rizika

Rizikovější investice nabízejí vyšší možné zhodnocení – a vyšší provize pro zprostředkovatele. Proto někteří „finanční poradci“ navádějí klienta k nákupu příliš rizikových podílových fondů, přestože klient nemá dostatečné zkušenosti s investicemi, není ochoten či schopen přijmout investiční riziko a bude potřebovat peníze v dohledné době.

Pokud poradce tvrdí, že nabízená investice je zcela bezpečná a přináší vysoký výnos, je to důvod k ostražitosti. V investičním světě jsou sice vysoce výnosné investice, u nichž lze snížit (nikoli anulovat) riziko, ty se ale běžně nenabízejí drobným klientům.

5.       trik: Nadměrné obchodování

Nabádání k příliš častým obchodům je doménou investičních zprostředkovatelů a jejich vázaných zástupců, kteří získávají klienty pro obchodníky s cennými papíry. Klientům předávají doporučení od obchodníka (sami vytvářet investiční doporučení nesmějí), která ale nesměřují k výdělku, ale k protáčení peněz. Jakmile klient akcie jednou nakoupí, je jedno, jakým směrem se ceny vydají – když rostou, je třeba rychle realizovat zisk, když klesají, je třeba zamezit větším ztrátám. A hned se najde jiná akcie, kam peníze uložit. Takto dokáží zmanipulovat klienta i k desítkám obchodů měsíčně.

Příliš časté obchody s cílem maximalizovat prospěch zprostředkovatele (churming) je bohužel jediný z uvedených triků, které Česká národní banka trestá. U všech ostatních „finanční poradci“ nenesou žádnou zodpovědnost, nebo se postih nepodařilo prosadit.

Pro klienta je nejlepší cestou ve spleti finančních produktů najít si finančního poradce, kterému důvěřuje, a obracet se vždy pro radu k němu. Jak nejlépe dobrého finančního poradce?



[1] Provizně zajímavější dokáží být buď investice velkých objemů, nebo pyramidové hry (letadla) – i ty ale velmi často využívají životní pojištění.

Anketa

Máte svého finančního poradce?

Ano. (89)
 
Ne. (154)
 
Jsem finanční poradce. (224)
 Celkem hlasovalo 467 čtenářů

5 nejčastějších triků „finančních poradců“ >> sdílejte na sociálních sítích

 
Reklama

 

 

Odkazující články

Finanční poradci, otestujte svou inteligenci... Autor: Gregor Retla | 21.03.2012 12:14

Proč přijmout investiční riziko aneb Bezpečné investice jsou nebezpečné Autor: Petr Zámečník | 06.05.2015 00:00

World Global Network: Rychlý výdělek… nebo podvod? Autor: Petr Zámečník | 17.07.2014 00:00

David Kuboň: Proti nekalým obchodníkům s akciemi se dá bránit Autor: Petr Zámečník | 09.01.2013 00:00

Nekalá praktika na kapitálových trzích: Churning Autor: David Kuboň | 15.11.2012 00:00

Investice přes IŽP? V jediném případě… Autor: Petr Zámečník | 01.10.2012 00:00

Proč se lidé nechají tak snadno napálit? Autor: Petr Zámečník | 18.06.2012 00:00

Jak se dokáží lišit výnosy v rámci IŽP Autor: Veronika Herynková | 15.06.2012 00:00

Euro: Vítězem testu finančně poradenských společností je Fincentrum Autor: Redakce | 21.05.2012 13:30

Neskočte na sliby o „Zabezpečené investici“ Autor: Petr Zámečník | 16.05.2012 00:00

Dobrá rada nad zlato aneb Nenechte si poradit stavební spořitelnou Autor: Petr Zámečník | 23.04.2012 00:00

Má ČNB sebrat investičním zprostředkovatelům akcie? Autor: Petr Zámečník | 10.04.2012 00:00

Rizika zprostředkování II. pilíře důchodové reformy Autor: Petr Šafránek | 30.03.2012 00:00

Obchodníci s cennými papíry vs. "ochránci investorů". Kdo bude vítěz? Autor: Daniel Kuchta | 29.03.2012 00:00

Jakub Strnad: Tlak zprostředkovatelů na výši provize snižuje marže pojišťoven Autor: Petr Zámečník | 27.03.2012 00:00

Kolik a kdy si spořit na důchod? Autor: Petr Zámečník | 12.05.2015 00:00

Poslední přidané komentáře (celkem 26 komentářů)

Online podnikatelé Michal | 02.08.2015 20:39
Re: Re: Re: Re: UPOZORNĚNÍ znama | 03.02.2015 13:26
Re: Re: Re: UPOZORNĚNÍ Neznámá | 23.04.2014 06:23
Re: Re: Re: UPOZORNĚNÍ Neznámá | 07.03.2014 11:20
Re: Re: Re: Re: Re: UPOZORNĚNÍ Neznámá | 07.03.2014 11:17

Přidejte komentář

* Pokud je obrázek nečitelný, nový načtete kliknutím na obrázek.
Pro přihlášené se kontrolní obrázek nezobrazuje. Přihlašte se či se zaregistrujte pokud ještě nemáte účet.
Opište text z obrázku: *

* Hvězdičkou jsou označeny povinné informace.


Reklama

banner-investujeme-ceskych100

Články z Finanční poradenství

Michal Bureš | 27.06.2016 00:00 Certifikace €FA pro finanční poradce? Rozhodně ano

Pokud chcete být opravdu kvalitním finančním poradcem, nepřemýšlejte o tom, kolik tento kurz stojí, kolik vám zabere času a že je potřeba se učit, ale přemýšlejte o tom, co všechno NAVÍC díky tomuto vzdělávání přinesete klientům, kolik lidí se díky tomu stane spokojenější, kolika lidem pomůžete k zabezpečení rodiny a k finanční nezávislosti a kolika lidem výrazně zvýšíte finanční gramotnost. Celá zpráva »

Komentářů: 16 / 16 Poslední komentář: 28.06.2016 15:26

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 20.06.2016 14:32

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 16.06.2016 14:22

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 14.06.2016 18:02Další články »

Krátké zprávy z Finanční poradenství

17.06.2016 13:11 SWOT analýza „Refinančného boomu“

Píšeme na Investujeme.sk: Situácia na finančnom trhu sa po 21.marci tohto roku sa výrazne zmenila. Dnešok prináša klientom, finančným sprostredkovateľom a bankám množstvo príležitostí ale aj hrozieb. V nasledujúcom prehľade preto prinášame analýzu aktuálneho stavu s pozitívami, negatívami, príležitosťami aj hrozbami tejto doby očami územného riaditeľa Fincentra Romana Gálika. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

02.06.2016 11:58 Hypotéky zvyšujú hlad po finančnom sprostredkovaní

Píšeme na Investujeme.sk: Súčasný hypotekárny boom zvýšil okrem úverov na bývanie záujem i o ďalšie služby. Konkrétne ide o finančné sprostredkovania. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že k získaniu výhodných podmienok potrebujú poradenstvo odborníka, a že im nestačia vlastné sily. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

01.06.2016 11:52 O provize pro pojišťováky se vede opět ve Sněmovně boj

Další kolo tématu, které loni téměř rozložilo koalici se vrací na pole Sněmovny. Zákon o pojišťovacích zprostředkovatelích má dojít nové podoby a počítá s koncem přetáčení smluv. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

17.05.2016 11:57 Flexibilita, ponuka, starostlivosť - najsilnejšie piliere finančného sprostredkovania

Píšeme na Investujeme.sk: Čoraz viac ľudí vkladá dôveru v oblasti financií finančnému sprostredkovateľovi. V praxi oceňujú najmä široké portfólio možností, prehľad a komplexnú opateru v otázke peňazí. Priestor na rozvoj finančného sprostredkovania na Slovensku stále existuje. Celá zpráva »

Komentářů: 2 / 2 Poslední komentář: 19.05.2016 10:19

12.05.2016 15:13 Největší nezávislý kongres pro finanční poradce FPG MoneyExpo Profi 2016

Již ve středu 25. května se uskuteční v Praze-Pankráci největší nezávislý kongres finančních poradců v ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0Další krátké zprávy »

Anketa

Jakou správu portfolia upřednostňujete?

Pasivní. (155)
 
Aktivní. (154)
 
Žádnou. (761)
 Celkem hlasovalo 1070 čtenářů

Nejčtenější články z Finanční poradenství za posledních 14 dní

Zbyněk Drobiš | 23.06.2016 00:00 Ondřej Tichota: Pomáháme spotřebitelům ve sporech s obchodníky z jiných zemí EU

Doba dovolených se nezadržitelně blíží a spotřebitel se může setkat s řadou problémů v zahraničí. Zrušené a zpožděné lety, problémy se zavazadly a nákupy přes internet, problémy s ubytovacími službami, spory s cestovními kancelářemi a autopůjčovnami, reklamace zboží zakoupeného v kamenných prodejnách v zahraničí… Evropské spotřebitelské centrum může spotřebiteli pomoci. Jak? Odpovídá Ondřej Tichota, poradce pro komunikaci u Evropského spotřebitelského centra ČR. Celá zpráva »

Komentářů: 0 / 0

Paul Stanfield | 20.06.2016 00:00 Mají spotřebitelé a poradci konečně stejné cíle?

Poslední rok či dva mě zaráží fakt, že stále složitější regulaci vnímají negativně nejen finanční poradci a finanční zprostředkovatelé, ale i spotřebitelé. Zejména skupiny spotřebitelů mají rostoucí obavy z jejího nepříznivého dopadu na širokou veřejnost. Celá zpráva »

Komentářů: 1 / 1 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jiří Šindelář | 16.06.2016 00:00 Má stát chránit spotřebitele, anebo pojišťovny?

Přesně takovou otázku bude muset po nepřijetí usnesení rozpočtového výboru k „lex provize“ řešit poslanecká sněmovna. Pro nezúčastněné, „lex provize“ je míněna jednoparagrafová vládní novela zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích, kterou se již přes rok snaží pojišťovny a koaliční levice prosadit regulaci odměn pojišťováků. Nu a druhé čtení napsalo v podivuhodném příběhu této novely další nadmíru zajímavou stránku. Celá zpráva »

Komentářů: 3 / 3 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00

Jakub Mokroš | 13.06.2016 00:00 Finanční poradenství v roce 2016

Obor finančního poradenství patří v západní společnosti mezi nejprestižnější a v žebříčcích povolání se spolu s lékaři a právníky tyčí na čelních příčkách. V České republice je ale situace odlišná a mnoho lidí by tento obor stále zařadilo na spod žebříčku mezi podřadná povolání. Proč to tak je a kde je pravda? Celá zpráva »

Komentářů: 10 / 10 Poslední komentář: 01.01.1970 01:00Další články »